به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین مراسم اعطای گواهینامه به فارغالتحصیلان دورههای تربیت مربی قرآن مؤسسه ندای ملکوت که صبح امروز، هفتم آبانماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیات «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ/فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ / لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ»، گفت: تمام افراد به قرآن دست پیدا نمیکنند مگر اینکه از پاکان و مطهران باشند. بنابراین براساس فرامین قرآن تنها پاکان هستند که توفیق تبلیغ و ترویج قرآن و مربی بودن قرآن را پیدا میکنند.
وی با اشاره به اینکه مقدمه ورود به قرآن و تعلیم و تعلم قرآن، طهارت باطنی است، ادامه داد: به میزانی که خودمان را تطهیر کینم دستیابی به مفاهیم و معارق آیات قرآن برای ما امکانپذیر میشود. و تفاوت اولیاء خدا نیز با افرا عادی در همین بوده است که به پاکی و تطهیر دست یافتهاند که از ظواهر قرآن عبور کرده و به باطن آن رسیدهاند.
حشمتی بیان کرد: در روایات منقول اس که از عایشه پرسیدند پیامبر(ص) را چگونه دیدی؟ گفت: «فهوالقرآن» یعنی پیامبر خود قرآن است به این معنا که از تمام آنچه که خداوند در قرآن ما را از آن نهی کرده است، خوداری کردهاند و به تمام مواردی که امر به اطاعت دادهاند، انجام داده است و حتی از این هم فراتر رفتهاند و از مکروهات و مباحات نیز دوری کردهاند و این یعنی پیامبر خود قرآن هستند. لذا حاضرین این جلسه یا متعلم هستند و یا اینکه مربی قرآن هستند و یا اینکه نیروهای قرآنی هستند که توسط این مؤسسه دورههایی را گذراندهاند و مدرک و گواهینامههای مرتبط را دریافت کردهاند و یا دریافت میکنند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن از دو بخش تشکیل شده است قسمتی از آن همان دانش و آنچه که باید به مردم آموزش دهیم و فهم قرآنست که یادگرفتین و یاد دادنی است و قسمت دوم نیز این است که باید آیات را در قالب رفتار به مردم بیاموزیم.
وی با تأکید بر انیکه شاید در زمینه انتقال دانش و فهم قرآن دانشگاهها، مؤسسات و مراکز زیادی داشته باشیم، افزود: اما در انتقال ادب قرآنی با مشکلاتی روبرو هستم و این مربی قرآن مؤسسات هستند که باید فهم قرآن و عمل به این معجزه حضرت ختمی مرتبت را به متربی منتقل کنند.
حشمتی اظهار کرد: کادری که درمؤسسات قرآنی هستندو انتخاب میشوند نیز باید عامل به قرآن باشند و مربیان قرآن باید اخلاق قرآنی را رعایت کنند که این رابطه، رابطه تربیتیست. مشکل در جامعه این است که در انتقال دانش موفق هستم اما در انتقال مفاهیم و تربیت عملاً توفیق کمتری داریم و حال اینکه مربیان مؤسسات این توفیق را بیشتر دارند.
وی در پایان توصیه کرد: مربیان در برخورد با قرآنآموزان باید خواندن آیات قرآن، دعوت آنها به تزکیه قرآن و اینکه خودشان الگوی پاکی و تزکیه برای آنها باشد را همیشه مد نظر داشته باشد.