شهرهای بزرگ پاکستان؛ میزبان عزاداری‌های عاشورا
کد خبر: 3392854
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

شهرهای بزرگ پاکستان؛ میزبان عزاداری‌های عاشورا

گروه بین‌الملل: شیعیان پاکستان، همچون پیروان اهل بیت‌(ع) در سایر کشورهای جهان، در ماه محرم در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یارانش مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روزنامه «دیلی‌پاکستان» در گزارشی محل‌ها و مسیرهای عزاداری حسینی در شهرهای بزرگ این کشور جنوب آسیا را مشخص کرده است.
بنا بر این گزارش، مراسم عزاداری روز عاشورا در اسلام‌آباد، پایتخت، در بخش‌های مختلف شهر برگزار می‌شود، اما مهمترین آن‌ها مربوط به مسجد شیعیان واقع در منطقه امام‌بارگاه است.
در لاهور، عزاداران از منطقه «موچی‌گیت» حرکت خود را آغاز می‌کنند و مراسم در آرامگاه «گامی شاه کربلا» به اوج خود می‌رسد.
این محل در غروب روز عاشورا نیز میزبان آئین شام غریبان است. گفته می‌شود که از حدود دو قرن پیش تاکنون، عزاداری‌هایی که در آرامگاه «گامی شاه کربلا» در لاهور برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین آئین‌های سوگواری حسینی در جنوب آسیا است.
در کراچی، شهر بندری جنوب پاکستان، مراسم روز عاشورا با حضور گسترده شیعیان از «نیشترپارک» شروع شده و دسته‌های عزادار پس از گذشتن از خیابان «محمد علی جناح» و چند خیابان اصلی دیگر به حسینیه این شهر می‌روند.
در شهر مولتان، مراسم اصلی از «آستانه لال‌شاه» آغاز می‌شود و در آرامگاه «شاه‌شمس» به پایان می‌رسد.
در شهرهای کویته، پیشاور و راولپندی نیز مراسم عزاداری از صبح تا غروب  ادامه دارد.

حضور چشمگیر شیعیان پاکستان در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در حالی است که تقریباً هر سال شاهد حملات گروه‌های تروریستی و تکفیری به این عزاداری‌ها در شهرهای مختلف این کشور هستیم.
از جمله، در حادثه خونباری که در دی ماه سال 1388 و در مراسم عاشورا روی داد، سی نفر کشته و دهها تن دیگر در یک هیئت عزاداری در کراچی کشته شدند.  در بهمن ماه همان سال نیز به یک هیئت عزاداری شیعه دیگر حمله شد که منجر به کشته شدن 25 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر از آن‌ها شد.
در سال 1391 نیز در اثر یک حمله انتحاری در مراسم عزاداری شیعیان در راولپندی ده‌ها نفر کشته و بیش از 60 نفر مجروح شدند.
شیعیان پاکستان حدود یک پنجم از جمعیت 185 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.

captcha