خاطره فرزند آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی از انس ایشان با قرآن
کد خبر: 3372583
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

خاطره فرزند آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی از انس ایشان با قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: فرزند آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و استاد حوزه علمیه با ذکر خاطره‎ای از انس ایشان با قرآن تاکید کرد: باید دروس اخلاقی در حوزه تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی سیدباقر گلپایگانی دیشب 5 مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی مجمع عالی تفسیر گفت: آیت الله العظمی گلپایگانی به تفسیر و آموزش قرآن اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی ادامه داد: در زمان قبل از انقلاب، طاغوت نسبت به قرآن توجهی نداشت به همین دلیل مردم هم چندان با قرآن آشنا نبودند و از قرآن دور شده بودند.

وی اظهار کرد: اما بعد ازانقلاب با حرکت‌های صورت گرفته مانند آنچه آیت الله العظمی گلپایگانی در ایجاد دارالقرآن راه انداختند چندین هزار نفر در هیمن حوزه‌ها قرآن‌خوان شدند و عنایت خاصی به قرآن شد.

فرزند آیت الله العظعی گلپایگانی تصریح کرد: یک کار مهم این بود که  در حوزه علمیه برای تفسیر قرآن حرکتی شود که قبلا کمتر مورد توجه بوده است وامروز شاهد این مسئله هستیم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: من در نجف بودم و مدتی قبل از آن آیت الله خویی درس تفسیر دایر کرده بودند اما آنقدر اعتبار و اهتمام به آن اندک بود که ایشان مجبور شد تعطیل کند زیرا تصور بر این بود که فردی که وارد تفسیر شود شانیت ورود به فقه را ندارد.

وی اظهار کرد: امروز که تفسیر جزء دروس اصلی قرار دارد برای همه ما افتخار و زحماتی که کشیده شده در درگاه خداوند ماجور است.

فرزند آیت‎الله گلپایگانی عنوان کرد: آیت الله العظمی گلپایگانی آنقدر به قرآن توجه داشتند که هر شب تا یک جزء قرآن را نمی‌خواندند نمی خوابیدند و هر قرآنی را که هدیه می گرفتند تا آن را ختم نمی‌کردند به کتابخانه نمی‎دادند.

وی بیان کرد: والد ما بخشی از مدرسه فعلی(آیت الله العظمی گلپایگانی) را برای ایجاد دارالقرآن قرار دادند و چند کنگره نیز در زمان حیاتشان در اینجا برگزار شد اما بعد ازحیات وی مدتی برنامه ای نداشتیم ولی بحمدلله امروز جلسات تفسیر در اینجا رونق دارد.

استاد حوزه از ایجاد کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآن خبر داد و افزود: این مجموعه الان با وجود صدها جلد کتب مرتبط با این موضوع در اخیتار طلاب است که برخی از آنها از خارج کشور وارد کتابخانه شده است و طلاب باید قدر این فرصت ها را بدانند.

وی در فراز پایانی سخنانش تاکید کرد: البته همه این علوم برای رسیدن به تهذیب و اخلاق است و باید دروس اخلاقی در حوزه نضج بگیرد و تقویت شود و اگر نشود درس ها فقط فراگیری علم خواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه برای طلبه مهم است معنویت و اخلاق و رابطه با خداست.

captcha