معضل کمبود مساجد در مسکو
کد خبر: 3355908
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

معضل کمبود مساجد در مسکو

گروه بین‌الملل: با افزایش جمعیت مسلمانان در شهر مسکو، پایتخت روسیه، تعداد اندک مساجد این شهر پاسخگوی نیازهای مسلمانان نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Muslim Village»، بنابر آمارها جمعیت مسلمانان مسکو در یک دهه گذشته افزایش یافته و به بیش از 1 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.
تعداد مساجد مسکو اندک است، اما این مساجد پاسخگوی جمعیت زیاد نمازگزاران نیست و بسیاری مجبور به اقامه نماز در خیابان‌ها می‌شوند.
به گفته پلیس مسکو امسال بیش از 160 هزار مسلمان در نماز عید فطر شرکت کردند.
روشن عباس‌اف، معاون شورای مفتیان روسیه اعلام کرد: تعداد زیادی از کارگران مهاجر به مساجد ما که تعداد آن‌ها در مسکو تنها چهار باب است، می‌آیند و مسلماً این مساجد بیش از حد شلوغ می‌شوند و بسیاری از نمازگزاران در خارج از مسجد و در باران و برف نماز می‌خوانند.
هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 فرو‌پاشید، تنها 100 مسجد در سراسر روسیه باقی مانده بود. حدود 8 هزار مسجد در 24 سال گذشته ساخته‌ شده‌اند، اما نه در مسکو.
به گفته کارشناسان، تعداد مسلمانان مسکو به طرز چشمگیری در دو دهه اخیر به خاطر افزایش مهاجرت‌ها از مناطق مسلمان‌نشین آسیای مرکزی به ویژه آذربایجان و قفقاز شمالی افزایش یافته است.
الکسی مالاشنکو، از مسئولان اوقاف مسکو می‌گوید: تعداد واقعی مسلمانان قطعاً بیشتر از این است و هم مسلمانان بومی و هم مهاجران را شامل می‌شود. در حال حاضر ما آمار دقیقی نداریم.
شورای مفتیان روسیه تعداد مسلمانان مسکو را 1.5 میلیون نفر تخمین می‌زند. اگر این رقم درست باشد، مسکو پس از پاریس با 1.7 میلیون مسلمان، بیشترین تعداد مسلمانان را در میان پایتخت‌های اروپایی دارد.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو ساخت مساجد جدید در این شهر را ممنوع کرده و می‌گوید که مردم مسکو از افزایش تعداد کسانی که زبان و رسوم متفاوت دارند، ناراحتند. این سخنان با اعتراض مسلمانان مسکو مواجه شده است.
بازگشایی مسجد جامع مسکو در ماه جاری نیز مشکل مسلمانان این شهر را حل نخواهد کرد، زیرا مانند دیگر مساجد گنجایش بیش از 10 هزار نفر را نخواهد داشت.
بر خلاف مساجد، کلیساها در مسکو در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند.
در حال حاضر، 383 کلیسای ارتدکس در مسکو فعال است. 5 سال پیش نیز پروژه «200 کلیسا» در مسکو با هدف ساختن کلیسا در همه محله‌های شهر راه‌اندازی شد.
بسیاری از این کلیساهای جدید خالی می‌مانند در حالیکه مسلمانان به دلیل کمبود مسجد در خیابان‌ها نماز می‌خوانند.

captcha