کد خبر: 3409290
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
در جلسه تفسیر امام جمعه اسلامشهر مطرح شد:

نظر شیعه و دشمنان شیعه پیرامون «شفاعت»

کانون خبرنگاران نبأ: برخی از دشمنان شیعه و وهابی‌ها شفاعت را پارتی‌بازی می‌دانند در حالی که علمای شیعه، شفاعت را کمک کردن موجود قوی به موجود ضعیفی می‌دانند که قابلیت تکامل داشته باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبا وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نوروزی، امام جمعه شهرستان اسلامشهر در جلسه تفسیر قرآن کریم که پیش از ظهر روز چهارشنبه ششم آبان‌ماه، در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین نکات و پیام آیه 255 سوره مبارک بقره را بیان کرد.

وی در این نشست گفت: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ»؛ اگر سإال شود بزرگترین، شریفترین آیات قرآن کریم کدام است می‌توان به آیه 255 سوره بقره اشاره کرد. بر اساس روایات این آیه به قله قرآن تعبیر شده است.

حجت‌الاسلام نوروزی افزود: معمولا آیت‌الکرسی سه آیه در نظر گرفته می‌شود اما نقل مشهور این است که آیت‌الکرسی یک آیه است. ضمن اینکه از کلمه «آیه» هم مشخص می‌شود که مقصود یک آیه است نه چند آیه. پیامبر اکرم(ص) در روایتی خطاب به امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرمایند، سوره برگزیده قرآن کریم بقره و برگزیده سوره بقره، آیت الکرسی است، این آیه دارای 50 کلمه است که خداوند در هر کلمه آن 50 برکت مادی و معنوی قرار داده است.

وی افزود: امام سجاد(ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند که رسول خدا(ص) فرمودند: «هرکس 4 آیه از اول سوره بقره و آیة‌الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند».

حجت‌الاسلام نوروزی اظهار کرد: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ»، کلمه «الْحَیُّ» در اینجا بدین معنی است که همه موجودات سرانجام مرگ را می‌چشند چرا که حیاتشان غیر از ذاتشات است و از جایی دیگر به آن‌ها داده شده است اما خداوند حیاتش عین ذاتش است؛ عبارت «الْقَیُّومُ» در این آیه صیغه مبالغه و به معنای بسیار قیام کننده است به این معنی که تدبیر امور عالم هستی، قائم به خداوند است.

وی افزود: «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ»؛ همه مخلوقات نیاز به استراحت  و خواب دارند همه مخلوقات محتاجند. «سِنَةٌ» به معنای چرت و خوابی که هنوز عمیق نیست. خداوند نیاز به خواب و استراحت ندارد چرا که اگر احتیاج به استراحت داشت محتاج و نیازمند می‌شد؛ «َلهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»؛ مالکیت مطلق از آن خود اوست در حالی که مالکیت مخلوقات  محدود، مقید و موقت است به عنوان مثال خانه انسان بعد از مرگ او، دیگر متعلق به او نیست. «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ»؛ مشرکین خداوند را قبول داشتند اما برای او شریک قرار داده بودند به طوری در خانه کعبه 60 بت وجود داشت.

این استاد تفسیر قرآن ادامه داد: آنان در توجیه این عمل خود می‌گفتند که بت‌ها شفیعان ما نزد خداوند هستند؛ عبارت «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ» در این آیه در پاسخ به این مشرکان است و اعتقاد باطل و پوچ بت‌پرستان را نفی می‌کند؛ هیچ کسی بدون اذن خدا نمی‌تواند شفاعت کند؛ در آیه 255 سوره بقره دو مطلب وجود دارد یکی اینکه شفاعت وجود دارد دوم اینکه شفاعت تنها به اذن خداوند صورت می گیرد. برخی از دشمنان شیعه و وهابی‌ها شفاعت را پارتی‌بازی می‌دانند در حالی که علمای شیعه  شفاعت را کمک کردن موجود قوی به موجود ضعیفی می‌دانند که قابلیت تکامل داشته باشد.

وی با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال در رشد یک دانه، نور، خاک، آب و هوا به عنوان واسطه و شفیع کمک می‌کنند؛ بر این اساس سخن پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مؤمنینی که لیاقت و شایستگی داشته باشند کمک می‌کنند؛ «یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ»؛ آنچه پیشه رو و پشت سرشان است را خداوند می‌داند یعنی خداوند گذشته و آینده همه موجودات را می‌داند.

حجت‌الاسلام نوروزی بیان کرد: این عبارت اشاره به علم خدا دارد؛ پیامبران و ائمه اطهار(ع) نه همه علوم بلکه بخشی از علم را داشتند؛ اگر خداوند چیزی به پیامبران و ائمه اطهار(ع) عنایت کند چیزی از علم خودش کم نمی‌شود.؛ «وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ»؛ هیچ مخلوقی ازعلم احاطه ندارد مگر اینکه خداوند بخواهد؛ در حال حاضر و با پیشرفت علم و تکنولوژی مسائلی وجود دارد که هنوز لا ینحل است و انسان بر آن احاطه ندارد. اینکه حقیقت حیات چیست؟ حقیقت مرگ چیست؟ از جمله مواردی هستند که به طور کامل برای بشر شناخته شده نیست.

در پایان این جلسه تفسیر از تعدادی از کارکنان دارالقرآن شهرداری اسلامشهر که در برگزاری هر چه بهتر ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در این مؤسسه نقش داشتند، تجلیل به‌عمل آمد.

لازم به ذکر است جلسات تفسیر امام جمعه شهرستان اسلامشهر هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت 11 در محل دارالتلاوة دارالقرآن شهرداری اسلامشهر به نشانی اسلامشهر، جناب بوستان تقوی برگزار می‌شود.

بابک معصومی

captcha