وزیر علوم از ۱۲ استاد دانشگاه تجلیل کرد/ تقدیر از استاد نمونه عرفان اسلامی
کد خبر: 3359941
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

وزیر علوم از ۱۲ استاد دانشگاه تجلیل کرد/ تقدیر از استاد نمونه عرفان اسلامی

گروه دانشگاه: مراسم نکوداشت ۱۲ تن از اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور امروز دوشنبه ۱۶ شهریور ماه، با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور امروز دوشنبه 16 شهریور ماه، در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از معاونان وزارت علوم برگزار شد از 12 استاد نمونه تقدیر به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان
در این مراسم از علی دلاور در رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائی، ابراهیم حسن بیگی، رشته مدیرت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی گرجیان عربی در رشته عرفان اسلامی از دانشگاه باقر العلوم(ع)، مهدی‌علی زلفی‌گل در رشته شیمی عالی از دانشگاه بو علی سینا، مجید اسدی رشته آمار کاربردی از دانشگاه اصفهان، مهدی احسان مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف، حبیب امین‌فر، رشته مهندسی هسته‌ای از دانشگاه تبریز، عزت‌الله رئیسی رشته آبیاری از دانشگاه شیراز، مریم کشاورزی رشته سیستماتیک گیاهی دانشگاه الزهرا(ص)، محسن فیضی رشته معماری نظری از دانشگاه علم و صنعت، محمود قرآن نویس رشته فیزیک پلاسما از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، حسن علی زمانی رشته شیمی کاربردی از واحد مشهد تقدیر شد.

کاربردی سازی علوم انسانی در بیان وزیر علوم
فرهادی در این مراسم با بیان اینکه بیش از هر چیزی مسئله فرهنگ‌سازی مورد توجه است، گفت: در دنیای امروز گاه سرعت رشدی که دنیا علم دارد صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان و زندگی راحت‌تر و امید بیشتر صحبت از بین رشته‌ای‌ها و عرصه‌های جدید علوم انسانی و کاربردی است به عبارتی کاربردی سازی علوم انسانی مطرح است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌های علمی و فناوری ابلاغی بیش از ده حکم در زمینه علم و فناوری بیان داشتند که بیشتر از بقیه‌ عرصه‌های دیگر است جهت گیری‌های خوبی در مورد نقشه جامع علمی کشور مطرح است.
وزیر علوم با اشاره به وضعیت علمی کشور گفت: در سال 2011، 31 پارک علم و فناوری و در سال 2015، 36 پارک علم و فناوری داشته‌ایم. 23 مرکز رشد نیز اضافه شده است. از نظر رتبه علمی به استناد پایگاه اسکوپوس رشد دو پله‌ای علمی ایران را داشته‌ایم و از رتبه 18 به رتبه 16 ارتقاء پیدا کرده‌ایم. سهم ما از تولید علم دنیا در این دو سال 3 دهم درصد رشد داشته است. همچنین رتبه استنادی ما در جهان براساس مقالات ایران 22 است.
فرهادی اظهار کرد: به سمت دانشگاه‌های ماموریت‌گرا و کارآفرین پیش می‌رویم در زمینه بازنگری برنامه‌های آموزشی بسیاری از رشته‌ها بازنگری شده و از نظر محتوای درسی ارائه می‌شود.

توسعه کیفی موسسات آموزش عالی مد نظر قرار گیرد
وی با بیان اینکه به حد کافی توسعه کمی داشته‌ایم، گفت: 2880 موسسه آموزش عالی به طور کلی داریم و در حال حاضر باید توسعه کیفی را مد نظر داشته باشیم که در همین راستا نیازمند آمایش آموزش عالی هستیم که هم بحث ساماندهی آموزش عالی پیش می‌آید و ممکن است تجمیع، ادغام، جابجایی، انحلال و غیره را داشته باشیم.
فرهادی عنوان کرد: بحث تقاضا محور کردن آموزش‌ها مورد توجه است همچنین بحث بین المللی کردن آموزشمان را مورد توجه داریم. برای برنامه ششم توسعه به بعد سه برنامه اساسی داریم ارتقاء دانشگاه امام خمینی(ره) در اشیل بین المللی، دانشگاه‌های ماموریت گرا و توجه به آموزشهای مهارتی و کاربردی و اینکه فارغ التحصیلان آمادگی ایجاد شغل و حرفه و توجه به شرکتهای دانش بنیان را داشته باشند.
فرهادی با اشاره به حضور و نقش موثر اساتید در برنامه ریزیها گفت: نقش اساسی در برنامه‌ ریزیها حائز اهمیت است دانشگاه‌ها باید استقلال خود را داشته باشند.خوشبختانه آئین نامه جدید ارتقاء اعضای هیئت علمی را ابلاغ کردیم همه مواردی که مد نظر است از فعالیت‌های علمی آموزشی و داشتن ایده تا رفتن به سمت تحقیقات بنیادی باید متناسب باشند.حداقل 20 درصد تحقیقات باید بنیادی باشد و باید در این بخش اعتبارات بگذاریم امتیاز اختراع، کتاب،مقالات وغیره در فعالیت‌های علمی اعضای هیئت علمی برای ارتقاء دیده شده است امیدواریم با نقشی که اساتید در برنامه ریزی‌های آموزشی و تحقیقاتی بیش از پیش خواهند داشت وضعیت بهتری را داشته باشیم.
فرهادی اظهار کرد: بخش غیر دولتی به جد باید در امر آموزش عالی نقش ایفا کند تجاری سازی هدف بزرگ دانشگا‌های ما است و رشد بسیاری از فناوریها و تولیدات ما باید از دانشگا‌ه‌ها آغاز شود.

