علیرضا مهران، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: نخستین بار است که در جشنواره «تئاتر شهر» و مشخصاً در بخش تئاتر دینی آن یعنی باران شرکت میکنم که آن هم به پیشنهاد ابوالفضل حاجعلیخانی بود که نمایشنامهای به نام «تابندگان» را به این بخش ارسال کرده بود.
وی ادامه داد: شخصاً چندان تمایلی برای شرکت در بخش اصلی و صحنه جشنواره «تئاتر شهر» ندارم؛ چرا که میدانم این بخش با توجه به سیاستهای مدیریت و دبیرخانه این جشنواره در پی استعدادیابی بوده و درصدد است تا مجالی فراهم آورد تا نسل جوان و جویای نام هنر تئاتر در آن خودنمایی کند، به همین دلیل بخش تئاتر دینی «باران» این جشنواره را برای شرکت در آن انتخاب کردم چرا که تصور میکنم در آن افرادی حضور دارند که سالهاست در حوزه تئاتر دینی مشغول فعالیت هستند.
این بازیگر تئاتر تصریح کرد: از این نظر بخش باران جشنواره «تئاتر شهر» بخشی کاملاً حرفهای است و به نسبت سایر بخشهای آن با توجه به اینکه چهرههای شناخته شدهتری در آن حضور دارند میتوان محکی جدی برای گروههای حضار در آن باشد.
مهران در ادامه گفت: از دیگر مزایای این بخش حضور گروههای اندک در آن است که در مرحله بازبینی تعدادی در حدود 15 نمایش مورد ارزیابی قرار میگیرد و از این تعداد 7 نمایش به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا خواهند کرد؛ تعداد کم نمایشهای موجود در این بخش موجب میشود تا علاوه بر جلوگیری از شتابزدگی هیئت بازبین که معمولاً حجم بالایی از تولیدات نمایشی را در یک محدوده زمانی کم میدیدند، به گروهها نیز این مجال و فرصت داده میشود که تمرکز بیشتری بر تولیدات خود داشته باشند و سطح کیفی آثار ارتقاء یابد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» افزود: جشنواره «تئاتر شهر» که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری متولی برگزاری آن است همانطور که از نام آن پیداست تمرکز خود را بر فرهنگسازی در راستای بهبود شرایط زندگی شهری و مناسبات میان شهروندان گذاشته است؛ توقعی هم که از بخش باران جشنواره میرود آن است که موضوعات دینی پرداخته شده در این بخش جنبه کاربردیتری داشته باشند و مثلاً در مورد دستورات دین در زمینه حقوق همنوع و همسایه توصیههایی در قالب تولید یک اثر نمایشی بشود که البته ممکن است در هر کدام از ادوار جشنواره شاهد تحقق چنین مسئلهای هم باشیم و آثاری وجود داشته باشند که به این مسئله بپردازند.
مهران تأکید کرد: با این وجود باید گفت نه تنها جشنواره تئاتر شهر و بخش باران آن، بلکه بسیاری از جشنوارههای تئاتری که به شکل موضوعی در زمینه تئاتر دینی فعالیت میکنند رفته رفته به ورطه همان ساختار و روند کلیشه و معمول جشنوارههای تئاتری میافتند و به جای پرداختی تخصصی جنبه عمومیتری به خود پیدا میکنند.
وی در پایان گفت: البته باید گفت طراحی هر بخش از یک جشنواره تئاتری معمولاً با سیاستها و اهدافی مشخص همراه است و بخش باران هم در جشنواره شکل گرفته است تا به نقش دین در بحث زندگی شهری اهمیت و اعتبار بیشتری بدهد، اما همواره محدودیت و موانعی وجود دارد که موجب شود تا نتوان به اهداف مورد نظر تمام و کمال دست پیدا کرد.