سمینار «تعقل‌گرایی از منظر امام صادق(ع)» در کابل برگزار شد
کد خبر: 3341515
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

سمینار «تعقل‌گرایی از منظر امام صادق(ع)» در کابل برگزار شد

شعب خارجی: سمینار «تعقل‌گرایی از منظر امام جعفر صادق(ع)» به مناسبت سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، در این سمینار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان در رابطه با ابعاد شخصیتی امام جعفر صادق(ع) سخنرانی کرد.
 
وی هدف از برگزاری این سمینار را آشنایی دانشجویان، طلاب، جوانان و نوجوانان با ائمه معصومین(ع) به خصوص سیره عملی حضرت امام صادق(ع) عنوان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن‌زاده اظهار کرد: امام صادق(ع) علاوه بر اینکه در عرصه‌های سیاسی و علمی بزرگ‌ترین فعالیت‌ها را انجام داد، از نظر فضایل اخلاقی و کرامت انسانی نیز به بالاترین درجه رسید.
 
به گفته وی دست‌گیری از نیازمندان، صدقه پنهانی، مهمان‌نوازی، تواضع امام صادق(ع)، صبر وی در برابر مصیبت و بلا و همچنین عبادت، دعاها، تهجد و شب زنده‌داری و اخلاق حسنه آن حضرت، درس‌های بزرگی برای پویندگان راه حق و حقیقت است. 
 
وی زمان امام صادق(ع) را یک دوره استثنایی خواند و گفت: آن حضرت با تأسیس دانشگاه بزرگ علمی بیش از ۴ هزار شاگرد در موضوعات مختلف علمی و فرهنگی تربیت و به دنیای اسلام تقدیم کرد. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رضوانی بامیانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان دیگر سخنران این سمینار نیز در رابطه با عقل‌گرایی و خردگرایی و رشد این موضوع در زمان امام صادق(ع) سخنرانی کرد. 
وی گفت: امام صادق(ع) به مردم و شاگردان خود یاد داد که با استفاده درست از عقل از این نعمت خدادادی در زندگی فردی و اجتماعی بهره کافی ببرند. 
رضوانی بامیانی افزود: عقل همان‌گونه که منبع همه خوبی‌ها است، می‌تواند منبع بدی‌ها نیز باشد، ائمه ما تأکید کرده‌اند که از عقل خود به نحو احسن استفاده کنید و آن‌را در اختیار نفس قرار ندهید تا دنیا و آخرت خود را از این طریق بارور سازید. 
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان گفت: خدمات گسترده علمی امام صادق(ع) بر کسی پوشیده نیست و دانشمندان دوران حیات آن حضرت را یک دوره طلایی در اسلام می‌دانند. 
 
وی تصریح کرد: ابوحنیفه (پایه‌گذار مذهب حنفی) دوسال شاگردی امام صادق(ع) را کرده و به آن افتخار می‌کرد و در جمله معروف خود گفته است «لولا سنتان لهلک النعمان: اگر دو سال افتخار شاگردی امام صادق(ع) نبود، نعمان هلاک می‌شد» این بدین معنی است که از این دوره طلایی تمام دانشمندان، موافق و مخالف بهره برده‌اند. 
 

captcha