فعالیت‌های فرهنگی وزارت نیرو تشریح شد
کد خبر: 3351064
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸

فعالیت‌های فرهنگی وزارت نیرو تشریح شد

کانون خبرنگاران نبأ: قائم مقام امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در حاشیه سیزدهمین جشنواره مسابقات قرآن فرزندان کارکنان، اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده این وزارتخانه را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام حسین قرنفلی، قائم مقام امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در حاشیه جشنواره قرآنی فرزندان کارکنان وزارت نیرو در ارومیه در گفت‌‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، گفت: سزوار نیست کسی که حامل قرآ ن است فکر کند وقتی در مسیر قرآن حرکت می‌کند دیگران از وی غنی‌ترند ولو این‌که آنان همه دنیا را داشته باشند.

وی با توصیف قرآن از زبان قرآن اظهار کرد: قرآن شفاست، کریم، نور و هدایت‌گر انسان‌هاست.
وی با بیان این‌که باید رفتار یک فرد قرآنی باشد افزود؛برای تقویت این رفتار برای مدیران کلاس‌های اخلاق در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که باید در برابر هجمه دشمن روی نسل جوان به قرآن پناه ببریم هدف از برگزاری مسابقات قرآنی را بالا بردن روحیه معنویت در بین فرزندان کارکنان و واکسینه‌شدن دربرابر تهاجم  دشمن عنوان کرد و افزود: باید به‌خوبی از اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده شود و استفاده از کلاس‌های قرآنی بهترین موقعیت را برای رشد آنان فراهم می‌کند.

  وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرهنگی و دینی سحاب توسط وزارت نیرو هدف از راه‌اندازی آن‌را متمرکز‌کردن فعالیت‌های قرآنی و تهیه بانک اطلاعاتی برای نخبگان بیان کرد و افزود: با این کار می‌توان بانک اطلاعاتی قوی از نخبگان قرآنی و فرهنگی تشکیل داد و برنامه‌ریزی صحیح  و مدیریت‌ شده بعد از مسابقات برای تقویت قرآن‌آموزان به‌خصوص در رشته‌های حفظ و قرائت داشت.

وی از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط وزارت نیرو را انعقاد  تفاهم‌نامه همکاری با سازمان دارالقرآن برای آموزش قرآن به همسران و کارکنان صنعت آب و برق اشاره کرد که در حال حاضر برای اجرا در تهران در حال پیگیری است.

قرنفلی در پاسخ به این‌که چرابرگزاری مسابقات قرآن فرزندان کارکنان از همه ساله به 2 ساله  تغییر کرد گفت: با توجه به کمبود بودجه‌های فرهنگی و وضعیت بودجه وزارت نیرو برای جلو گیری از حذف مسابقات پیشنهاد دادیم که یکسال این مسابقات برای خود کارکنان و سال بعد برای فرزندان آنها برگزار شود.

قائم مقام امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در پاسخ به نحوه تعیین سیاست‌های فرهنگی این وزارت‌خانه اظهار کرد: سیاست‌های فرهنگی تعیین شده 2 نوع است که تعدادی از آنها سالیانه بر اساس نیاز صنعت آب و برق تدوین و ابلاغ می‌شود و تعدادی دیگر با توجه به شرایط بومی منطقه و ادارات به شرط این‌که از برنامه‌های اصلی جا نمانند اجرا می‌شود.

وی درباره اثرگذاری این مسابقات و کلام وحی بر روی نوجوانان که الگوی آیندگان هستند تصریح کرد: با توجه به این‌که از اولین دوره مسابقات حضور داشته‌ام کاملا از نزدیک اثرگذاری  قرآ ن را مشاهده کرده‌ام.

وی با اشاره به ادب و نزاکت کارکنان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن و تغییر رفتار آن‌ها و همچنین حجاب نوجوانان حاضر در مسابقات اظهار کرد: شما نمونه این مسابقات را در جاهای دیگر ببینید و خودتان مقایسه کنید قطعا اثر کلام وحی را خواهید دید.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که تکامل انسان تدریجی است ما هم با توجه به مشکلات و نواقصی که داشته‌ایم رشد کرده‌ایم و هر سال بهتر از سال قبل برنامه‌ریزی و مدیریت شده است.

حجت‌الاسلام قرنفلی در پاسخ به نحوه انتخاب سوره‌ها برای مسابقه و کتاب‌های انتخابی اظهار کرد: از جزء 30 قرآن کریم این مسابقات شروع شده است و امسال جزء 21 قرآن برگزار شد.

وی افزود: برای مفاهیم و احکام سعی شده است کتاب‌های دینی انتخاب شوند که کاربردی باشند.

این مسئول فرهنگی در پاسخ به این‌که چرا مقطع اول و دوم ابتدایی برای مسابقات حذف شدند پاسخ داد: برای مسابقات شهرستان و استان مشکلی برای حضور نداریم چون والدین در کنارشان هستند و اعلام کرده‌ایم هر اداره‌ای که می‌تواند برگزار کند ولی برای حضور در مرحله کشوری که هزینه بالایی در بر دارد باید دانش‌آموزانی حضور داشته باشند که خودشان بتوانند مستقل باشند.

قرنفلی افزود از دیگر تغییرات مسابقات امسال را بالا بردن سطح مسابقات  کشوری ذکر کرد و افزود: به استان‌ها اعلام کردیم کسانی را به مرحله کشوری بفرستند که حداقل 75 درصد نمره اولیه را کسب کنند .

مسئول فرهنگی وزارت نیرو از دیگر تغییرات انجام شده را 1ساله کردن قراردادهای دبیران فرهنگی استان‌ها برای فعالیت بیشتر؛ ارزیابی مسئولین و فعالیت‌های فرهنگی، ارائه گزارش از طریق سامانه، و شورایی کردن مسئولیت‌های فرهنگی استان‌ها  برای جلوگیری از اجرای برنامه‌های سلیقه‌ای و کاهش خطا در مسائل فرهنگی ذکر کرد و افزود به زودی استان‌های برتر را اعلام خواهیم کرد.

وی از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در بعد فرهنگی را قرارداد با مجموعه آموزشی استان گیلان برای آموزش‌های الکترونیکی و از راه دور به کارکنان و خانواده‌هایشان ذکر کرد و تصریح کرد با توجه به این‌که اساتید برتر در این زمینه شناسایی شده‌اند به زودی این آموزش‌ها شروع خواهند شد.

قرنفلی از برنامه‌های دیگر وزارت‌خانه را تقویت و برگزاری کلاس‌های اخلاق برای مدیران؛ ارتباط بیشتر با ائمه جمعه  و ترویج مصرف بهینه آب و برق  بیان کرد.

علی‌اکبر ملکی

captcha