«تئاتر باران» نظر طیفی از شهروندان علاقه‌مند به موضوعات دینی را تأمین کرده است
کد خبر: 3360278
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
ناصر عاشوری:

«تئاتر باران» نظر طیفی از شهروندان علاقه‌مند به موضوعات دینی را تأمین کرده است

گروه هنر: جشنواره «تئاتر شهر» به فراخور حال مخاطبان در پی ارائه تولیداتی نمایشی است که بتواند دست تماشاگر را در انتخاب و تماشای نمایش‌ها باز بگذارد؛ در این راستا ایجاد بخش «تئاتر باران» در این جشنواره نیز به دنبال تأمین نظر طیفی از شهروندان علاقه‌مند به تئاتر دینی است.

ناصر عاشوری، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در میان مخاطبان تئاتر سلایق گوناگونی وجود دارد و هر یک از مخاطبان علاوه بر علاقه‌مندی به یک شیوه خاص از اجرای تئاتر، با گونه‌ای خاص از محتوای تئاتر نیز برقرار می‌کنند که یکی از آن گونه‌های محتوایی، محتوای دینی و مذهبی هنر نمایش است.
وی ادامه داد: ایجاد بخشی به نام «تئاتر باران» در جشنواره «تئاتر شهر» که اختصاص به تئاتر دینی و مذهبی هم دارد به این دلیل است که بتواند با تولید و اجرای آثاری با مضامین و موضوعات مذهبی نظر بخشی از جامعه هدف و شهروندان مخاطب تئاتر را تأمین کند و اینکه آیا اساساً این بخش از جشنواره «تئاتر شهر» ارتباط با دغدغه‌های فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان متولی آن یعنی فرهنگسازی شهری و ارائه الگوی عملی در زمینه زندگی بهینه شهری داشته باشد در اولویت نیست.
«تئاتر باران» می‌تواند به معرفی الگوی فرهنگ دینی در زندگی شهری بپردازد
عاشوری تصریح کرد: البته بسته به سلیقه و دغدغه گروه‌های شرکت‌کننده در این بخش از جشنواره می‌شود از ظرفیت به وجود آمده در این جشنواره در پی ایجاد بخش «تئاتر باران»، به موضوعاتی پرداخته شود که معرف الگوهای فرهنگ دینی در بهسازی سبک زندگی حتی در محیط شهری باشد.
این بازیگر تئاتر گفت: جشنواره‌های تئاتری با بخش‌های گوناگونی که در خود تدارک می‌بینند متناسب با سطح و تنوع سیلقه مخاطبان خود در پی ایجاد ارتباطی مؤثر با آنها هستند؛ در جشنواره «تئاتر شهر» نیز بخش‌های زیادی را همچون تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و... را شاهد هستیم که به فراخور حال مخاطبان در پی ارائه تولیداتی نمایشی هستند که بتواند دست تماشاگر را در انتخاب و تماشای نمایش‌های حاضر در این جشنواره باز بگذارد.
وی که با کارگردانی نمایش «مجلس شاه فتاح» در بخش «تئاتر باران» چهارمین جشنواره «تئاتر شهر» شرکت کرده است در ادامه افزود: به نظرم جشنواره «تئاتر شهر» با طراحی و ایجاد چنین بخشی حرکتی مؤثر را در فرهنگسازی و توجه به مطالبات به حق مخاطبان تئاتر و به ویژه مخاطبانی که علاقه‌مند به گونه تئاتر دینی هستند آغاز کرده است و با نظر به امکانات خوب سخت‌افزاری که شهرداری در قالب فضاهای فرهنگی موجود در فرهنگسراها در اختیار دارد می‌تواند این جریان خلاقانه را در باقی ایام سال تبدیل به یک پدیده نوظهور در حوزه تئاتر دینی کند.
تنوع در بخش‌های جشنواره «تئاتر شهر» مصداق تحقق شعار تئاتر برای همه است
عاشوری تأکید کرد: جشنواره «تئاتر شهر» به عنوان یکی از رویدادهای مهم تئاتری با بخش‌های متنوعی که طی چهار دوره برگزاری برای خود ایجاد کرده و آنها را در اختیار دارد و مثلاً یکی از مهمترین آنها بخش تئاتر خیابانی است که فرصتی فراهم آورده که مخاطبان بی‌واسطه و حتی در گذر از معابر شهری در جریان یک اثر نمایشی باشند، به خوبی توانسته است مصداق عینی تحقق این شعار سنتی و دیرینه نمایشی یعنی تئاتر برای همه باشد.
وی در پایان در مورد داستان نمایش «مجلس شاه فتاح» گفت: این نمایش در حقیقت پرداختی نو به یکی از نسخ قدیمی تعزیه از نسخه‌نویسی نطنزی است که حتی مایل نبوده است نامی از خود بر جای بگذارد و شاید به این دلیل این نسخه نیز مهجور واقع شده و داستانی جذاب حول محور شخصیت حضرت علی(ع) دارد.

captcha