رعایت اخلاق و ادب قرآنی لازمه رسیدن به تلاوت معنامحور است
کد خبر: 3351177
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

رعایت اخلاق و ادب قرآنی لازمه رسیدن به تلاوت معنامحور است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری ممتاز استان قزوین بابیان اینکه یکی از نیازمندی‌های رسیدن به تلاوت معنا محور رعایت اخلاق و ادب قرآنی است، گفت: برای تلاوت ماندگار باید به دنبال خشوع، ادب و متانت بود.

محمدحسین محمدی آهویی، قاری ممتاز استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در زمینه اجرای تلاوت معنا محور اظهار کرد: انس و دل دادن به قرآن و توجه بیشتر به مفاهیم آن مقدمه رسیدن به تلاوت معنا محور است.

وی تسلط کامل به وقف و ابتدا را از لازمه ارائه تلاوت معنا محور و حرفه‌ای دانست و بیان داشت: اگر قاری قرآن به اهمیت موضوع وقف و ابتدا واقف نبوده و تسلط بر آن نداشته باشد به جهت شروع و وقف نا به‌جا دچار اشکالات فراوان شده و تلاوتی که ارائه می‌دهد، صرفاً تلاوتی آوازی خواهد بود.

سرپرست گروه تواشیح عترت‌النبی (ص) ادامه داد: برای فراگیری و تسلط به وقف و ابتدا پس از آشنایی با مضمون و مفاهیم آیات، استفاده از دوره آموزش تحقیق استاد منشاوی بسیار مؤثر بوده و قاریان نوجوان می‌توانند آن را الگوی خود در این زمینه قرار دهند.

محمدی آهویی بابیان اینکه آیین‌نامه فعلی مسابقات در خصوص توجه به تلاوت معنا محور دارای خلل است، تصریح کرد: در آیین‌نامه فعلی صحیح خوانی و تجوید و صوت و لحن در اولویت معیارهای داوری قرار دارد و اگر یک قاری، معناگرایی و توجه به معنا را در اولویت تلاوت خود قرار دهد جزء نفرات برتر مسابقات قرار نمی‌گیرد، البته بحمدالله از سال گذشته به این موضوع توجه بیشتری شده و در مسابقات قرآنی اوقاف جایزه ویژه‌ای برای تلاوت معنا محور در نظر گرفته‌شده و طبق شنیده‌ها آیین‌نامه مسابقات هم در همین راستا در دست تغییر است.

وی ادب و اخلاق قرآنی را یکی دیگر از نیازمندی‌های رسیدن به تلاوت معنا محور دانست و گفت: کسی که قرآن تلاوت کند ولی خشوع، ادب و متانت در تلاوت را نداشته باشد، آن تلاوت نه برای خودش دستگیر خواهد بود و نه بر مستمعین تأثیر خواهد گذاشت اما اگر نسبت به رعایت این نکات اهتمام داشته باشد تلاوتی ماندگار و تأثیرگذار خواهد داشت.

محمدی به نوجوانانی که تازه‌ کار تلاوت را شروع کرده و صدای خوشی هم دارند توصیه کرد: نوجوانانی که تلاوت قرآن را با تقلید از اساتید آغاز می‌کنند لازم است آیاتی را که تقلید می‌کنند حفظ کرده و معنی آیات را هم یاد گرفته و حفظ کنند و اساتید قرآن نیز در جلسات نکاتی را در خصوص مفاهیم و معانی آیات ذکر کنند و هم‌چنین نمایش معنی آیات در برنامه‌ها و محافل قرآن برای حاضرین نیز قطعاً در گسترش و توجه بیشتر به تلاوت معنا محور و تأثیرگذاری بر مستمعین مؤثر خواهد بود. 

سرپرست گروه تواشیح عترت النبی (ص) در پایان با اشاره به تأکید و مطالبه رهبری در خصوص ارائه تلاوت معنا محور، افزود: مقام معظم رهبری هرسال در دیدار با قاریان در حوزه مفاهیم و تدبر در قرآن اشاراتی را داشتند، اما امسال تأکید ویژه‌ای در خصوص تلاوت معنا محور داشتند و اساتیدی چون مصطفی اسماعیل و عبدالفتاح شعاعی را به‌عنوان الگو در این زمینه معرفی کردند که لازم است قاریان قرآن در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند

captcha