محسن معینی، نویسنده و کارگردان نمایش دینی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: همواره نیازمند آن هستیم که هم به لحاظ فرم و هم محتوا خوانش مجدد و بدیعی نسبت به متون و مکتوبات دینی داشته باشیم که قرار است از آن یک اثر نمایشی را اقتباس کنیم.
وی گفت: در این راستا هم میتوان به عناصر زیباشناسی و جلوههای هنر کهن ایرانی توجه کرد و هم عناصر سبک زندگی معاصر ایرانی را مورد توجه قرار داد، به این معنی که نه پرداخت صرف به گونههای سنتی نمایش ایرانی داشته باشیم و نه به جنبههای هنر مدرن نمایش که بیشتر در فرم و شیوه اجرایی متجلی است متمرکز شویم که شاید ظرف مناسبی برای مظروف روایت تاریخ دین نباشد.
کارگردان نمایش عاشورایی «بر فرس تندرو» تصریح کرد: متأسفانه ما در پرداختن به نمایشهای دینی فاقد اجتهاد لازم هستیم به این معنی که هیچ گاه تسلط بر تکنیکهای نوین در شیوه و سبک اجرایی با تسلط بر محتوای تاریخی در کنار هم گرد نیامده و خدمترسان یکدیگر نیستند.
مخاطب با نمایش دینی که با استفاده از شیوههای نوین تولید میشود ارتباط برقرار میکند
معینی در ادامه گفت: برخلاف نظر عدهای که پرداختن به نمایش دینی با استفاده از گونههای نمایش امروزی و شیوههای مدرن را نوعی آشناییزدایی مخاطب میدانند که به همین دلیل هم قادر نیستند ارتباط لازم با مخاطب سنتی خود برقرار کنند باید بگویم که تجربه شخصی من در عرصه نمایش دینی نشان داده است که اتفاقاً مخاطب با تولید اثر نمایشی با این شیوههای اجرایی نیز ارتباط مؤثر برقرار کرده و تماشای چندباره آن نیز برای وی دلنشین است.
کارگردان نمایش «آواز پر جبرئیل» افزود: تحقق چنین شکل ارتباطی میان مخاطب با یک اثر نمایشی دینی و عاشورایی به این موضوع بستگی دارد که چه کسی قرار است به این امر و با استفاده از چه منابعی مبادرت ورزد، قطعاً جریان شبهروشنفکری که شاید بیشتر فرمگراست و کمترین آگاهی از محتوا و مباحث نظری دینی را دارد نتواند توفیقی در جذب مخاطب تئاتر دینی به دست آورد.
در تولید نمایش دینی نیاز به دور شدن از عناصر سنتی روایت نمایشی داریم
معینی تأکید کرد: قطعاً در شرایط کنونی در تولید نمایشهای دینی و عاشورایی نیاز به دور شدن از عناصر سنتی روایت نمایشی داریم هر چند که این شیوه نیز به نوبه خود سودمند است چرا که تاکنون منجر به ثبت و ضبط گونهای از نمایشهای فاخر دینی در قالبهای موزهای شده است، اما با توجه به انتظارات و تنوع سلایق مخاطب بیان محتوایی تاریخی نیاز به بازخوانی در فرم و شیوههای اجرایی بهروز شده دارد.
این کارگردان تئاتر دینی در مورد اثر نمایشی جدید خود که قرار است از 11 آبان در فرهنگسرای بهمن به اجرای عموم درآید گفت: «رمی جمرات» نام این اثر نمایشی است که نگاهی نو به عاشورا براساس گنجینه اسرار اثر عمان سامانی دارد و از آنجا که وقایع اخیر جهان اسلام که موجب حزن و اندوه مسلمانان شد و مهمترین آنها فاجعه منا، بسیار مهم است، سعی کردهایم در روایت این اثر نقبی نیز به این رویدادهای معاصر بزنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ حامی این نمایش همچون نمایش «آواز پر جبرئیل»است گفت: این نمایش با بازی چهرههای شناخته شدهای همچون مهدی فقیه، ایرج نوذری و پردیس افکاری فعلاً تا 15 آبان در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا خواهد داشت.