کد خبر: 3355870
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
حجت‌الاسلام روحبخش:

چرا ۲۳ ذی‌القعده روز ویژه زیارتی امام رضا(ع) نام‌گذاری شده است؟

کانون خبرنگاران‌ نباء: حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ سیدحمزه‌ روحبخش با اشاره به دلایل تعیین روز زیارتی مخصوص برای امام رضا(ع) گفت: پس از روایت‌های ثواب زیارت امام حسین(ع) روایت‌های ثواب امام رضا(ع) در دومین مرتبه قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمزه روحبخش‌، امام جماعت مسجد باب الحوائج(ع) درگفت‌وگو با کانون خبرنگاران نباء وابسته به خبرگزاری ایکنا، درباره تبیین روز 23 ذی‌القعده با نام روز زیارتی امام رضا(ع) گفت: این روز بنا بر روایتی غیر مشهور شهادت امام رضا(ع) است با این وجود برخی علمای سلف معتقدند 23 ذی‌العقده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است مثل 27 رجب که روز مبعث پیامبراکرم(ص) است و به عنوان روز زیارتی امیرالمومنین(ع) نام گذاری شده است؛ روایتی از مرحوم سید بن طاووس ‌نقل شده است که می‌گوید زیارت حضرت در چنین روزی استحباب ویژه‌ای دارد‌ گرچه درهر زمانی زیارت امام رضا(ع) وارد شده است.

روحبخش در رابطه با اینکه امام رضا(ع) مأمون را پس از ولیعهدی مورد ستایش قرار داد، گفت: در آن روزی که قرار شد حضرت، ولایتعدی مأمون را قبول کند، مأمون جشن گرفتن و همه در این جشن آمدند، درآن مراسم حضرت خطبه‌ای خواندند و در خلال خطبه، مأمون را مورد  ستایش قرار دادند و او را ملقب به امیرالمؤمنین کردند، حضرت به این جهت این کار را کردند که در مقام خود ثابت قدم بمانند.

وی در ادامه در خصوص دلایل امام رضا(ع) جهت اعطای عنوان امیرالمؤمنین به مأمون بیان کرد: اولا آن زمان مردم در شهر مرو مأمون را به عنوان محب امام علی(ع) می‌شناختند و امام رضا(ع) برای آنکه از تشنج در جامعه جلوگیری‌ کنند مأمون را امیرالمؤمنین نامید گرچه در اواسط خطبه حضرت خودش را نیز به امیرالمؤمنین تشبیه کرد و در ادامه فرمود با توجه به اینکه همانند جد بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) که در آن زمان غصب خلافت شد اوهم مانند شرایط خلافت او هم غصب شده است لذا با توجه به شرایط آن زمان حضرت ناچار شد از مأمون  تمجید کند تا مذهب تشیع استمرار یابد و در زمان امام موسی کاظم(ع) هم این واقعه رخ داد و امام (ع) هارون‌الرشید را به عنوان امیرالمؤمنین نامیدند.(عیون اخبار الرضا ج2 ص146)

مدفون شدن امام رضا(ع) در کنار هارون

حجت‌الاسلام روحبخش گفت: منابع بسیاری عنوان کرده‌اند امام رضا(ع) مدفون شدن خود را در کنارهارون را پیش بینی کردند و در این زمینه می‌توان به این روایت اشاره کرد. روزی امام رضا(ع) به دربار مامون رفت به اباسعد گفتند اباسعد وقتی از مجلس مأمون بیرون آمدم اگر عبا بر روی سرم بود بدان آنها مرا مسموم کرده‌اند و می‌خواهند مرا پایین پای هارون دفن کنند تو از چهار ضلع قبر هارون برایم خاک بیاور. اباسعد خاک را آورد و حضرت آن را بویید خاکی که بالای سر هارون بود بوی خوشی می‌داد و حضرت فرمود مرا اینجا دفن کنید. پایین پای هارون اگر بخواهند دفن کنند سنگی هست که تمام کلنگ‌های خراسان هم نمی‌توانند آن را بشکنند.(بحارالانوارج49ص300)

کتاب فقه‌الرضا به امام‌رضا(ع) منتسب شده است

وی در رابطه با انتساب کتاب فقه‌الرضا به امام‌رضا(ع) اظهار کرد: در کتاب‌های منتسب به امام رضا(ع) 6 کتاب در زمینه‌های مختلف عنوان شده است و اینکه منتسب است نه به این معنا که خود امام رضا(ع) آن رانوشتند بلکه قسمتی از آن کتاب‌ها در حیات امام و قسمتی در بعد از شهادت امام رضا(ع) کامل شده است و یکی از این کتاب‌ «فقه الرضا» است که به وسیله یاران حضرت ازجمله «فضل بن شاذان» جمع‌آوری شده است.

مدیرسابق حوزه علمیه ثقلین درخصوص اینکه چرا مامون از اقامه نمازعید فطرتوسط امام رضا(ع) جلوگیری کرد اظهار کرد:مامون دوست داشت  که امام رضا(ع) در منطقه به عنوان ولیعهدی جا بیافتد. تا زمانی که عید فطر فرا رسید در این ‌‌حال به امام(ع) گفتند که شما نماز عید را بخوانید حضرت فرمود که من به سبک جدم رسول خدا(ص) می‌خوانم پس به مردم خبر دادند و همه جمع شدند اما وقتی یاران مامون دیدند تمام مردم مرو دنبال امام رفتند از این امر نگران شدند و در این حال فضل بن سعد به مامون گفت اگر با این جمعیت برگردد وگوشه چشمی کند بساط حکومتت از جا کنده می‌شود به همین جهت مامون پیکی فرستاد و گفت امام(ع) برگردد و از اقامه نماز جلوگیری کرد.(کافی ج1 ص488-490)

محمد ایمانی مهر

captcha