فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بررسی شد
کد خبر: 3362502
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
طی نشستی در ایکنا؛

فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بررسی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه قرآن، عترت و نماز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز، 23 شهریورماه طی بازدید از خبرگزاری ایکنا، در نشستی که با حضور حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد نیز حضور پیدا کردند.
حمیدرضا کفاش با حضور در این نشست به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های معاونت پرورشی و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌هایی در حوزه راه‌اندازی و فعالیت مراکز دارالقرآن الکریم، کمیسیون آموزش عمومی قرآن، نهضت ملی حفظ قرآن کریم، طرح الگوی تلاوت قرآن کریم، مسابقات قرائت، حفظ و مفاهیم دانش‌آموزی و محافل انس با قرآن و مراسم ختم قرآن پیگیری و مدیریت می‌شود.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی و اداره 650 مرکز دارالقرآن الکریم از جمله برنامه‌های معاونت پرورشی در سال تحصیلی گذشته بوده است، گفت: در این مراکز که امسال نیز با گستردگی بیشتری فعالیت خود را دنبال می‌کنند دوره‌های مختلف آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم، صوت و لحن، ترجمه، حفظ، حفظ موضوعی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند قرآنی برگزار می‌شود.

برگزاری کارگروه‌های تخصصی و استانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن
کفاش در ادامه با اشاره به واگذاری مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن به وزارت آموزش و پرورش، گفت: استقرار دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و برگزاری جلسات، تدوین اهداف، برگزاری کارگروه‌های تخصصی و استانی در راستای وظایف و مأموریت‌های محوله از دیگر فعالیت‌هایی است که در معاونت پرورشی و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز دنبال می‌شود.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، گفت: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در این حوزه، طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است که این طرح در قالب اجزای مختلف یک جزء تا 30 جزء قرآن کریم برای دانش‌آموزان و فرهنگیان دنبال می‌شود و ثبت نام در این طرح از طریق سایت حفظ قرآن کریم انجام می‌شود.

طرح حفظ موضوعی آیات قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حفظ موضوعی قرآن کریم در طرح «نورباران» عنوان کرد: طرح حفظ موضوعی قرآن نیز با هدف آشنایی دانش‌آموزان با آیات کاربردی و موضوعات مختلف اعتقادی و مذهبی در بخش‌های حفظ، ترجمه و مفاهیم پایه‌ای قرآن در قالب جذاب و مناسب برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی دنبال می‌شود که برای هر یک از پایه‌های تحصیلی به صورت جداگانه کتابچه‌ای تألیف و به چاپ رسیده است تا دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی آیات مشخصی از قرآن که متناسب با گروه سنی آنها است را حفظ کرده و با مفاهیم و ترجمه آیات نیز آشنا شوند.
وی با بیان اینکه طرح الگوی تلاوت نیز از دیگر طرح‌هایی است که در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز دنبال می‌شود، اظهار کرد: در این طرح فرازهایی از بهترین تلاوت‌های قاریان قرآن را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان با این فرازهای قرآنی به تمرین و تکرار پرداخت و سطح فنی خود را در زمینه تلاوت ارتقا دهند؛ هدف اصلی از اجرای این طرح تربیت قاریان ممتاز در بین دانش‌آموزان است.

همخوانی آیات و سور کوچک قرآنی توسط دانش‌آموزان
کفاش ادامه داد: طرح همخوانی آیات قرآن کریم از دیگر طرح‌هایی است که در حوزه دانش‌آموزی دنبال می‌شود و در این طرح تمامی دانش‌آموزان مدرسه آیات و سور کوچک قرآنی را به صورت یکجا و همگانی در مدارس اجرا می‌کنند.
وی در این بخش از سخنان خود به برنامه‌های حوزه عترت این اداره‌کل اشاره کرد و افزود: توسعه و تعمیق سیره عملی و اخلاقی چهارده معصوم(ع) و اجرای طرح امام‌شناسی با عنوان «مصباح الهدی» با رویکرد سبک زندگی اسلامی از جمله طرح‌های این اداره‌کل در حوزه عترت است که این طرح‌ها به صورت همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بزرگداشت مناسبت‌های ولایی و برگزاری برنامه‌هایی در این مناسبت‌ها از جمله؛ دهه کرامت، دهه بصیرت و ولایت، ایام محرم و صفر، ایام فاطمیه، جشن‌های شعبانیه و... از جمله برنامه‌هایی است که همواره از سوی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز مدیریت می‌شود. برگزاری سوگواره دانش‌آموزی «احلی من العسل» در راستای معرفی الگوهایی همچون حضرت قاسم بن‌الحسن(ع) به دانش‌آموزان» نیز از سوی این اداره‌کل دنبال می‌شود.

برگزاری جلسات گفتمان دینی و جلسات انتظار و مهدویت
وی یادآور شد: برگزاری جلسات گفتمان دینی و جلسات انتظار و مهدویت با هدف مقابله با بدعت‌ها و تحریف‌ها و پاسخگویی به شبهات و سوالات دانش‌آموزان و همچنین معرفی همه‌جانبه امام عصر(عج) نیز از دیگر برنامه‌های این اداره در حوزه عترت است.
کفاش بخش دیگری از سخنان خود را به تشریح فعالیت‌های حوزه اقامه نماز اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اختصاص داد و گفت: طرح مبین از جمله طرح‌هایی است که امسال برای نخستین‌بار اجرایی شده و خروجی آن از سال تحصیلی جدید در مدارس قابل مشاهده خواهد بود.
وی افزود: طرح مبین با هدف واگذاری بحث اقامه نماز مدارس به تشکیلات دانش‌آموزی اجرا می‌شود که برای اجرای هر چه بهتر این طرح، در تابستان جاری دوره‌های آموزشی توجیهی برای مدیران مدارس ویژه (4000 مدرسه) برگزار شد تا مدیران مدارس اقدامات لازم در جهت اجرایی شدن طرح مبین در سال تحصیلی جاری را انجام دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ساماندهی و اعزام 20 هزار روحانی آقا و خانم به مدارس سراسر کشور جهت اقامه نماز جماعت و اعزام روحانی مبلغ همراه کاروان‌های راهیان نور از دیگر برنامه‌هایی است که در حوزه اقامه نماز انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: از جمله برنامه‌هایی که به صورت روتین در حوزه اقامه نماز دنبال می‌شود نیز برگزاری نماز جماعت در مدارس سراسر کشور با مشارکت فعال دانش‌آموزان و اولیای مدرسه و خانه و برگزاری جشن تکلیف در مدارس ابتدایی دخترانه و مدارس متوسطه دوره اول پسرانه است.
کفاش ادامه داد: اجرایی کردن طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و اجرایی کردن طرح آموزش عملی نماز در مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه از دیگر برنامه‌های اداره‌کل قرآن، عترت و نماز در حوزه اقامه نماز است.
وی در پایان گفت: همچنین، برگزاری مسابقات اذان، احکام و انشای نماز، آشنایی با تقلید و مرجعیت، پیوند مدرسه و مسجد و نمازهای جمعه، ساماندهی ائمه جماعات مدارس، بهسازی و زیباسازی نمازخانه‌های مدارس و گفتمان دینی نماز از دیگر برنامه‌هایی است که در حوزه اقامه نماز دنبال می‌شود.

captcha