تلاوت معنامحور؛ ضرورت تحقیق قاریان در اشارات آیات
کد خبر: 3355757
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
مقدمی تصریح کرد:

تلاوت معنامحور؛ ضرورت تحقیق قاریان در اشارات آیات

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: اشارات متعددی در آیات قرآن وجود دارد که نیاز است قاریان آن‌ها را مطالعه کنند، درباره آن‌ها تحقیق کنند و بدانند چه اشاراتی در آیه وجود دارد و چه مفهومی را می‌خواهد برساند.

قاسم مقدمی، نفر اول بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون تلاوت معنامحور اظهار کرد: قاریان و حافظان باید یک درجه بالاتر نسبت به تلاوت و حفظ قرآن اقدام کنند و برای ارتقا، از این مرحله بگذرند و در راستای تخصصی‌تر کردن و معنامحور کردن تلاوت خود اقدام کنند.

ضرورت تحقیق در اشارات آیات قرآن

وی بر استقبال قاریان از این رویکرد تأکید کرد و گفت: قاریان بدون شناخت معنا و علوم قرآن قطعاً نمی‌توانند تأثیرگذاری لازم را داشته باشند. اشارات متعددی در آیات قرآن وجود دارد که نیاز است قاریان آنها را مطالعه کنند، درباره آنها تحقیق کنند و بدانند که چه اشاراتی در آیه وجود دارد و چه مفهومی را می‌خواهد برساند.

مقدمی بیان کرد: عموم مردم این فکر و تصور را از قاریان دارند که نسبت به مفاهیم قرآن آشنا هستند در حالی‌که بخش قابل توجهی از جامعه قرآنی با این مفهوم ناآشنا هستند.

نفر اول بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، ناآشنایی قاریان با مفاهیم آیات را بزرگترین ضعف آنها خواند و گفت: توجه به معنامحوری قرائت فکر بسیار تأثیرگذار جهت تخصصی‌سازی قرائات‌ است که جامعه قرآنی باید به آن ورود کند.

تلاوت‌های نغمه‌محور مردم را بیشتر به سمت موسیقی جذب می‌کند تا معنا

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: چند سالی است که جامعه قاریان از حالت‌های معنایی و مفاهیم در قرائت خود دور شده‌اند و به دنبال ارائه یک کار جدید لحنی هستند تا مردم را مجاب کنند که قرائت آنها را استماع کنند. این تلاوت‌های نغمه‌محور مردم را بیشتر به سمت موسیقی جذب می‌کند تا معنا، در حالی‌که قاریان در تلاوت‌های قدیم معنویت و مفاهیم را در قرائت خود نشان می‌دادند و این به دلیل معنامحوری تلاوت آنان است.

وی با بیان اینکه در تلاوت‌های نغمه‌محور، آیات وسیله قرار می‌گیرد، گفت: توجه به نغمه محوری مسیری نادرست است که برخی قاریان ما دانسته یا نادانسته به آن وارد شده و طی می‌کنند، باید از این مسیر پیشگیری کرد؛ ارزش قرائت قرآن کریم به آیات است و هر آهنگ و لحنی باید بر مفاهیم آیات منطبق باشد.

captcha