به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در چکیده این مقاله میخوانیم: یکی از اﻧﻮاع ﺷﺎیﻊ ﺳﭙﺮدهﻫﺎی ﺑﺎنکی ﺳﭙﺮده ﭘﺲاﻧﺪاز اﺳﺖ کﻪ ﻫیﭻ ﺳﻮدی ﺑﻪ آن ﭘﺮداﺧﺖ نمیﺷﻮد؛ اﻣﺎ ﺑﺎﻧکﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺸﻮیﻖ ﻣﺸﺘﺮیﺎن ﺧﻮیﺶ ﺑﻪ ایﻦ ﻧﻮع ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﮔﺎه ﺟﺎیﺰهﻫﺎیی ﺑﻪ ﻗیﺪ ﻗﺮﻋﻪ ﭘﺮداﺧﺖ میکﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻧکﻪ ﻣﺎﻫیﺖ ﻓﻘهی ایﻦ ﻧﻮع ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﻗﺮض تلقی ﺷﺪه و از ﻟﺤﺎظ ﻓﻘﻪ اﺳﻼمی ﻗﺮض ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺷﺮط زیﺎده رﺑﺎ و ﺣﺮام اﺳﺖ، ایﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻄﺮح میﺷﻮد کﻪ آیﺎ ﺳﭙﺮدهﮔﺬاری ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺟﺎیﺰهﻫﺎی ﺑﺎنکی از ﻣﺼﺪاقﻫﺎی ﻗﺮض رﺑﻮی ﺷﻤﺮده میﺷﻮد یﺎ ﺧیﺮ؟
ﻧﻮﺷﺘﺎر ﭘیﺶ رو ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠیﻠی وﺻفی در ﺻﺪد اﺛﺒﺎت ایﻦ ﻧکﺘﻪ اﺳﺖ کﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﺮخی دریﺎﻓﺖ ﺟﺎیﺰهﻫﺎ را ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻄﻠﻖ ﺣﺮام میداﻧﻨﺪ؛ اﻣﺎ ﺗﻄﺒیﻖ ﻗﺮض رﺑﻮی در ﺟﺎیﺰهﻫﺎی ﺑﺎنکی ﺑﺴتگی ﺗﺎم ﺑﻪ ﻧﻮع ﻗﺼﺪ ﺳﭙﺮدهﮔﺬار و ﺗﻌﺎﻣﻞ وی ﺑﺎ ﺑﺎﻧک دارد. اﮔﺮ ﺳﭙﺮدهﮔﺬاری ﻣﺒﺘنی ﺑﺮ دریﺎﻓﺖ ﺟﺎیﺰه ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻪﻃﻮری کﻪ ﻣﺸﺘﺮیﺎن ﺑﺎﻧک ﺧﻮد را دارای ﺣﻖ ﻗﺎﻧﻮنی ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﺑﺎﻧک ﺑﺪاﻧﻨﺪ، در ایﻦ ﺻﻮرت ﺣکﻢ ﺷﺮﻋی ﺣﺮﻣﺖ ﻗﺮض رﺑﻮی ﺑﺮ آن ﺻﺎدق ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد اﻣﺎ در ﻏیﺮ ایﻦ ﺻﻮرت نمیﺗﻮان رﺑﻮیﺑﻮدن آن را ﺛﺎﺑﺖ کﺮد. ﻫﻤﭽﻨیﻦ اﻧﻮاع رویکﺮدﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮیﺎن ﺑﺎ ﻣﻌیﺎرﻫﺎی اﺛﺒﺎتی آن ﺑﻪﺗﻔﺼیﻞ ﺑیﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ.
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: یکی از عمدهترین فعالیتهای بانکهای تجاری سپردهپذیری است. سپرده وجوهی است که مردم با انگیزههای متفاوت به بانک میسپارند تا در مواقع لازم به عنوان پشتوانه اقتصادی آنها شمرده شود.
علاقمندان میتوانند اصل این مقاله را از این لینک دریافت نمایند.