حمایت‌های روانی از گروه‌های مختلف‌ درگیر در فاجعه منا/ تفاوت اطلاع رسانی و بازنمایی صحنه فجیع
کد خبر: 3385986
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
صابری ظفرقندی تأکید کرد:

حمایت‌های روانی از گروه‌های مختلف‌ درگیر در فاجعه منا/ تفاوت اطلاع رسانی و بازنمایی صحنه فجیع

گروه سلامت: یک عضو انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به درگیر بودن گروه‌های مختلف در فاجعه منا بر لزوم مراقبت‌های بهداشت و روان و پیگیری‌های حمایتی از کلیه‌ خانواده‌های آسیب دیدگان و جان‌باختگان در استان‌های مختلف کشور تأکید کرد.

محمد باقری صابری ظفرقندی، عضو انیستیتو روانپزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه فاجعه منا می‌تواند بیشتر گروه‌های درگیر حادثه را متأثر کند، اظهار کرد: در وقوع سوانح و حوادث غیرمترقبه و از جمله حادثه تاسف بار و جانگداز منا در مراسم حج 94، بروز آسیب‌های روانی به جامعه را نباید از نظر دور داشت همچنین در این رابطه و یا حوادث مشابه چند گروه از جامعه درگیر موضوع خواهند بود.

وی گروه اول را حادثه‌دیدگان این فجایع خواند و عنوان کرد: تکلیف جان باختگان مشخص است ولی مجروحین حادثه در خطر آسیب‌های جدی روانی هستند، مداخله حمایتی و روان شناختی از مجروحین در صورتیکه به موقع و توسط افراد کارشناس انجام شود می‌تواند از بسیاری از نابسامانی‌های روانی پیشگیری کند.

صابری ظفرقندی با بیان اینکه گروه‌های امدادی نیز در معرض حادثه هستند، بیان کرد: این گروه الزاما با صحنه‌هایی فجیع از مرگ و یا زخمی شدن افراد مواجه می‌شوند که بسیار می‌تواند به سلامت روان ضرر رسان باشد متاسفانه این گروه کمتر نیز مورد توجه و مراقبت‌های بهداشت روان قرار می‌گیرند.

لزوم توجه به خانواده‌ قربانیان فاجعه منا

وی با اشاره به لزوم توجه به خانواده‌ قربانیان حادثه تصریح کرد: گروه سومی که پس از این حادثه باید در کانون توجه حمایت‌های بهداشت روان قرار گیرند، بازماندگان و افراد دور و نزدیک قربانیان هستند، اقوام، خویشان و حتی دوستان نیز در معرض آسیب خواهند بود و تحقیقا نیاز به مداخلات و مراقبت‌های بهداشت روان برای آنها وجود دارد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: موضوع دیگری که بسیار پر اهمیت به نظر می‌رسد مراجعه کارشناسان بهداشت روان استان‌ها به خانواده‌ها و خصوصا آسیب دید‌گان و مجروحین حادثه است؛ این افراد و خصوصا گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان، زنان و سالمندان باید تحت مراقبت‌های جدی سلامت روان قرار گیرند.

وی افزود: اعلام همدردی و حمایت‌های مردم از خانواده بازماندگان نیز نکته کلیدی و حائز اهمیت است؛ چنانکه حمایت و تسلی به بازماند‌گان منجر به هزینه‌های غیر ضرور و خارج از عرف برای خانواده متوفی نشود، مورد تاکید و تایید کارشناسان سلامت روان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تقدیر از عملکرد رسانه‌های ایران برای در راستای پوشش به موقع حادثه منا اظهارکرد: مردم نگران، به جای اینکه در ابهام خبری باشند و یا از طریق شایعات تغذیه شوند نیازمند یک منبع خبر رسمی بوده تا اخبار را به لحظه و دقیق دریافت کنند از جمله این خبرها اطلاع از وضعیت حادثه دید‌گان اعم از جان باختگان و یا مجروحین به اعضای خانواده‌ها بود.

نمره قبولی به مسئولان

وی ادامه داد: بلاتکلیفی و سردرگمی بر میزان استرس خواهد افزود و احتمال خطر را بالا می‌برد، در این زمینه و در مورد حاثه منا به رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و مسئولین حج کشور می‌توان نمره قبولی داد.

تفاوت بین اطلاع‌رسانی و بازنمایی صحنه‌های فجیع

عضو انستیتو روانپزشکی ایران به ضرر جبران‌ناپذیر نشان دادن تصاویر فجیع در رسانه‌ها اشاره و تصریح کرد: باید دانست بین اطلاع رسانی و نشان دادن تصویری و یا بازگویی صحنه‌های فجیع تفاوت‌های بسیار وجود دارد. بدیهی است که پخش تصاویر فجیع وآزار دهنده و صحنه‌های مرگ و جراحت اثراتی بعضا غیر قابل جبران بر بینند‌گان و خصوصا  گروه‌های پرخطر مانند اطفال، زنان و سالمندان خواهد داشت، در این مورد خاص  ملاحظات دقیق‌تری از سوی رسانه‌ها و خصوصا صدا و سیما انتظار می‌رود.

نمایندگان مراجع معظم تقلید حضور داشته باشند

صابری ظفرقندی یادآور شد: اطمینان بازماندگان از نحوه تغسیل و تدفین جان باختگان حادثه نیز می‌تواند اثرات خود را بر روان خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا بگذارد، این مورد نیز با انتقال ابدان جانباختگان به ایران و خاک سپاری با مشارکت خانواده‌ها به خوبی مدیریت شد، درباره افرادی که به هر دلیل لازم باشد در مکه خاکسپاری شوند ضرورت دارد نمایندگان مراجع معظم تقلید حضور داشته باشند.

captcha