کنگره بین‌المللی «علامه وحید بهبهانی» در کربلا آغاز به‌کار کرد + عکس
کد خبر: 3338211
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
با مشارکت ایران؛

کنگره بین‌المللی «علامه وحید بهبهانی» در کربلا آغاز به‌کار کرد + عکس

گروه بین‌الملل: کنگره بین‌المللی «علامه وحید بهبهانی»، از دیروز ۱۱ مردادماه، با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های دینی بیش از ۲۰ کشور جهان در کربلای معلی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آستان مقدس حسینی»، در این کنگره، شخصیت‌های دینی و علمی بیش از 20 کشور عربی و خارجی حضور دارند و امروز، 12 مردادماه، به کار خود پایان می‌دهد.
در مراسم افتتاحیه این کنگره، علما و روحانیونی از ایران، عراق و برخی کشورهای عربی و اروپایی و شخصیت‌های آکادمیک و علمی حضور داشتند.
سید علاء الموسوی، رئیس اداره اوقاف شیعیان ضمن سخنانی در این مراسم، از تلاش دبیرخانه آستان مقدس حسینی در برگزاری این کنگره تشکر و قدردانی کرد و آن را فرصتی برای یادآوری جایگاه مهم شخصیات‌های دینی و علمی عنوان کرد.
شیخ عبدالمهدی الکربلائی، تولیت آستان مقدس حسینی نیز ضمن سخنانی تصریح کرد: این کنگره به‌منظور گرامیداشت شخصیت برجسته و بزرگی همچون «علامه وحید بهبهانی» و تبیین نقش و جایگاه ایشان، احیای آثار علمی این عالم گرانقدر و حرکت براساس رویکرد، علم و سرمشق قراردن اخلاق و رفتار والای ایشان در زندگی است.
وی افزود: در راستای جاودانه‌کردن نام این عالم و فقیه برجسته دینی، یک حوزه علمیه در شهر کربلای معلی با نام «العلامة الوحید البهبهانی» راه‌اندازی می‌شود.
همچنین، عبدالامیر القریشی، مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان مقدس حسینی و رئیس کنگره در این باره گفت:  این کنگره به همت این مرکز و با نظارت شیخ عبدالمهدی الکربلائی، تولیت آستان مقدس حسینی و با همکاری مؤسسه «دارالتراث» نجف اشرف و با مشارکت شخصیت‌های علمی و آکادمیک از داخل و خارج عراق برگزار شده است.
وی افزود: در این کنگره بیش از 120 پژوهش در زمینه معرفی زندگینامه و سیره علامه وحید بهبهانی در شش محور و گرایش مختلف ارائه شده است.
القریشی تصریح کرد: در نخستین روز این کنگره همچنین، از 15 کتاب در زمینه زندگی و سیره این فقیه و عالم جلیل‌القدر رونمایی شد.
گقتنی است، اعضای کمیته برگزاری این کنگره با تلاش‌های فراوان موفق به کسب موافقت سازمان یونسکو مبنی بر ثبت مقالات، پژوهش‌ها وکتاب‌های این کنگره در برنامه خاطرات جهانی شدند.
علامه محمدباقر بهبهانی (۱۱۱۸ ـ ۱۲۰۵ هجری قمری)، مشهور به وحید بهبهانی و ملقب به آقا، فقیه، اصولی و مؤلف امامی قرن ۱۲ قمری است.
علامه بهبهانی از سوی سیدمحمد طباطبایی اصفهانی، «وحید عصر» (یگانه دوران) لقب گرفت و به لقب‌های دیگری همچون «استاد اکبر»، «استاد کل»، «علامه ثانی» و «محقق ثالث» نیز مشهور است.
وی شاگرد اساتید بزرگی در اصفهان، نجف و کربلا بود و خود، شاگردان بسیاری را تربیت کرد. از ویژگی‌های زندگانی ایشان می‌توان به مبارزه با اخباری‌گری و اخباریان تندرو اشاره کرد که پس از 30 سال به ثمر نشست. وحید بهبهانی که در اصفهان زاده شده بود، در کربلا درگذشت و در حرم امام حسین (ع) دفن شد.

captcha