عباس تقویان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره ادعای مورخان انگلیسی مبنی بر اینکه نسخه قرآن بیرمنگام متعلق به پیش از اسلام است، گفت: مدارک تاریخی فراوانی وجود دارد، مبنی بر اینکه این قرآن به این شکل در میان مسلمانان متداول و رایج بوده و به تواتر به دستمان رسیده و تردید و تشکیکی در مورد آن وجود ندارد که به این شکل توسط پیامبر(ص) عرضه شده است، اما اینکه ما بخواهیم قرآن امروز را با استناد به این قبیل گزارشهای ناپخته علمی ارائه دهیم، نمیتواند از دقت صد درصد و بالایی برخوردار باشد و قابل توجه نیست و حجیت علمی هم ندارد.
آزمایشهای کربنی از دقت صد درصد برخوردار نیستند
وی افزود: چه بسا در برخی موارد مشاهده شده که در نمونههای دیگری هم ادعا کردهاند که کشفیات و اسنادی که به دست آمده، خواستهاند با این قبیل آزمایشها تاریخ آن را مشخص کنند و معلوم شده که این آزمایشها از دقت لازم برخوردار نبوده است.
تقویان ادامه داد: با توجه به تاریخسازی و تاریخنگاری که انجام شده، اختلاف چند دههای میان تاریخ صدر اسلام و تاریخ قرآن کشف شده در بیرمنگام وجود دارد، کسانی که کار علمی در مورد آزمایشهای شیمی کربنی انجام میدهند، معتقد هستند که این آزمایشها از دقت صد درصد برخوردار نیستند و ممکن است چند سال و چند دهه اختلاف داشته باشد.
نسخههای قدیمی بسیاری فاقد شاخصههای نگارشی زمان ائمه(ع) هستند
وی تصریح کرد: با این قبیل ادعاها و با این روش استنادها نمیتوان تاریخ دقیقی برای این نسخه کشف شده تعیین کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به راهکارهای حل این مشکل بیان کرد: در چند دهه اخیر نسخههای قدیمی از قرآن کریم به وجود آمده و ادعا هم در این زمینه زیاد است؛ نظیر قرآنهای منتسب به ائمه(ع) که به خط امام علی(ع) است و یا برخی از آنها به زمان حیات پیامبر(ص) بر میگردد و ...، اما با بررسیهای دقیقتر مشخص شده که این نسخهها فاقد شاخصهها و خصوصیات نگارشی زمان ائمه(ع) است و قدیمیترین این نسخهها به قرن سوم برمیگردد.
وی گفت: نسخه قدیمی مورد ادعای بیرمنگام را ندیدهام، اما محققان ما باید روی قدمت آن و علائم نگارشی که در این نسخه وجود دارد، تحقیق کنند که آیا علائم نگارشی قرن اول در آن وجود دارد یا خیر.
نیت غرضآلود شرقشناسان درباره نسخههای مسلمانان
تقویان درباره جنبههای سیاسی این موضوع نیز عنوان کرد: من از جنبه علمی این نکته را بیان کردم، اما از جنبه سیاسی پشت بسیاری از حرکتهای استشراقی اغراض سیاسی وجود دارد و کسانی که در زمینه جریانهای استشراقی کار کردهاند، میدانند که بسیاری از مباحث به ظاهر علمی که خاورشناسان مطرح میکنند برخاسته از نیت نادرست و غرضآلودی است که در راستای سست کردن بنیانهای فکری مسلمانها انجام میشود و من هم همین تصور دارم، هر چند نمیخواهم نگاه بدبینانهای نسبت به آن داشته باشم؛ از این رو از جنبه علمی این موضوع را بیان کردم و معتقدم که این نسخه باید مورد بررسی کتابشناختی و نسخهشناختی قرار بگیرد.