به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفهای در نشست خبری به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه که امروز دوشنبه 11 آبان ماه در محل این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به جدایی آموزشکدههای فنی و حرفهای در سال ۱۳۹۰ از آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی کلیه این مراکز با هدف ساماندهی بهتر و موثرتر آموزشهای فنی و حرفهای فعالیت خود را تحت عنوان دانشگاه فنی و حرفهای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز نمود.
وی افزود: در سالهای اخیر این دانشگاه به طور کامل شناخته نشده است و جایگاهش بین دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» به درستی مشخص نبود که در یک و نیم سال گذشته حرکتهای خوبی برای تبلیغات هدفمند و فرهنگسازی برای شناخت توانمندیهای این دانشگاه صورت گرفته است. هم اکنون دانشگاه فنی و حرفهای به عنوان یکی از سه دانشگاه بزرگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۱۷۲ مرکز و بالغ بر ۱۸۰ هزار دانشجو مشغول فعالیت است و پرچمدار و الگوی دانشگاه نسل سوم دانشگاهها در درون کشور است.
شفیعی با اعلام اینکه از ۱۷۲ مرکز وابسته به دانشگاه فنی و حرفهای تنها ۱۰ عدد آن دانشکده و بقیه نیز آموزشکدهاند افزود: برای تبدیل آموزشکدههای فنی و حرفهای به دانشکده این آموزشکدهها باید بیش از ۳ گروه داشته و دارای کادر آموزشی استاندارد بر طبق بخشنامههای وزارت علوم باشند؛ ۶۰ عدد از آموزشکدههای فنی و حرفهای قابلیت تبدیل شدن به دانشکده را دارا هستند که این امر در آیندهای نزدیک محقق میگردد. یک پنجم دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای در مقطع کارشناسی ناپیوسته و بقیه نیز در مقطع کاردانی مشغول تحصیلاند.
وی در ادامه به ورود دانشآموختگان این دانشگاه به بازار کار اشاره کرد و افزود: به طور میانگین در حدود ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای جذب بازار کار میشوند که این آمار در برخی رشتهها به ۱۰۰ درصد نیز میرسد. واحدهای درسی که در قالب کارگاه، آزمایشگاه و کارآموزی در دانشگاه فنی و حرفهای ارائه میشود دارای بیشترین اهمیت در این دانشگاه است و توجه ویژهای نسبت به این دروس میشود. برای نیل به اقتصاد دانش بنیان دانشجویان ما در کشور باید سریعتر جذب بازار کار شوند و یکی از دانشگاههایی که این زمینه را مهیا کرده است دانشگاه فنی و حرفهای است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با دسته بندی دانشگاهها به دو دسته «دانشگاههای عرضهمحور» و «دانشگاههای تقاضامحور» گفت: دانشگاههای عرضه محور دانشگاههایی هستند که در مرزهای دانش حرکت میکنند و ارائه خدماتی نظیر تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارند و مدرک محوراند؛ دسته دوم نیز دانشگاههای تقاضا محوراند که گوشه چشمی به بازار کار دارند و برای بازار کار نیرو تربیت میکنند و دانشگاه فنی و حرفهای نیز جزء این دسته بندی است. نظام آموزش عالی در کشورهای توسعه یافته به گونهای است که باید به ازای اعطای هر مدرک کارشناسی سه تا پنج تکنسین و کاردان نیز تربیت کند که این آمار در کشور ما عکس این موضوع است، چون بیشتر دانشگاههای ما مدرک محور است.
وی در ادامه به طرح مهمترین مشکلات دانشگاه فنیی و حرفهای پرداخت و گفت: اغلب تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه ساخت ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته است و مستهلک شده است که با توجه به اهمیت ویژهای که دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در این دانشگاه دارد منشا مشکلات بسیاری است و برای حل این مشکل با وزارت علوم و هیئت دولت که توجه ویژهای به مقوله کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان دارند مکاتبه و رایزنی کردهایم. مشکل دیگر ورودی دانشگاه فنی و حرفهای است و در گذشته اغلب دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای از هنرستانها جذب این دانشگاه میشدند که در حال حاضر دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی نیز مجاز به جذب دانشجو از هنرستانها هستند که این باعث کاهش ورودی دانشگاه فنی و حرفهای میگردد. مساله دیگری که دانشگاه فنی و حرفهای با آن سر و کار دارد فرهنگی است و متاسفانه برخی این تصور را دارند که افرادی که در هنرستان و سپس دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند فاقد بار علمی بالا هستند که من این موضوع را به شدت رد میکنم. دانشجویان این دانشگاه افرادی توانمند و با پنجههای کارا و طلایی هستند.
وی با اشاره به دیدارهای مسئولان دانشگاه فنی و حرفهای با مسئولان دانشگاههای خارجی گفت: در سفرهای که به آلمان و مالزی داشتهایم مذاکرات خوبی در خصوص همکارهای دو جانبه نظیر: شعبات مشترک، دانشجویان مشترک، گذراندن بخشی از دورههای دانشگاهی و تربیت مدرس در کشور آلمان صورت گرفته است و از الگوهای خوب این کشورها نیز استفاده خواهیم کرد.