حجتالاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره اهداف کلان منابر حسینی و مجالس عزاداری و ضرورت پرهیز مداحان و وعاظ از وارد شدن به مباحث جناحی با توجه به در پیش بودن انتخابات گفت: مجالس حسینی باید همراستا با اهداف قیام امام حسین(ع) حرکت کنند و این مسئله مستلزم شناخت دقیق ایعاد دقیق این قیام است؛ قیام عاشورا دارای ابعاد مختلفی است که از مهمترین آن میتوان به دینداری، ظلمستیزی، عزتخواهی و مبارزه با چهرههای نفاق و دنیاطلب اشاره کرد.
منابر حسینی تبیینگر اهداف چهارگانه قیام سیدالشهدا (ع) باشند
وی افزود: علت اصلی این قیام هم چند مسئله است که اباعبدالله الحسین(ع) در سخنی بیان کردند که من به دنبال به دست آوردن حکومت و متاع دنیا نیستم و در ادامه چهار هدف اساسی خود از این قیام را بیان میکنند: « نَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ»؛ هدف اول این است که ارزشها و نشانههایی که پیامبر اسلام(ص) از طریق وحی به مردم ابلاغ کرده است دوباره حاکم شود. هدف دوم اصلاح جامعه است. زیرا جامعه آلوده به فساد و ظلم است و باید این جامعه اصلاح شود. هدف سوم فراهم شدن اسباب امنیت بندگان مظلوم خداست و چهارمین هدف نیز اجرای حدود الهی و حفظ چارچوب دین است.
ابراهیمی اظهار کرد: لذا وعاظ، مداحان و مبلغین به هر نحوی باید دنبال تبیین این اهداف و حاکمیت ارزشهای الهی و عدالت در جامعه باشند و همه افراد اعم از روحانی و غیر روحانی باید در این چارچوب حرکت کنند و هر پرچمی که به نام امام حسین(ع) و عاشورا بلند میشود باید خود را با این اهداف تطبیق دهد و به دنبال اجرای این چهار اصل باشد.
عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: در زیر مجموعه این اهداف به طور طبیعی امربه معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد، برخورد با منکران ارزشهای الهی و حمایت از مظلومان وجود دارد. براین اساس اینکه از دین برای دنیا و اهداف دنیوی استفاده شود خط قرمز این مجالس و منابر است.
کار سیاسی در مجالس عزاداری حرکت در مسیر سیاست امام حسین(ع) است
وی با اشاره به روایتی از معصوم که فرمودند بدترین انسانها کسانی هستند که از دین به عنوان ابزاری برای رسیدن به دنیا استفاده میکنند، گفت: نبایستی از عزای امام حسین(ع) و منابر سیدالشهدا(ع) استفاده ابزاری شود؛ کار سیاسی باید انجام شود اما این کار سیاسی باید در راستای سیاست امام حسین(ع) باشد که همه سیاست امام حسین(ع) هم بقای دین بود.
ابراهیمی تأکید کرد: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت سیاسی است و ایشان در اجرای قیام خود تدابیر سیاسی را نیز به کار میگیرند و به دنبال از بین بردن ظالم و حاکمیت ارزشهای اسلامی هستند؛ یعنی امام حسین(ع) به دنبال حاکم کردن دین است نه حاکم کردن شخص. پس وعاظ و مداحان اگر میخواهند جامعه، حسینی شود قطعا باید در جهت حاکم کردن آموزههای الهی حرکت کنند که خودش یک کار سیاسی است.
از خون امام حسین(ع) به نفع جریان و افراد خاص استفاده نشود
وی افزود: اما مداحان و سخنرانان نباید به این سمت حرکت کنند که چون انتخابات نزدیک است جلسات سنگینتر، هزینههای کلانتر و اجتماع بیشتر برپا کنند و به دنبال حاکم کردن جریان یا افراد خاصی بروند. به عبارتی نباید از خون امام حسین(ع) به نفع جریان خاصی استفاده شود که این عین سیاسی کاری و آلوده کردن مجالس حسینی به مسائل جناحی و جریانی است.
تقویت همدلی و وحدت جامعه اسلامی با تبیین اهداف قیام امام حسین(ع)
حجتالاسلام ابراهیمی درباره خطر جریاناتی که از طریق منابر حسینی به دنبال تفرقهزایی در جامعه و امت اسلامی هستند، گفت: به عقیده من این آفت بسیار بزرگی برای مجالس عزاداری است. همه تلاش ما در این مجالس و عزاداریها باید بیان مشترکات مسلمانان باشد. همه مسلمانان و حتی پیروان ادیان دیگر مظلومیت و مرام ظلمستیزی امام حسین(ع) را قبول دارند و به آن احترام میگذارند و همه انسانهای سلیمالنفس به قیام عاشورا به دیده احترام مینگردند.
وی تصریح کرد: اگر اهداف اساسی قیام امام حسین(ع) یعنی آزادیخواهی، ظلمستیزی و عدالتجویی در این مجالس به درستی تبیین شود به یکپارچگی جامعه از شیعه و سنی و سایر ادیان آسمانی منجر خواهد شد، زیرا همه فطرتهای پاک به دنبال حاکمیت این ارزشها هستند.
عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: پس اساسا نباید به دنبال اختلافات میان شیعه و سنی که در صدر اسلام بوده است رفت. هر کسی به این اختلافات و به ویژه از این تریبونها و منابر دامن بزند طبق فرموده امام(ره) و مقام معظم رهبری نه شیعه است و نه سنی.
ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: امروز امت اسلامی به مثابه یک خانواده است که باید در مقابل هجمه و ظلم دشمنان همدلی و وحدت داشته باشند. لذا در مجلس عزاداری قطعا از آنچه موجب تفرقه میشود پرهیز کرد و از انجام بعضی اعمالی که بهانه به دست وهابیهای تکفیری میدهد، به مانند قمهزنی و زدن زنجیرهای سنگین و سوزن دار که موجب وهن دین میشود، جلوگیری کرد.