برگزاری همایشی با موضوع «بررسی نسخه قرآن بیرمنگام»» در قاهره
کد خبر: 3390710
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

برگزاری همایشی با موضوع «بررسی نسخه قرآن بیرمنگام»» در قاهره

گروه بین‌الملل: همایشی با موضوع «بررسی نسخه‌ قرآن بیرمنگام میان علم و رسانه‌»، ۶ آبان‌ماه، در شهر قاهره، پایتخت مصر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی«alapn.com»، این همایش به همت مرکز نسخه‌های خطی عربی وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اتحادیه عرب و در مقر این سازمان در قاهره برگزار می‌شود.
هدف از برگزاری این همایش، بررسی این نسخه خطی قرآن به‌صورت دقیق و شفاف به‌منظور کشف حقیقت این نسخه از جنبه تاریخی و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون آن است.
در این همایش، خط بکار رفته در این نسخه و نیز ویژگی‌های فنی و نوشتاری آن در چارچوپ مکتوبات قرن اول هجری و نیز جنبه باستان‌شناسی و علمی آن، روش علمی به‌کار رفته برای اثبات قدمت این مصحف و نقدهای علمی وارده به این روش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تعامل رسانه‌های غربی با کشف نسخه تاریخی قرآن بیرمنگام از دیگر مواردی است که در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در این همایش «جمعه عبدالمقصود»، معاون دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه «قاهره» در امور تحصیلات تکمیلی؛ حسن علی عبید، استاد مرمت‌سازی نسخه‌ها و اسناد این دانشکده و علاءالدین الخضری، استاد نوشته‌ها و کتیبه‌های باستانی اسلامی سخنرانی می‌کنند.
گفتی است، در حاشیه این همایش، نمایشگاهی برپا خواهد شد که در آن تصاویری از کمیاب‌ترین نسخه‌های مصحف که با خط حجازی نوشته شده‌ و اکنون در برخی از کتابخانه‌های جهان نگه‌داری می‌شود، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
این نسخه قرآن اکنون در دانشگاه بیرمنگام انگلیس و در ضمن مجموعه «آلفونس مینگانا» نگه‌داری می‌شود و با وجود این که این نسخه تقریبا یک قرن در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام وجود داشت، اما هیچ یک از پژوهشگران متوجه قدمت تاریخی آن نشدند تا این که یکی از دانشجویان دکترای این دانشگاه در پژوهش علمی خود متوجه این نسخه شد و این نسخه پس از انجام آزمایش رادیوکربن بر روی آن در دانشگاه «آکسفورد» انگلیس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن معرفی شد.
بر اساس روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت این نسخه حداقل 1370 سال تخمین زده شده که آن را در میان قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود قرآن قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط
captcha