به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) متین ایزدی، دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای در این مراسم با اعلام این مطلب که بازیهای رایانهای دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده است، گفت: ما شعار بلوغ را برای این دوره از جشنواره انتخاب کردیم چراکه بازیسازان از شلنگ کهنه حمایتهای دولتی بریده و بدون توجه به پشتیبانیهای مالی بنیاد بازیهای رایانهای، به تولید بازیهای جدید ادامه دادند.
وی حال بازی های رایانه ای را بد توصیف کرد و گفت: هر قدر اوضاع بازیهای رایانهای خراب است، بازیهای موبایلی از شرایط خوبی برخوردارند و بازیسازان میدانند که چه میکنند. به همین دلیل به سراغ بازیهای موبایلی رفتهاند، چرا که امکان رقابت در این گونه از بازی ها بیشتر است.
ایزدی به برگزاری این دوره از جشنواره بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: ما ابتدا با مخالفان و موافقان جشنواره جلسه برگزار کردیم تا نقاط ضعف و قوت جشنواره را بدانیم و مشکلات و موانع را استخراج کنیم که اولین مشکل، عدم ارتباط جشنواره با بازار بود.
اولین قدم اتصال به بازار بود
وی ادامه داد: بر همین اساس با شبکههای توزیع داخلی و فروشگاههای عرضه اینترنتی ارتباط برقرار کرده و تفاهمنامه امضاء کردیم. در اصل اولین قدم ما پیدا کردن حلقه گم شده و اتصال جشنواره به بازار بود.
دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه می شد، معرفی و تبلیغ بازی های برگزیده بود. ما با شبکه ای از رسانه ها تماس برقرار کردیم تا به معرفی بازی ها در سایت های خود و همچنین در شبکه های اجتماعی بپردازیم.
تلاش کردیم شائبه های داوری را به حداقل برسانیم
ایزدی در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره، دست اندرکاران تلاش کردند تا شائبه های داوری را به حداقل برسانند و امسال داوری شبیه به یک ظرف شیشه ای باشد. بر همین اساس از حضور داوران بین المللی بهره بردیم، همچنین در تمام جلسات داوری نماینده صنف بازیسازان حضور داشت.
وی جایزه های اندک نقدی را یکی دیگر از مشکلات جشنواره های پیشین دانست و اظهار کرد: برای مثال وقتی برای یک بازی رایانه ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه می شود، یک جایزه ۱۰ میلیون تومانی به کار بازیساز نمیآید. بنابراین تصمیم گرفتیم به جایزهها جنبه کاربردی بدهیم.
ایزدی ادامه داد: پس بستههای تبلیغاتی تعریف کردیم و قرار شده بنیاد ملی بازیهای رایانهای از امکانات خود برای معرفی بازیها استفاده کند و در رسانههای مختلف به تبلیغ بازیها بپردازد، همچنین امکان حضور بازیسازان در نمایشگاههای داخلی و خارجی را فراهم آورد.
این بازیساز رایانهای از نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا با توجه به نبود قانون کپیرایت و رقابت درست میان بازیهای داخلی و خارجی شرایط را برای فروش و توزیع عادلانه بازیهای ایرانی فراهم آورند.