به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام امیرقلی جعفری، استاد حوزه و دانشگاه هشتم مهرماه در جمع فرماندهان، مسئولان و کارکنان ستاد فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) به مناسبت عید غدیر، با تسلیت جانباختن زائران بیتالله الحرام در فاجعه منا، اظهارکرد: ریختن بمب بر سر مردم یمن و حمایت از گروه داعش برای بریدن سر مردم بیگناه را دنیا به نام اسلام قبول نمیکند.
وی خاطرنشان کرد: شیعه اگر در جهان مقتدر نباشد، سلاطین دنیا او را له میکنند به همین دلیل است که نمیتوانند به مردم ایران اسلامی نگاه بد هم داشته باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تلفات فاجعه منا بیش از 5 هزار نفر است، در حالی که پارسال بیش از 20 میلیون نفر در مراسم اربعین به کربلا مشرف شدند و علیرغم نبود زیرساختها و امکانات لازم در عراق از بینی یک زائر هم خون نیامد؛ ولی در دولت سعودی بعد از 90 سال حکومت و سابقه مدیریت حج، این اتفاق بزرگ را شاهد هستیم.
وی تأکید کرد: به نظر من این اتفاق عمدی است؛ چرا که سه ساعت تعلل در امدادرسانی به حجاج مظلوم و مهمانان خدا، عامل اصلی قتل عام زائران بیتالله الحرام است.
جعفری بستن راه حجاج برای عبور کاروان سلطنتی در موسم حج و روز رمی جمرات را قابل توجیه ندانست و گفت: دستور جمعآوری دوربینها، نشانه دیگری از طفره رفتن حکام سعودی از قبول مسئولیت این حادثه است.
وی افزود: با اطمینان میگویم که خون این حاجیان مظلوم، یقه آلسعود را میگیرد، در مکه این حرم امن الهی، نمیتوان مورچهای را کشت یا برگی را از درخت جدا کرد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به عید بزرگ جهان اسلام، ابراز امیدواری کرد جزء یاوران حقیقی و محبان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) قرار گیریم، همچنین به بررسی عناصر ماندگار دین پرداخت.
طبق فتوای رهبر معظم انقلاب نباید به مقدسات ادیان الهی توهین شود
وی با طرح این سؤال که آیا آنچه ما شیعیان درباره علم حضرت علی(ع) میگوییم، دامن زدن به اختلافات نیست؟ آیا منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد؟، اظهار کرد: در این زمینه طبق فتوای رهبر معظم انقلاب نباید به مقدسات ادیان الهی توهین شود، ولی بحث علمی و گفتوگو همیشه مجالش وجود دارد.
جعفری افزود: 90 سال است که آلسعود در عربستان حاکم شده ولی هیچ فضای عالمانهای فراهم نیاورده تا علمای شیعه، سنی و وهابی گردهم بیایند و منطقی بحث کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسی از بحث علمی میترسد که بداند چیزی در دست ندارد، خاطرنشان کرد: وحدت شیعه و سنی این نیست که شیعه برود سنی بشود و سنی بیاید شیعه بشود، وحدت به این معناست که خدا، قرآن، قبله ما یکی است و مقدسات مشترک بسیاری نیز داریم و دشمن ما نیز مشترک است و باید دست در دست هم مقابل دشمنی به نام اسرائیل و آمریکا بایستیم.
به گفته وی، ثمره صحبت از امیرالمؤمنین و غدیر و واکاوی واقعه 1400 سال پیش در امروز، این است که من مسلمان باید به دنیا بگویم ساختار حکومت در اسلام چیست؟ سلطنت است یا نیست.
جعفری اظهارکرد: واکاوی غدیر به معنی دامن زدن به اختلافات نیست بلکه برای تبیین این موضوع است که نظام اسلامی ساختار حکومتی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.
وی تأکید کرد: هر دینی اعم از اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت برای ماندگاری نیاز به چند عنصر دارند که داشتن مفسر و مبین قدرت پاسخگویی به سؤالات بشری در هر زمان و شرایط است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خاتم بودن دین اسلام، گفت: این دین باید سوالات بشریت را تا قیامت پاسخگو باشد که مکانیسم امامت بعد از نبوت و جانشینی ولایت فقیه در زمان غیبت امام زمان(عج) از ساختارهای این دین خاتم است.
حقیقت کعبه، امیرالمؤمنین است
جعفری در ادامه به روایاتی از اهل سنت درباره مولای متقیان و سه خصیصه بارز، شجاعترین، با تقواترین و عالمترین صحابی پیامبر اکرم(ص) در وجود حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حقیقت کعبه، امیرالمؤمنین است زیرا در روایت آمده نگاه به کعبه و همچنین نگاه به حضرت امیرالمؤمنین عبادت است.
وی حضرت علی(ع) را قرآن ناطق خواند و گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بحث خلافت مطرح شد و سپس معاویه این خلافت را به سلطنت تبدیل کرد و گرنه ولایت و امامت مکانیسم پیشبینی شده اسلام بعد از نبوت خاتم پیامبران است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: بحث ولایت فقیه مربوط به زمان ما نیست و سابقه آن به آغاز اسلام بر میگردد و غیبت امام زمان(عج) نیز از قبل از تولد ایشان زمینه سازی شد و بعد از اقامه نماز بر پیکر مطهر امام عسگری(ع) آغاز شد.