کد خبر: 3444127
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

روایت آ‌یت‌الله قرهی از تفسیر سوره «حمد» طی هشت سال

گروه اندیشه: آیت‌الله روح‌الله قرهی بیش از ۱۵ سال است که از قرآن، تفسیر ارائه می‌دهد؛ اما به شکل مدون و هفته‌ای نبوده است. تفسیر آیت‌الله قرهی از سوره حمد ۸ سال طول کشیده است.

آیت‌الله روح‌الله قرهی، مفسر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: تفسیری که خدای متعال عنایت آن را شامل حال من کرده است تفسیر جامعی است؛ هم قرآن به قرآن است و هم نکات ادبی، ضمایر قرآن را بررسی می‌کند؛ چرا که به نظر من تلفیق روش‌های تفسیری در فهم بهتر قرآن بسیار کاربرد دارد و اینگونه تفسیر جامعی ارائه می‌دهیم. من سعی دارم متناسب با آیه نکات اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را تبیین ‌کنیم.
وی در ادامه افزود: بیش از 15 سال است که من از قرآن تفسیر ارائه می‌دهم؛ البته قبلا هم گاه و بی‌‌گاه تفسیر می‌کردیم. اما به شکل مدون و هفته‌ای که یک روز را به تفسیر قرآن اختصاص بدهیم نبوده است. تفسیری که من از سوره حمد ارائه دادم 8 سال طول کشید. گاهی کلمه به کلمه و گاهی حرف به حرف این سوره را تفسیر کردیم؛ و علت‌های آن را تبیین نمودم.
قرهی افزود: در حال حاضر بر روی تفسیر سوره بقره متمرکز هستیم. این‌گونه که تفسیر سوره حمد پیش رفت بعضی از دوستان به مزاح عنوان می‌کردند که باید 150 سال از خدا عمر بگیریم.
در ایام عاشورا تفسیر موضوعی بیشتر کاربرد دارد
قرهی در خصوص تعطیلی تفسیر قرآن در ایام عاشورا افزود: در این ایام، تفسیر قرآن به نوع دیگری ارائه می‌شود. گاهی مفسری سوره به سوره جلو می‌رود و به شکل متمرکز کار می‌کند و گاهی تفسیر موضوعی ارائه می‌دهد و در ایام عاشورا تفسیر موضوعی بیشتر کاریرد دارد؛ چرا که مفسران می‌خواهند این واقعه را با توجه به آیات جهاد و امامت تبیین کنند. البته من در ایام عاشورا از آیات الهی بهره‌های زیادی ‌بردم.
این مفسر قرآن تشریح کرد: پس تفسیر به شکل سلسله‌وار تعطیل می‌شود و نوع دیگری از تفسیر رواج پیدا می‌کند. بعضی بزرگواران که در کبر سن هستند و مجالس محرم دارند از سخنران دیگر دعوت می‌کنند. در جمع‌بندی این بحث باید بگویم به ظاهر بحث تفسیر قرآن تعطیل می‌شود. در این ایام با توجه به کثرت مجالس و آمدن مردم بهترین موقع برای تفسیر قرآن و تبیین آیات الهی است. در این ایام نباید تفسیر تعطیل شود و باید باشکوه‌تر هم برگزار شود.
رسالت رسانه دینی نشر و تبلیغ است
قرهی افزود: رسالت رسانه دینی نشر و تبلیغ است؛ ممکن است در تفسیری 50 یا 100 نفر شرکت کنند ولی رسانه می‌تواند این بحث را نشر بدهد؛ چرا که مخاطبین رسانه‌ها در سرتاسر کشور هستند. ممکن است شخصی در یک شهر باشد و مشتاقان شرکت در جلسه تفسیر مفسر خاصی باشد اما به دلیل دوری مکان نمی‌توانند در آن شرکت کنند اینجاست که خبرگزاری‌ها به داخل منازل می‌روند و مفسر را به حوزه خصوصی زندگی افراد می‌کشاند و این از نکات مهم است و باید در آن تامل کرد. پس رسالت رسانه دینی تبلیغ و نشر مباحث الهی به خصوص تفسیر است باید این نکته را در نظر داشت مگر یک مفسر چقدر می‌تواند در جلسات تفسیر خود مخاطب جذب کند.
وی افزود: امروز آنقدر مردم با رسانه‌های جمعی ارتباط دارند؛ که این نزدیکی را با کتاب ندارند و می‌توان گفت از یک جهت متاسفانه ولی از جهت دیگر اقتضای زمان است. که مردم با اینترنت و شبکه‌های ارتباطی بیشتر مانوس هستند. پس رسانه‌های دینی باید از طریق این شبکه‌ها احکام الهی را ترویج کنند.
آیت‌الله قرهی افزود: خصوصیت نشر احکام از این طریق این است که مسائل را به عمق جامعه می‌برد و خصوصیت نشر مطالب از طریق شبکه‌های اجتماعی این است که اخبار را به لایه لایه‌های جامعه می‌برند و اما یک سخنران و مفسر فقط در یک محدوده‌ای می‌تواند سخن ‌بگوید.
وی در آخر افزود: رسالت رسانه دینی تبیین حقایق است آنچه حقیقت دارد را بیان می‌کنند و بدانند که بالاترین رسات تبلیغ به نحو صحیح است به نظر من نباید همه سخنی انعکاس پیدا کند. اگر مخاطب را در انواع خبر قرار بدهیم به خوبی نمی‌تواند انتخاب کند؛ یکی دیگر از رسالت‌های رسانه دینی این است که بهترین اخبار را انتخاب کند. وگرنه خبر دینی زیاد است؛ اما باید بهترین‌ها انعکاس پیدا کنند و تغذیه فکری مناسبی به مخاطب خود بدهد.

captcha