بزرگ‌ترین مسجد اروپا در مسکو افتتاح شد
کد خبر: 3366786
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
با حضور ولادیمیر پوتین؛

بزرگ‌ترین مسجد اروپا در مسکو افتتاح شد

گروه بین‌الملل: بزرگ‌ترین مسجد اروپا در شهر مسکو صبح امروز، اول مهرماه، با حضور رئیس‌جمهور روسیه، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه واشنگتن پست، بزرگ‌ترین مسجد اروپا در شهر مسکو که پرجمعیت‌ترین شهر مسلمان‌نشین اروپا است، صبح امروز، اول مهرماه، با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، افتتاح شد.

مسجد جامع مسکو به عنوان بزرگ‌ترین عبادتگاه مسلمانان در اروپا پس از 10 سال عملیات ساختمانی، امروز با حضور شخصیت‌های مذهبی و سیاسی روسیه و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، افتتاح شد.

در این مراسم علاوه بر پوتین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سرگئی سابیانین، شهردار مسکو و شماری از سران جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه، روحانیون و مقامات این کشور حضور داشتند.

این مراسم در منطقه مرکزی «پراسپکت میرا» مسکو برگزار شد و از ایران هیأتی به سرپرستی حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، حضور داشت.


پوتین در سخنانی کوتاه در این مراسم اعلام کرد: ساخت این مسجد مدرن که بزرگترین مسجد اروپا است یک اقدام ارزشمند برای پایتخت و کشوری است که مبنای آن اتحاد ملیت‌ها و ادیان مختلف است.
وی افزود: این مسجد مرکز تلاش‌های روسیه برای توسعه سیسم بومی آموزش و پرورش اسلامی برای مقابله با افراط‌گرایان است.

پوتین تصریح کرد: تروریست‌های داعش سایه‌ای بر دین بزرگ و جهانی اسلام انداخته‌اند. ایدئولوژی این گروه مبتنی بر نفرت است.

ساختمان جدید مسجد جامع مسکو پس از ۱۰ سال عملیات ساختمانی، به اتمام رسیده و آخرین اقدامات برای تکمیل، تجهیز و تزیین بخش‌های درونی و نمای ساختمان مسجد جامع مسکو صورت گرفته است و مهندسان و کارگران آخرین تمهیدات را در این مورد انجام دادند.

ساختمان جدید مسجد جامع مسکو مساحتی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ مترمربع دارد و می‌تواند ۱۲ هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این مساجد دارای نمازخانه ویژه زنان و مردان، مرکز فرهنگی و اسلامی است و در بخشی از ساختمان مسجد، سالن‌های اجتماعات و نمایشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

این ساختمان شش طبقه دارد و ارتفاع مناره‌های آن ۷۲ متر و ارتفاع گنبد آن ۴۶ متر است.
مسجد مسکو در سال ۱۹۰۴ میلادی ساخته شد؛ اما توسعه و بازسازی این مسجد از سال ۲۰۰۵ میلادی با همکاری و حمایت مالی و معنوی تعدادی از کشورهای اسلامی به‌ویژه فلسطین و ترکیه که هنرمندان آنها در طراحی و تزیینات این مسجد سهیم بودند، آغاز شد.
مسجد جامع مسکو نماد جامعه اسلامی پایتخت روسیه است که در مجاورت مجموعه ورزشی «المپیک» مسکو و در کوچه‌ای به نام «ویپولزوف» در نزدیکی خیابان «پراسپکت میرا» در ناحیه مرکزی پایتخت روسیه واقع شده است.
این مسجد یکی از پنج مسجد مسکو است و دیگر مساجد این شهر شامل مسجد تاریخی، مسجد شیعیان، مسجد پارک پیروزی و مسجد ایرانیان به نام خاتم الانبیاء(ص) است.
بر اساس آمار، در مسکو بیش از ۳ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که بخش مهمی از جامعه اسلامی ۲۰ میلیون نفری روسیه را تشکیل می‌دهد.

captcha