رسمی شدن درس تفسیر؛ مهمترین دغدغه آیت‎الله مویدی قمی
کد خبر: 3402823
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
آیت‌الله فقیهی تاکید کرد:

رسمی شدن درس تفسیر؛ مهمترین دغدغه آیت‎الله مویدی قمی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله فقیهی از استادان مشهور سطح خارج حوزه علمیه تاکید کرد: رسمی شدن درس تفسیر مهمترین دغدغه آیت‎الله مویدی قمی بود و در این مسیر همه هم و غم خود را هم به کار گرفت.

آیت‏‌الله موسی فقیهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: سابقه آشنایی بنده با آیت‎الله مویدی قمی(ره) به بیش از 50 سال قبل بر می‎گردد که این ارتباط به خاطر قرابت نسبی با ایشان و بعد قرابت سببی بسیار نزدیک بود.
وی افزود: ایشان در امور خانوادگی و اجتماعی، فردی مردم‎دار و با مردم بسیار خوش برخورد و حلیم بود و در بیان مطالب بسیار خوش‌ بیان و مطالب را به صورت نیکو و شمرده و همه فهم، بیان می‎کرد.
استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: از نظر بعد علمی نیز ایشان پس از پایان مدرسه و اخذ مدرک دیپلم، در سال 1338 وارد حوزه علمیه قم شدند و دروس سطح را در محضر آیت‎الله ستوده و مشکینی و سلطانی طباطبایی و مرحوم محقق داماد خواند و پس از آن وارد دروس سطح عالی شد. در درس آیات گلپایگانی، امام خمینی، محقق داماد، شیخ مرتضی حائری و آیت‎الله میلانی شرکت کرد؛ البته ایشان در امتحانات آیت‎الله بروجردی نیز شرکت کرده بود.
وی با بیان اینکه ایشان از برخی از مراجع عظام اجازه روایی و از برخی دیگر، اجازه اجتهاد داشت، اظهار کرد: ایشان از همان آغاز تحصیل مقید به تدریس دروس بود و دروس ابتدایی و سطح توسط ایشان تدریس می‎شد؛ ایشان شرح لمعه مرحوم شهید را بیش از 20 دوره تدریس کرد و همچنین کتاب‎های سطح عالی حوزه از جمله کفایه و رسایل و مکاسب را چندین دوره تدریس کرد و از سال 78 تا زمانی که به سفر حج مشرف شد و به تدریس فقه و اصول مشغول بود، همچنین ایشان دو دوره کلمات قصار نهج‎البلاغه و خطبه‎های امیرالمومنین(ع) را تدریس کرد.

رسمی شدن تفسیر؛ مهمترین دغدغه آیت‌الله مویدی

این استاد حوزه بیان کرد: هم و غم ایشان این بود که درس تفسیر در حوزه تدریس شود و جزء دروس رسمی حوزه قرار گیرد؛ ایشان از بنیانگذاران درس تفسیر در حوزه علمیه بود و مدتی نیز رییس مجمع عالی تفسیر حوزه بود.
وی گفت: از نظر مبارزات نیز ایشان از همان آغاز نهضت امام خمینی(ره) و از همان سال 42 همراه با دستگیری امام از مبارزین سرسخت بودند که با عده‎ای از طلاب جوان و مبارز یک جلسه‎ای را در مسجد بالای سر حضرت معصومه(س) برگزار می‎کرد و در این مجالس با زبان عربی و فارسی به افشای ماهیت رژیم شاهنشاهی پرداخت و از امام حمایت کرد و برای آزادی ایشان نیز دعا می‎کرد و به جهت همین رویکردها، ایشان بارها به زندان افتاد و تبعید شد و ایشان همواره یکی از چهره‌های مبارز و فعال سیاسی در میدان مبارزه بود.
فقیهی بیان کرد: ایشان از افرادی بود که در جنبه تبلیغ دین مدتی در تهران از بنیانگذاران مسجد حسنی در خیابان پیروزی بود و خدمات اجتماعی فراوانی به مردم انجام داد؛ ایشان در ایام ماه رمضان و تعطیلی حوزه، برای تبلیغ به شهرهای مختلف مازندران می‎رفت و خدمات فراوانی در این شهرها داشت.
وی گفت: ایشان همچنین در مشهد نیز موسسه‎ای برای سرپرستی ایتام ایجاد کرد و در قم نیز یک موسسه خیرات‎الانام را ایجاد و مستضعفان و مستمندان را سرپرستی می‎کرد.
این استاد حوزه ابراز کرد: ایشان در بعد تبلیغ نیز همیشه مشغول بود و این اواخر که نمی ‏توانست تبلیغ برود و در منزل خود برنامه تفسیر قرآن داشت.

حب به اهل بیت(ع)

وی گفت: نکته دیگر این که ایشان در امر ولایت و دوستی ائمه اطهار(ع) الگو و نمونه بود؛ ایشان از دیرزمان یک طبقه از منزلش را وقف حسینیه کرد و در تمام وفیات ائمه در طول سال مجلس عزاداری برگزار می‎کرد و پس از اقامه عزا مردم را اطعام می‎داد.
وی اظهار کرد: ایشان در جهت حفظ نظام و تقویت نظام اسلامی همت عالی داشت و به همین طریق در تمام مراسم‎های ملی و مذهبی که به حفظ و اعتلای نظام اسلامی کمک می‎کرد از جمله 22 بهمن شرکت فعال داشت و مردم را به حضور در این مراسم‎ها توصیه می‎کرد.
فقیهی بیان کرد: با توجه به اینکه از توصیه‎های جدی امام و رهبری شرکت در نماز جمعه بود، مبنای فقهی ایشان این بود که نماز جمعه واجب است و در هر جایی که بود در نماز جمعه شرکت می‎کرد؛ ایشان هر چه در مسیر حفظ نظام اسلامی واجب می‎دانست را روی چشمان خود گذاشته و در این مسیر گام برمی‏ داشت.
وی گفت: ایشان هم از دوستداران و ارادتمندان به امام و مقام معظم رهبری بود و فرزندان و شاگردان را به تبعیت از ولایت فقیه سفارش می‎کردند و ایشان مقام معظم رهبری را عمود خیمه انقلاب می‎دانست.
این استاد حوزه آیت‎الله مویدی را فردی مستقل ذکر و بیان کرد: ایشان وابستگی به هیچ جناح و دولتی نداشت و هیچ گاه از انقلاب و شعارهای انقلابی برای منافع خود سود نبرد و اهل بروز دادن و خودنمایی فعالیت‎هایی که انجام داده بود هم نبود.

وی تاکید کرد: ایشان همیشه در همه کارهای خود اخلاص را مد نظر قرار می‎داد و کاری نمی‎کرد که مردم و یا مسئولان صرفا از ایشان تمجید کنند، بلکه کارهایشان همیشه با رعایت اخلاص و در مسیر خدمت به محرومان و نظام اسلامی و رضایت خدا بود.

captcha