ابزار سنجش سلامت معنوی را در اختیار داریم/ انتظار کمک از علمای حوزه
کد خبر: 3424976
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۸
عباسی:

ابزار سنجش سلامت معنوی را در اختیار داریم/ انتظار کمک از علمای حوزه

گروه سلامت: عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به نیاز جدی جامعه به سلامت معنوی خواستار مشارکت اساتید حوزه علمیه برای تدوین مبانی سلامت معنوی در کشور شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سومین همایش ملی سلامت معنوی در حالی قرار است هفتم و هشتم دی‌ماه در شهر مقدس قم برگزار شود که پیش از این نیز دو همایش ملی دیگر به همت فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شده بود، با توجه به اینکه هنوز سلامت معنوی آنچنان که باید و شاید در میان جامعه پزشکی کشورعلی رغم تأکیدات سازمان بهداشت جهانی و جامعه دینی  به آن توجه نشده است؛ هرگونه طرح موضوع در این رابطه می‌تواند تا حدی این موضوع را برجسته و به دغدغه‌ای در میان حوزه سلامت تبدیل کند.

اینکه این کنگره‌ها و همایش‌های گوناگون تا چه حد می‌تواند کمکی برای توسعه مفهوم سلامت معنوی کند سوالی است که قرار است دکتر محمود عباسی، استاد اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر اجرایی این همایش در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ دهد.‌ 

عباسی با بیان اینکه‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 1978 سلامت معنوی را به عنوان بعد چهارم سلامت مطرح و مورد توجه قرار داد و به کشورها توصیه کرد که به این بعد از سلامت در کنار ابعاد جسمی، اجتماعی و روانی توجه داشته باشند، اظهار کرد: این مسأله از این جهت مورد اهتمام بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی است که در کویر معنویت به سر می برند.

وی تصریح کرد: در یک دهه گذشته موضوع سلامت معنوی مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان ما قرار گرفته است، به ویژه اینکه فرهنگستان علوم پزشکی با تشکیل گروه سلامت معنوی در 5 سال پیش برنامه‌ریزی‌های مختلفی را با انجام طرح‌های تحقیقاتی، همایش‌های گوناگون و دو کنگره ملی انجام داده است.

عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در این زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی و به ویژه گروه‌های اخلاق پزشکی آنها کارهای خوبی انجام داده‌اند که از جمله می‌توان به انجام چندین پروژه مشترک تحقیقاتی به همراه فرهنگستان علوم پزشکی اشاره کرد، این فعالیت‌ها نشان دهنده اهمیت این موضوع و نیاز جدی جامعه ما برای پرداختن به آن است.

لزوم توجه به سلامت معنوی خانواده

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به خانواده به عنوان نقطه شروع سلامت معنوی عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که سلامت معنوی برای خانواده و انسان در دوران جنینی و کودکی قائل است لذا باید توجهات خود را به موضوع سلامت معنوی و خانواده معطوف کنیم.

عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به تأثیری که سلامت معنوی می تواند بر بهزیستی اجتماعی داشته باشد، نیاز است فعالیت‌های این حوزه بر معلولان و خانواده‌های آنها همچنین افراد بی سرپرست و در معرض آسیب‌های اجتماعی تمرکز بیشتری داشته باشد.

ابزار سنجش سلامت معنوی در اختیار محققان قرار دارد

وی با بیان اینکه در سال گذشت پرسش نامه سلامت معنوی مورد تأیید فرهنگستان قرار گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر این پرسش‌نامه به عنوان ابزار سنجش سلامت معنوی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دارد، لذا ما یک محور را در نظام سلامت مورد توجه قرار داده ایم که به پرسش‌های بنیادی بر اساس معیارهای سنجیده شده می‌پردازد که سعی می‌شود به این وسیله توجه جامعه پزشکی را به اهیمت سلامت معنوی جلب کنیم.

اهمیت حضور روحانیون در تدوین بنیان‌های سلامت معنوی

عباسی با اشاره به دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: معظم له تأکید کردند که مبانی نظری سلامت معنوی را باید با علما و اندیشمندان حوزوی پیش ببرند از این جهت حضور علما و نخبگان حوزوی می تواند راهکارهای اساسی فراروی ما بگذارد.

در راستای تحقق سلامت معنوی انتظار کمک از علمای حوزوی و متخصصان عرفان اسلامی داریم

وی خاطر نشان کرد: ما مبانی سلامت معنوی را باید در فرهنگ دینی جستجو کنیم نه اینکه دنباله رو هر آنچه غرب دیکته می‌کند، باشیم، از سوی دیگر ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم توقع و انتظار ما این است که علمای حوزوی و متخصصان عرفان اسلامی برای تحقق اهدافی که در راستای سلامت معنوی داریم به ما کمک کنند.

captcha