مهدی باقری، عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی است تا به صورت جدی به فیلم کوتاه توجه شود، اظهار کرد: اخیراً در برخی از جشنوارهها، کارگردانان فیلمهای بالای 60 دقیقه را حرفهای تلقی میکنند، حال آنکه زمان فیلم ملاک حرفهای بودن نیست. در واقع با جدی گرفتن جشنواره فیلم کوتاه چه توسط مسئولان و چه فیلمسازان این ذهنیت از بین میرود که زمان ملاک حرفهای بودن نیست. فیلم کوتاه اعم از داستانی و مستند شرایط خودش را دارد و جشنواره تنها فرصتی است که به فیلم کوتاه داده میشود تا آثار تولیدی دیده شوند، در نتیجه باید این جشنواره را مهم دانست.
وی افزود: جشنواره با معرفی فیلمها اهمیت حضور فیلم کوتاه را ثابت میکند و به دنبال آن مسئولان متوجه میشوند فیلم کوتاه یک نیاز فرهنگی برای جامعه است. از سوی دیگر این تفکر که فیلم کوتاه میتواند سکویی باشد برای ورود به سینمای بلند کمارزش کردن فیلم کوتاه و همچنین کمارزش کردن تخصصیترین جشنوارهای است که در ایران برگزار میشود.
جشنواره تهران یک رویداد کاملا حرفهای است
عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک جشنواره حرفهای است و فیلمسازان حرفهای در این جشنواره کار ارائه میدهند. هر چند میتواند سکویی برای شروع باشد، ولی فیلمهای مستندی که ما بازبینی کردیم اصلاً آماتور نبودند، میتوان گفت که 80 درصد شرکتکنندگان به خصوص در بخش داستانی کاملاً حرفهای هستند. نکته دیگر اینکه بیشتر فیلمسازان حرفهای که فیلم کوتاه مستند میساختند به دلیل اینکه بودجه کمی برای این کار گذاشته میشود به سمت فیلمهای بلند و نیمه بلند میروند. برای یک اثر حرفهای باید بودجه حرفهای در نظر گرفته شود و زمان فیلم مبنای حرفهای بودن نیست.
این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در تمام دنیا یک فیلم کوتاه با بودجه چند هزار دلاری ساخته میشود و این پول توسط دولت و یا حامیان مالی پرداخته میشود، چون این نیاز وجود دارد. جشنواره میتواند فضایی را ایجاد کند تا در شرایط جدید با ارزشگذاری روی فیلمهای کوتاه نگاه سیاستگذاران و سرمایهگذاران روی تولید فیلم مستند کوتاه عوض شود و در واقع یک مستند کوتاه باید بودجه حرفهای برایش کنار گذاشته شود.
از استانداردهای سینمای مستند عقب هستیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه ما در بخش فیلمهای مستند کوتاه نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستیم. دلیلش هم این است که توجه به فیلم کوتاه مستند در تولید کم شده، در نتیجه فیلمها استانداردهای پایینتری نسبت به فیلمهای مستند جهان دارند، ولی بخش داستانی ما به لحاظ فنی تا حدودی به این استاندارد نزدیک است. همچنین در هیئت انتخاب این بخش یک هدفگذاری واحد داشتیم و سعی شد به شیوه روایت فیلمهای مستند، سطح فنی اثر و نگاه فیلمساز به موضوع توجه شود؛ این سه اصل باعث شد این تعداد فیلم انتخاب شوند اما به این معنی نیست که فیلمهای دیگری بیارزش و ضعیف باشند. به نظرم تماشاگران باید فیلمهای انتخاب شده را ببینند.
باقری در پایان درباره کیفیت آثار مستند چنین توضیح داد: بیشتر آثاری که انتخاب شدهاند که بهصورت مستقل از هزینه شخصی خود کارگردان و تهیهکننده کار تولید شده است که به لحاظ هنری هم ارزش بیشتری دارند و هم سر و شکل بهتری نسبت به فیلمهایی که با بودجه دولتی ساخته شده بودند دارند.