به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، علی لاریجانی صبح امروز، دوشنبه، 30 شهریورماه در نطق پیش از دستور نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر، مؤسس مکتب فقه شیعه اظهار کرد: در زمان ایشان مشربهای فکری ظهور یافت و نقل حدیث درباره تفسیر آیات قرآن، همچنین احادیث درباره مسائل اخلاقی و روایات سیره نبوی اوج گرفته بود؛ لذا زمینههای تحریک تفکر اسلامی فراهم شد.
وی با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) در جهت صیانت از سنت نبوی میراث گرانقدری را برای پیروان آن فراهم کردند، گفت: امام باقر(ع) نماینده واقعی مکتب اهل بیت و از اولین بانیان حدیث و فقه و سیره نبوی از دیدگاه مکتب تشیع است، لذا فرمودند به شرق و غرب عالم بروید، جز علم ما علم صحیحی نمییابید.
وی خاطرنشان کرد: ایشان از یکسو با مرجعه، از سوی دیگر با کسانی که اسرائیلیات را به تفکر اسلامی رسوخ میدادند و از طرفی با غلات شیعه که باعث وهن تفکر اهل بیت بودند و نیز با کسانی که ادعای مهدویت داشتند، مبارزه میکردند لذا مبنای صحت راه را برای شیعیان در همراهی با امامان و تبعیت از آنان معرفی فرمودند و در عمل آن را نشان دادند.
وی اظهار کرد: ذهبی درباره امام باقر (ع) میگوید ایشان از کسانی است که بین علم و عمل و آقایی و شرف و به ساحت متانت جمع کرد و اهلیت برای خلافت داشت؛ عمل مبنایی است که امام باقر (ع) برای پیروان اهل بیت مشخص میکند.
وی با تأکید بر اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار کرد: متأسفانه این فریضه مهم در بین پیروان اهل بیت و به صورت اولی در جهان اسلام مورد غفلت واقع شده است به صوری که جریان تندرو و تکفیری مصیبت بزرگی را برای مسلمانان به وجود آورده است.
وی با اشاره به روایاتی از امام محمد باقر (ع) در رابطه با ضرورت امر به معروف و نهی از منکر گفت: در کتاب کافی با سند از امام باقر (ع) روایت شده که در آخرالزمان مردمی میآیند که از ریاکاران پیروی میکنند؛ آنان قرائت قرآن و عبادت میکنند اما امر به معروف و نهی از منکر را جز در جایی که ایمن از ضرر باشد واجب نمیشمارند و برای خود بهانهها و عذرها میتراشند. سپس میفرمایند امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگ الهی است که با آن واجبات دیگر به پا می شود. اینجاست که خشم خداوند سبحان برای آنان کامل و کیفر آنان را فرا میگیرد. پس نیکوکاران در سرای تبهکاران و کوچکان در سرای بزرگان به هلاکت میرسند.
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و مرام صالحان است؛ فریضه بزرگی است که با آن دیگر واجبات محقق میشود. چنین رکنی امر به معروف دارد که راهها ایمن و کسب و کارها حلال میشود و زمین آباد گشته و از دشمنان خلق و دین انتقام میگیرند، امور دین و دنیا سامان میپذیرد پس با دل و زبان خود تبهکاران و ستمکاران را انکار کنید و در راه خدا از سرزنش آنان نهراسید.
وی اظهار کرد: امام(ع) فرمودند خدای سبحان به شعیب پیامبر وحی فرمود «100 هزار نفر از قوم تو را کیفر میدهم که 40 هزار نفر از آنها از تبهکاران و 60 هزار نفر از نیکان هستند»؛ خداوند کیفر نیکوکاران را به خاطر سازش با تبهکاران دانست چرا که به خاطر خشم خداوند خشمگین نشدند.
وی تصریح کرد: با امر به معروف و نهی از منکر دیگر واجبات به پا میشود؛ اگر از امر به معروف و نهی از منکر غفلت شود همه جامعه مورد غضب خداوند قرار میگیرند چرا که با گنهکاران سازش کردهاند و این وظیفه مهمی برای مسلمانان است که بدانند امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله ثانویه و فرعی در زندگی و حیات مسلمانان تلقی نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیطره تروریسم و جریان تکفیری بر افکار عمومی جهان اظهار کرد: جریان تکفیری سبب وهن اسلام شده به شکلی که طیف گستردهای از جنایات در سایه پرچم اسلام انجام گیرد.
وی افزود: از امام باقر(ع) در کتاب کافی نقل است «هنگامی که پیامبر اکرم (ص) به آسمان بردند به خداوند عرض کرد پروردگارا حال مؤمن و جایگاه او نزد تو چگونه است؛ خداوند فرمود ای محمد کسی که به دوستدار من اهانت کند آشکارا به جنگ من آمده است. هیچ بندهای از بندگانم به چیزی محبوبتر از واجبات به من تقرب نمیجوید. اما او به وسیله نافلهها به من تقرب میجوید و او را دوست میدارم از این جهت گوش او میشوم تا با آن بشنود، چشم او میشوم تا با آن ببیند، زبان او میشوم که با آن سخن میگوید و دست او میشوم که با آن حمله میکند، اگر مرا بخواند اجابتش میکنم».
وی به روایتی از امام باقر(ع) در مورد ویژگیهای گروههای تروریستی پرداخت و افزود: از ایشان نقل شده هرگاه پرچمهای سیاه را دیدید زمینگیر شده، دست و پای خود را حرکت ندهید و به آنها نپیوندید؛ اینها قوم ضعیفی هستند که ظاهر میشوند و اهمیتی ندارند. دلهایشان چون آهن سخت است، دولت دارند و به هیچ عهد و پیمانی وفا نمیکنند. ادعای حق میکنند، اما اهل حق نیستند. موهایشان همانند موهای زنان آزاد است و سر انجام در میان خود دچار اختلاف میشوند و سپس خداوند حق را با هر کس که بخواهد زنده میکند.