پاسخ صریح سوره فرقان به ادعاهای مورخان انگلیسی درباره قرآن بیرمنگام
کد خبر: 3358457
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
آیت‌الله جعفری عنوان کرد:

پاسخ صریح سوره فرقان به ادعاهای مورخان انگلیسی درباره قرآن بیرمنگام

گروه ادب: یک قرآن‌پژوه با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده درباره قرآن بیرمنگام به عنوان قدیمی‌ترین نسخه، در گذشته‌های دور هم مطرح بود، گفت: قرآن کریم در سوره فرقان به ادعاهای مورخان انگلیسی پاسخ صریح و روشنی داده است.

آیت‌الله یعقوب جعفری، قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ادعای مورخان انگلیسی مبنی بر اینکه قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن به پیش از اسلام برمی‌گردد، گفت: درباره وحیانی بودن قرآن حرف‌های زیادی گفته شده است، اما غربی‌ها برای اینکه اعتقادی به قرآن ندارند توجیه‌های دیگری را نظیر تجربه دینی و نبوغ فکری درباره قرآن مطرح می‌کنند که هیچ کدام قابل قبول نیست.

وی افزود: آیات قرآنی این فرضیه‌ها را باطل می‌کند و مراجعه به آیات قرآن نشان می‌دهد که قرآن کلام خدا بوده و وحیانی است و کسانی که آن را تجربه دینی و یا نبوغ فکری می‌دانند، قرآن و آیات صریح آن را تکذیب می‌کنند.

مراجعه به آیات قرآن وحی بودن آن را اثبات می‌کند

آیت‌الله جعفری ادامه داد: اینکه می‌گویند قرآن به پیش از اسلام برمی‌گردد، حرف‌های باطل و بی‌اساسی است، برای اینکه در قرآن مطالب و آیاتی وجود دارد که مربوط به زمان پیامبر(ص)، جنگ‌های زمان وی نظیر حنین، تبوک و فتح مکه و اوضاع و احوال مسلمانان هم‌عصر پیامبر اکرم(ص) است و شأن نزول دارد؛ چطور ممکن است قرآن به پیش از اسلام مربوط باشد.

وی با اشاره به اهداف چنین مدعیان دروغینی گفت: بیان چنین مطالبی نشان می‌دهد که آنها افرادی مغرض هستند و یا اطلاعی از قرآن ندارند؛ وقتی آیات بسیاری از قرآن خود، فریاد می‌زند که به وقایع دوران پیامبر(ص) اشاره دارد و با توجه به حوادث آن دوران نازل شده است، چطور می‌توانند چنین ادعایی داشته باشند؟

ایجاد شبهه‌های واهی و سست در میان مسلمانان

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: این حرف‌ها همه برای ایجاد شبهه‌های واهی و سست در میان مسلمانان است، آنها این حرف‌ها را می‌زنند، نه اینکه نفهمیده باشند، بلکه طرح شبهات به این دلیل است که در جوانان و روشنفکران که اطلاع چندانی از دین خود ندارند، شک و تردید ایجاد کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آنها قصد دارند قرآن را کتابی تحریف شده اعلام کنند، بیان کرد: این ادعاها به معنی تحریف نیست، بلکه این ادعاهای دروغین در قرآن نیز مطرح شده است که مشرکان می‌گفتند؛ پیامبر(ص) قرآن را از دیگران گرفته، اما قرآن پاسخ می‌دهد که شما که ادعا دارید پیامبر قرآن را از آنها گرفته، آنها غیرعرب هستند و این قرآن به زبان عربی مبین است؛ از این رو این تهمت‌ها در گذشته‌های دور هم مطرح بود و قرآن در آیه 5 سوره «فرقان»، «وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَى عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلًا؛ و گفتند افسانه‏‌هاى پیشینیان است که آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا می‌‏شود» به صورت صریح و روشن به آنها پاسخ داده است.

غرض‌ورزی دلیل ادعاهای دروغ مورخان انگلیسی

آیت‌الله جعفری غرض‌ورزی را دلیل این ادعاها دانست و اظهار کرد: برخی از افراد رده‌پایین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی این ادعاها را مطرح می‌کنند و حتماً این اندازه فهم و درک دارند که بدانند دو سوم قرآن مربوط به زمان پیامبر اکرم(ص) است و نمی‌توان چنین مواردی را مطرح کرد و یا اینکه آنها که مطرح کننده چنین ادعاهایی هستند، احتمالاً علمی از قرآن ندارند.

captcha