علیرضا طالبپور، رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به سؤالی مبنی بر مراحل پذیرش و انجام مصاحبه دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته قرآنکاوی رایانشی، گفت: تعدادی که امسال پذیرش میشوند، شش نفر هستند که در واقع بهصورت متمرکز انتخاب شدهاند، به این معنی که مصاحبه از آنها صورت نگرفته است.
وی افزود: طبق بحثهایی که شده بود قرار بود که دانشجویان بهصورت غیرمتمرکز انتخاب شوند، ولی در نهایت بهصورت متمرکز و بدون مصاحبه انتخاب شدند. در هر صورت کسانی که این رشته را انتخاب میکنند، خیلیهایشان قبل از آن هم با ما در تماس بوده و جویای شرح حال رشته بودهاند و میدانند که خودشان باید این قابلیتها را داشته باشند. این انتخاب خودشان و متناسب با تواناییهایشان است. اگر هم ضعفی داشته باشند دروس پیشنیاز مخصوص به آنها گذاشته شده است.
آشنایی با مباحث تفسیری ضمن رشته کامپیوتری قرآنکاوی رایانشی
طالبپور عنوان کرد: این رشته، رشته کامپیوتری است که ضمن آن باید با اصول تفسیر، روش تفسیر و خیلی چیزهای دیگر که مربوط به معنی و تفسیر قرآن میشود، آشنا باشند تا بتوانند تحقیق کنند و روشهای کامپیوتری که میتواند در کار تحقیق و در این موضوعات تحقیقاتی کمک کند را پیدا کنند. بهعنوان دستیار کامپیوتری در جاهایی که نیاز به این رشته دارند، میتوانند خودشان را مطرح کنند. در واقع یک کار میانرشتهای است و این رشته بیشتر به جنبه فنی و رایانشی بحث میپردازد.
وی در مورد حمایتهایی که از پایاننامههایی در این رابطه میشود، گفت: عملاً پایاننامههای این دانشجویان در همین زمینه قرآنکاوی رایانشی خواهد بود. چون دو سال است که این درس را در دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی ارائه میدهم، خیلی از موضوعات تحقیقاتی مشخص شده و کسانی که میآیند میتوانند از بین موضوعاتی که مشخص شده، موضوعی را انتخاب کنند، کارهای زیادی را ما از قبل تعریف کردهایم.
حمایت از پایاننامههای دانشگاههای دیگر به شرط تصویب در پژوهشکده
رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن اظهار کرد: حمایت از پایاننامه بیشتر برای کسانی است که در دانشکدههای دیگر و در گرایشهای دیگر حضور دارند و علاقهمند هستند که به نحوی پایاننامهشان را در رابطه با اعجاز قرآن داشته باشند. از آنها در حدی که توان پژوهشکده باشد هم حمایتهای مالی میشود البته به شرطی که موضوع آن در پژوهشکده تصویب شود. مشاور را هم یک نفر از پژوهشکده قرار میدهیم.
وی افزود: بهطور مثال برخی از افراد از دانشکدههای الهیات، علوم انسانی و دانشکدههایی که بیشتر بحثهای تفسیری را مسلط هستند میخواهند که پایاننامهای در رابطه با اعجاز علمی قرآن داشته باشند، ما به آنها استادی که در آن موضوع مشاور هست را معرفی میکنیم. ممکن است زیستشناسی، فیزیک، نجوم، شیمی و ... باشد، مشاور در آن زمینه به آنها کمک میکند.
طالبپور گفت: ممکن است کسی در دانشکده زمینشناسی بخواهد درباره یکی از آیات قرآن که راجع به بحثهای زمینشناسی است پایاننامه خود را تألیف کند که مورد تصویب گروه هم باشد، یعنی از لحاظ علمی باید در حدی بالا باشد که آن دانشکده موضوع آن را قبول کند و ما برای مباحث قرآنی آن، استاد مشاور میدهیم. در واقع استاد مشاور ما تکمیلکننده گروهی است که آن دانشجو از آن تقاضای پایاننامه را دارد.
وی همچنین در رابطه با منابع این رشته، با توجه به اینکه رشته جدیدی محسوب میشود، اظهار کرد: از لحاظ منابع، بعضیهای آن جدید است و بعضیهای آن تألیفی است. بعضی سرفصلها مثل «یادگیری ماشین»، یک درس استاندارد هستند که منابع و سیلابسهای مشخصی دارند. تنها کاری که در این رشته انجام میشود این است که سعی میشود روی مثالها و مواردی تمرکز شود که ربطی به مباحث قرآن، اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و سیستمهای قرآن داشته باشند.
رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن تصریح کرد: بعضی دروس مثل «مبانی قرآنکاوی رایانشی» نیز هستند که منابعشان تألیفی است. کار کاملاً جدیدی است که تابحال جایی در آن کار نشده است. از این جهت پژوهشکده در ایران منحصر به فرد است و در سطح جهان هم چنین چیزی را نداریم.
جذب دانشجوی خارجی برای رشته قرآنکاوی رایانشی
وی در پایان با اعلام خبر جذب دانشجوی خارجی برای این رشته، اظهار کرد: در حال حاضر بهدنبال این هستیم که یکسری دانشجویان خارجی را در رابطه با این رشته جذب کنیم، استقبال خوبی از این فکر شده است و کارهای آن در حال انجام است.
بنابر این گزارش، دروس صرف و نحو کاربردی، اصول برنامهسازی پیشرفته، کارگاه تدبر، تفسیر قرآن، تحلیل و طراحی الگوریتم، هوش مصنوعی، علوم قرآنی، علوم بلاغت، نظریههای اعجاز لفظی، روشهای کاوش قرآن، مبانی قرآنکاوی رایانشی، رمزنگاری، شناسایی آماری الگو، کامپایلر، ترجمه ماشینی عربی به فارسی، مباحث ویژه در قرآنکاوی رایانشی، شناسایی ساختاری الگو، یادگیری ماشین، نظریه اطلاعات و کدینگ، سمینار و پایاننامه، سرفصلهای برنامهریزی شده برای این رشته است.