خدمت پزشکی امروز، کمتر از دوران دفاع مقدس نیست/ حکمت به صورت بنیادی در پزشکان ایرانی وجود دارد
کد خبر: 3349890
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
صحت:

خدمت پزشکی امروز، کمتر از دوران دفاع مقدس نیست/ حکمت به صورت بنیادی در پزشکان ایرانی وجود دارد

گروه سلامت: یک پزشک دوران دفاع مقدس اظهار کرد: با وجود تغییر در شرایط زندگی اجتماعی کشور و کمرنگ شدن فضای دوران دفاع مقدس، خدمت پزشکان کم از خدمت در دوران دفاع مقدس ندارد.

سیاوش صحت عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و پزشک دوران 8 ساله دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه به دلیل تغییر شرایط زندگی و مسائل اجتماعی نمی توان انتظار خدمت به شیوه دفاع مقدس را داشت، اظهار کرد: پزشکان در شرایط امروز نیز صادقانه در حال خدمت هستند و خدمت کنونی آنها نیز کم از خدمت در زمان جنگ و جبهه‌ها ندارد.

وی افزود: خدمت پزشکی در حین جنگ حال و هوای دیگری داشته و از شرایط خاص آن زمان پیروی می‌کرد در آنجا فقط مسأله خدمت مطرح بود و نه چیز دیگری اما همان‌گونه که این شرایط تغییر پیدا کرده در نتیجه شیوه خدمت را نیز تغییر داده‌اند با این وجود هنوز هم از پزشکان انتظار می‌رود که در خدمت بیماران باشند و نه چیز دیگری.

صحت در پاسخ به این پرسش که بسیاری از پزشکان در شهرهای خود می‌توانستند به جنگ و مجروحان جنگی نیز بپردازند اما دلیل حضور آنها در جبهه‌ها چه بود گفت: زمانی که یک سرزمین مورد تجاوز قرار می‌گیرد بسیاری از مردم برای دفاع آماده و هر یک به شیوه‌ای این کار را انجام می دهد پزشکان نیز در این شرایط نمی توانند ساکت بنشینند باید تخصص و توانایی خود را در خدمت دفاع آورند.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد رزمندگان می بایست این خدمت در نزد آنان انجام شود لذا بسیاری از پزشکان آن روز به  جای حضور در بیمارستان‌های شهری و پذیرایی از مجروحان در آنجا به جبهه رفته و آنجا به ارائه خدمت مقدس خود می‌پرداختند.

نبود تلاش برای ترویح ارزش‌های دفاع مقدس شیوه زندگی مردم را تغییر داده است

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی  جمهوری اسلامی اظهار کرد: به دلیل عدم تلاش مسئولین فرهنگی و رسانه‌‌ها امروز کمتر معارف و ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه و به ویژه در میان پزشکان رواج دارد، این امر منجر به این شده است گاه‌ در میان برخی پزشکان مسائلی پیش‌آید.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های زنده نگاه ‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس در میان پزشکان انتقال آن به دانشجویان حال حاضر پزشکی دانست و عنوان کرد: چهار سال پیش پزشکان همسنگر در خانه پزشک اصفهان برای تبادل اندیشه و همفکری جهت پیدا کردن راه‌حلی برای این امر پیدا کنیم و به این نتیجه رسیدیم که این امر متحقق نمی‌شود مگر اینکه زمینه برای برای تفکر درست مردم نیز آماده‌ کنیم

صحت اذعان کرد: متأسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط مختلف ممکن است این زمینه  مساعد نباشد اما تمامی کسانی که در جبهه ها بوده‌اند سعی دارند که آن شیوه زندگی  و فداکاری موجود در میان پزشکان دوران دفاع مقدسی را به دانشجویان کنونی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه حکیمان ایرانی از دیرباز همواره از منظر ایثار و فدارکاری زبانزد بوده‌اند یادآور شد: حکمت و حکیم بودن در بنیاد‌های پزشکی و پزشکان ایرانی هنوز نیز وجود دارد اما زمینه برای بروز آن وجود ندارد اگر این زمینه در جامعه فراهم شود مطمئنا بار دیگر حکمت در پزشکی ما برجسته‌تر می‌شود.

captcha