حوزه در ارایه تولیدات خود در زمینه «فقه‌ مضاف» ضعف دارد
کد خبر: 3358253
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
رئیس انجمن اصول فقه حوزه در گفت‌وگو با ایکنا:

حوزه در ارایه تولیدات خود در زمینه «فقه‌ مضاف» ضعف دارد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه تاکید کرد: نقطه ضعف حوزه در این است که محصولات خود را به شکل نوین و به روز عرضه نکرده است یعنی در عرضه محصولات، ضعف داریم.

حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمدصادق محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) گفت: حوزه‎های علمیه، قابلیت پاسخگویی به فقه حکومتی، فقه‎الاجتماع، فقه تربیتی و امثال این موارد را دارند.
وی افزود: هم اکنون در برنامه‏‌های حوزوی به صورت خودجوش و شخصی، این موارد پیگیری می‎شود و در برخی از موارد حضور و بروز کافی در این بحث‎ها را شاهد هستیم.

نقطه ضعف حوزه در فقه‌های مضاف

رئیس هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم گفت: نقطه ضعف حوزه در این عرصه آن است که محصولات خود را به شکل نوین و به روز عرضه نکرده است یعنی در عرضه محصولات، ضعف داریم.
وی بیان کرد: نکته بعدی آن است که محصولات حوزوی در عرصه فقه و اصول و مباحثی که مرتبط با فقه‎های جدید و مضاف است یعنی مسایلی مثل فقه ارتباطات، فقه حکومتی، فقه محیط زیست و.. باید به شکلی به جامعه عرضه شود که در رفتارهای آنها نمود خارجی داشته باشد.
محمدی اظهارکرد: شکل‌دهی به رفتار عمومی و منظم کردن آنها متناسب با اصول فقه اهل بیت(ع) نیازمند چند عنصر بیرونی است که از آن جمله می‎توان به کاربردی کردن آنها از طریق مجاری حقوقی و قانونی اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این زمینه باید این محصولات حوزه به شکل قانون مند ارایه شود و نهادهای مدنی و قانونی نیز از این احکام حمایت کنند.
وی افزود: البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که حوزه تنها می‎تواند این احکام را از دایره شرع مقدس اسلام استخراج کند و قرار نیست که خودش هم همه بار اجرایی شدن این احکام را در حوزه‎های فقه جدید به دوش داشته باشد.

رئیس انجمن فقه و اصول ادامه داد: به هیچ وجه چنین انتظاری را نیز نباید از حوزه داشت زیرا در این کشور نهادهایی هستند که باید این کار را انجام دهند.

تولیدات حوزه قانونی شود

نایب رییس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عملیاتی و قانون مند کردن احکام شرعی از وظایف حکومت اسلامی است که قطعا با تعامل بسیار خوبی که نظام با حوزه داشته است باید با تعامل و همفکری راهکارهای قانون‌مند شدن تمام روابط اجتماعی و اداری و... را بر اساس شرع مقدس اسلام و فقه اهل بیت(ع) فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: تمام دستگاه‎های علمی و اجرایی، سازمان‎ها و مراکز حوزوی باید در این رابطه تعاملات به دور از مشکلات اداری و بروکراتیک را داشته باشیم تا بتوانیم احکام جدید را به شکلی عام پسند و کاربردی در سیستم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی و فرهنگی وارد کنیم.

لزوم ارتباط حوزه با محیط پیرامونی

محمدی  با بیان اینکه در این زمینه ابتدا باید حوزویان را توجیه و صاحب انگیزه کرد اظهارکرد: این نیاز را باید از خارج حوزه به حوزویان منتقل کرد تا در عرصه‎های جدید تتبعات فقهی ورود کنند و اگر این انگیزه‏‌ها بالا برود و تعاملات ایجاد شود و برای ترابط حوزه با بیرون از محیط خود فکری شود قابلیت‎های بسیار خوبی شکوفا خواهد شد.
وی افزود: حوزه باید هم در تولید علم و هم در اجرایی کردن این مباحث تلاش جدی داشته باشد و طلاب جوان و موسسات تخصصی فقهی خوشبختانه این مسیر را باز کرده‎اند و تلاش‎های خوبی را در حوزه شاهد هستیم ولی برای توسعه این فقه‌ها نیازمند کار جدی در همه عرصه‌ها هستیم.

captcha