آغاز سال تحصیلی جدید و فریاد صیانت از حجاب در جمهوری آذربایجان
کد خبر: 3362865
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

آغاز سال تحصیلی جدید و فریاد صیانت از حجاب در جمهوری آذربایجان

شعب خارجی: دینداران جمهوری آذربایجان بر لغو کامل ممنوعیت حجاب در مدارس تأکید و انتظار دارند با شروع سال تحصیلی جدید بتوانند دختران محجبه را با حفظ حجاب و بدون نگرانی به مدرسه بفرستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با آنکه با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، شیرینی رفتن به مدرسه بار دیگر احساس می‌شود؛ اما باز هم اقشار دیندار مردم جمهوری آذربایجان، همانند پنج سال گذشته با این سؤال مواجهند که آیا امسال نیز حجاب در مدارس ممنوع خواهد بود؟

ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی جمهوری آذربایجان بدون هیچ مبنا و اساسی در سال 2010 با شروع سال تحصیلی با فرمان میصیر مردانف، وزیر آموزش سابق این کشور، آغاز شد. در واقع، تا آن روز به رغم بروز برخی مسائل کوچک در مناسبات دینداران با حاکمیت جمهوری آذربایجان، تضاد بزرگی میان دو طرف جلب توجه نکرده بود.

اعمال ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان با قانون اساسی و سایر قوانین تنظیم کننده امور دینی در جمهوری آذربایجان مغایرت دارد و در واقع بخشنامه ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان غیر قانونی است. ممنوعیت حجاب در جمهوری آذربایجان یک مدل غربی است.

فرمان میصیر مردانف برای ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال 2010، اوضاع را در کشور به هم ریخت. تظاهرات موسوم به «آزادی حجاب» در دهم دسامبر سال 2010 در مقابل وزارت آموزش جمهوری آذربایجان در واقع نماد درخشان اعتراضات مردمی به ممنوعیت حجاب بود که در ماه‌های قبل در مطبوعات ابراز می‌شد. نیروهای پلیس به تظاهرکنندگان حمله کردند و شماری از دینداران معترض به ممنوعیت حجاب بازداشت و زندانی شدند و بر خلاف خواسته مردم جمهوری آذربایجان، ممنوعیت حجاب نیز لغو نشد.

با تشدید اعتراضات مردم و حمایت روحانیون از خواسته مردم برای لغو ممنوعیت حجاب، موج دستگیری دینداران و روحانیون کشور در سال 2011 شروع شد. بنا بر عادت بر جای مانده از زمان شوروی هدف این قبیل حبس‌ها در جمهوری آذربایجان، ترساندن مردم است. به دنبال بازداشت حاج محسن صمداف، رهبر حزب اسلام، روح‌الله آخونداف و واقف عبدالله‌اف، دیگر فعالان حزب اسلام نیز بازداشت شدند و تلاش شد که این افراد وابسته به ایران معرفی شوند.

روحانیون اعتراض کننده به حبس این مدافعان حجاب، از جمله حاج ذوالفقار میکاییل‌زاده نیز بازداشت شدند؛ اما، مردم جمهوری آذربایجان در عزم خود برای لغو ممنوعیت حجاب مصمم بودند. به همین علت، دومین تظاهرات «آزادی حجاب» در ششم ماه مه سال 2011 در مقابل ساختمان وزارت آموزش جمهوری آذربایجان برگزار شد. اما، این بار پلیس با بی‌رحمی و شدت عمل کامل به تظاهرکنندگان حمله کرد و حتی زنان محجبه شرکت کننده در این تظاهرات را نیز مورد ضرب و شتم قرار داد.

زنان محجبه قرآن کریم در دست داشتند و حکومت را به قرآن قسم می دادند که حق حجاب دختران معصوم را در مدارس از آنها سلب نکند. ضرب و شتم زنان محجبه ای که قرآن به دست داشتند و هتک حرمت قرآن کریم، در ارزیابی‌هایی که از حرکت پلیس ارائه می‌شد، مورد توجه قرار گرفت.

در پی دومین تظاهرات «آزادی حجاب» در باکو حجت‌الاسلام طالع باقرزاده و شمار زیادی از دستگیر شدگان در این تظاهرات به زندان‌های بلندمدت محکوم شدند. گرچه این رفتار خشونت‌آمیز با دینداران به منظور ساکت‌کردن مردم انجام شد؛ اما اعتراضات به ممنوعیت حجاب تداوم یافت. با گسترش اعتراضات، حاکمیت به جای اینکه مساله ممنوعیت حجاب در مدارس را حل کند، موج دستگیری‌ها را وسعت بخشید و حجت‌الاسلام آبگل سلیمان‌اف و به دنبال وی، حاج معصوم نوروزواف، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) در قصبه بلبله در حومه باکو نیز دستگیر و زندانی شدند.

بازداشت‌هایی که از پاییز سال 2011 شروع شده بود، در طول سال 2012 تداوم یافت و سایر روحانیون اعتراض کننده به ممنوعیت حجاب، از جمله آذر جبی‌اف، حسن محمداف، ایلقار موسی‌اف، فرامیز عباس‌اف، الهام علی‌اف، سخاوت علی‌افو جاوید محمداف نیز دستگیر شدند. همچنین چهار روزنامه نگار پوشش دهنده اعتراضات به ممنوعیت حجاب و نزدیک به 30 تن دیگر از دینداران در چارچوب همین سرکوب‌ها دستگیر شدند.

در فصل تابستان سال 2012، با شروع دوره برگزاری مسابقه موسیقی اروپایی یوروویژن-2012 در باکو و اعتراضات به تدارک برگزاری رژه همجنس‌بازان در کنار این مسابقه، تعداد دستگیرشدگان به چهل نفر رسید؛ اما، اعتراضات مردمی به ممنوعیت حجاب باز هم تداوم یافت و در پنجم اکتبر سال 2012، سومین تظاهرات «آزادی حجاب» در مقابل وزارت آموزش در باکو برگزار شد که این بار نیز با دخالت پلیس به خونریزی و دستگیری 71 نفر از دینداران منجر شد. در این درگیری، ده نیروی پلیس باکو از جمله سحلاب باقراف، معاون نیروی پلیس نیز مجروح شدند. مشخص شد که اگر ممنوعیت حجاب با قاطعیت تداوم یابد، چه فسادهایی به بار خواهد آورد! از این رو، سیاست دولت در مورد حجاب در سال 2013 شروع به تغییر کرد و طی این سال و سال 2014 نرمش‌هایی در اعمال ممنوعیت بر حجاب دختران در مدارس جمهوری آذربایجان ایجاد شد و در برخی مناطق این ممنوعیت از میان برداشته شد.

طی این مدت، میصیر مردانف از مقام وزارت آموزش جمهوری آذربایجان برکنار شد و تحولات زیادی در این کشور روی داد. خواسته دینداران جمهوری آذربایجان برای لغو کامل ممنوعیت حجاب در مدارس همچنان پابرجاست و مردم جمهوری آذربایجان این انتظار را دارند که امسال با شروع سال تحصیلی بتوانند دختران محجبه را با حفظ حجاب و بدون نگرانی به مدرسه بفرستند.

منبع: آران نیوز

captcha