مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در مورد سند آمایش آموزش عالی اظهار کرد: این کار در این معاونت انجام میشود و خود من مسئولیت آن را برعهده دارم. گروهی را تعیین کردهایم و روی این موضوع کار میکنیم و امیدواریم تا آخر شهریور به جمعبندی نهایی برسیم.
وی افزود: نسخه و ویرایش اول آن را تقدیم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کردهایم و ایشان نظراتشان را ارائه دادهاند، همین اواخر هم برخی از دوستان از کمیته نقشه راه نزدمان آمده بودند که موارد مطرح شده در آن را هم رسانهای کردند. در حال به دنبال اجرایی کردن این برنامه هستیم و امیدوارم تا آخر شهریور به نتایج مطلوبی برسد.
موارد مورد توجه در سند آمایش آموزش عالی
معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به این سؤال که در سند آمایش آموزش عالی چه چیزهایی مد نظر قرار میگیرد؟ گفت: جمعیت کشور، نیازها و شرایط بومی استانهای مختلف، ضریب تأثیر فارغالتحصیلان در اشتغالزایی به تفکیک استانها و روند رو به کاهش جمعیت نیز از مواردی است که در این سند مورد توجه قرار خواهد گرفت. متأسفانه با کاهش جمعیت جوان روبهرو هستیم که البته این مسئله در نحوه پذیرش و سیاستهای کلی ما هم تأثیرگذار خواهد بود.
نزدیک 44 درصد جمعیت دانشجویی ما در حوزه علوم انسانی تحصیل میکنند
وی در رابطه با نیاز شغلی و تناسب بازار کار با بازنگریهایی که در سرفصلهای دروس علوم انسانی انجام میشود، اظهار کرد: بیشترین جمعیت دانشجویی ما در حوزه علوم انسانی هستند. نزدیک 44 درصد جمعیت دانشجویی ما در حوزه علوم انسانی تحصیل میکنند. اینکه آیا رشتهها با بازار کار مطابقت دارد یا ندارد را باید با حوزه اشتغال صحبت کرد.
در بازنگری رشتههای علوم انسانی سعی میکنیم محتوای آن کاربردیتر شود
شریعتینیاسر در پاسخ به این سؤال که در بازنگری رشتهها برای تناسب با بازار کار چه کاری انجام میشود، عنوان کرد: در بازنگری رشتههای علوم انسانی سعی میکنیم محتوای آن را کمی کاربردیتر تعریف کنیم. همچنین در قالب طرح آمایش، خودمان را هماهنگ و همراستا با دستگاههای متقاضی رشتهها ببینیم. چون اگر فرض کنید مثل دانشگاه فرهنگیان، اگر خود دانشگاه، یا خود وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مشابه آنها، به ما بگویند که چه رشتههایی را نیاز دارند از نظر تضمین اشتغال آنها خاطرمان جمع میشود. اخیراً بازدیدی از دانشگاه نیروی انتظامی امین داشتم که یکی از مصادیق دانشگاههای مأموریتگرای ما است. فارغالتحصیلانشان بدون تردید جذب بازار کار میشوند.
وی اظهار کرد: یکی از توفیقاتی که در بعضی از رشتهها و بهخصوص بعضی دانشگاههای مأموریتگرای خود داریم، همین است که رشتهها متناسب با اشتغال شود. هرچه بتوانیم دانشگاههای مأموریتگرایمان را بیشتر کنیم، این سؤال بهتر جواب داده میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر حرکت تمامی دانشگاههای کشور به سمت مأموریتگرایی، گفت: اگر میتوانستیم همه دانشگاههایمان را مثل دانشگاه نیروی انتظامی امین کنیم که ورودیهایشان مساوی است با فارغالتحصیلانی که سرکار میروند، خیلی عالی بود. دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه نیروی انتظامی، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه دبیری شهید رجایی تا اندازهای به این شکل هستند؛ ولی بسیاری از دانشگاههای ما این حالت را ندارند. باید تلاش کنیم و در زمینههای آموزشی کارهای خیلی زیادی داریم. انشاءالله بتوانیم این چالشها را پشت سر بگذاریم و هماهنگ و همگام با دستگاهها و سازمانهای متقاضی پیش برویم.