گزارش تجلیل از اساتید نمونه از سال 72 تا کنون

رستمی ابوسعیدی، رئیس هیئت امنا و هیئت مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از وضعیت انتخاب اساتید نمونه پرداخت و گفت: از سال 70 انتخاب استاد نمونه در وزارت علوم انجام می‌شود. کمیته‌ای از اساتید تشکیل شده و چهار شاخص آموزشی، پژوهشی، اجرایی و فرهنگی مورد توجه است و اساتید با رتبه استادی و دانشیاری هستند و حداقل نمره امتیازی که برای استادی تمام تعیین شده 210 امتیاز و برای دانشیاری 150 امتیاز است.

وی افزود: از سال 72 تاکنون، ‌359 نفر به‌عنوان عضو هیئت علمی برگزیده شده‌اند. از دانشگاه تهران 42 نفر، دانشگاه شهید بهشتی 24 نفر، امیرکبیر 21 نفر، صنعتی اصفهان 19 نفر، شیراز 17 نفر،  دانشگاه علم و صنعت 17 نفر، باهنر کرمان 13 نفر،‌ چمران اهواز 13 نفر، علامه طباطبایی 12 نفر، خوارزمی 12 نفر، الزهرا(س) 7 نفر، بوعلی سینا 7 نفر، رازی 6 نفر، مازندران 5 نفر، خواجه نصیر 3 نفر، قم 3 نفر و گیلان 3 نفر برگزیده شده‌اند.

مقالات ‌ISI برای اخذ دکتری کافی نیست

برنامه با پخش کلیپی ادامه یافت و در ادامه عزت‌اله رئیسی، از اساتیدی که امروز تقدیر شد، گفت: کشور نیاز به اساتیدی خلاق، مبتکر و آینده‌نگر دارد، به علت محدودیت‌های موجود انتظار از دانشگاه‌ها فراتر از شرایط موجود است. زمان، زمان تحقیقات به روز برای پیشرفت این مملکت است. باید زیرساخت پژوهش و آموزش تأمین شود. اخذ مقالات ‌ISI برای اخذ دکتری کافی نیست. اکنون باید با نوآوری در سطح جهانی، دانشجویانمان دکتری بگیرند.

وی افزود: باید تمامی مسائل طرح‌های کلان را حل کنیم، فقط 5 درصد پژوهش‌هایی که انجام می‌شود در دنیا، جنبه اجرایی پیدا می‌کند. در حال حاضر انتظار دارند که فقط با 5 درصد به مسائل کاربردی پاسخ دهیم، حل بسیاری از مسائل در گروی پژوهش‌های زنجیره‌ای و بین‌رشته‌ای است و نیاز به تعامل بین پژوهشگران داریم.

بنا بر این گزارش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه بحث آموزش و پژوهش از هم جدا نیست، گفت: اساتید دانشگاه شاید زحمت‌کش‌ترین اعضای این جامعه هستند. وظیفه داریم سطح برخورد با آموزش و پژوهش را بالا ببریم؛ چه در حوزه پژوهش‌های بنیادی و چه در حوزه تجاری‌سازی.
وی گفت: امیدواریم با همکاری خوبی که از ابتدای دولت بین معاونت علمی و وزارت علوم بوده است روند رو به رشدی داشته باشیم. کشور ما ظرفیت هیچ گونه اختلافی ندارد، وضعیت بودجه خوب نیست و باید دنبال راه‌های همکاری بهتر باشیم.

captcha