نگاهی به جایگاه گردشگری حلال در ترکیه
کد خبر: 3444139
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

نگاهی به جایگاه گردشگری حلال در ترکیه

شعب خارجی: بخش جهانگردی که سالم‌ترین بخش صنعتی ترکیه ارزیابی می‌شود، با توسعه خدمات توریستی خود در راستای تقاضای مشتریان جهانی روز به روز بر جاذبه خود در بازار جهانی توریسم می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی تی آر تی، بخش جهانگردی که به عنوان سالم‌ترین بخش صنعتی ترکیه ارزیابی می‌شود، با توسعه خدمات توریستی خود در راستای تقاضای مشتریان جهانی روز به روز بر جاذبه خود در بازار جهانی توریسم می‌افزاید. توریسم دریا، شن و آفتاب، توریسم زمستانی، توریسم فرهنگی و نظایر آن نمونه‌هایی هستند که قبلا نام آنها را به طور فراوان شنیده‌اید. اما در سال‌های اخیر توریسمی با عنوان توریسم حلال نیز به میان آمده است.

گردشگری حلال چیست و ترکیه در این زمینه از چه جایگاهی برخوردار است؟
ترکیه از نظر جذب توریست در رده ششم جهان قرار دارد. سالانه نزدیک به ۶ میلیون توریست به ترکیه سفر می‌کنند. صنعت گردشگری حلال نیز همانند سایر بخش‌ها باید به طور مرتب خود را تجدید کرده و بتواند پاسخگوی نیازهای مدرن و روزمره جهانگردان باشد. امروزه در بخش توریسم، نیاز جدیدی با عنوان گردشگری حلال مطرح شده است. توریسم حلال، به توریسمی گفته می‌شود که برای زنان و مردان مسلمان تأسیسات و بخش‌های جداگانه‌ای در نظر می‌گیرد. در داخل این مکان‌های توریستی روزانه ۵ نوبت اذان خوانده می‌شود. مکان‌های مناسبی همچون نمازخانه را برای انجام عبادت دارد. در داخل اتاقها، قبله نما، قرآن و سجاده وجود دارد و نوشیدن مشروبات الکلی در آن ممنوع است. اولین هتلی که در ترکیه با عنوان توریسم حلال شروع به ارائه خدمت کرد، در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد.
در سال‌های اخیر با افزایش تقاضا، ظرفیت تختخواب هتل‌هایی که با عنوان توریسم حلال شروع به ارائه خدمت به مشتریان کردند به ۶ هزار تخت افزایش یافت.

قیمت هتل‌های حلال ۵ برابر بیشتر از هتل‌های معمولی است

نیاز توریست‌های داخلی در ترکیه  به توریسم حلال نیز طی ۱۰ سال اخیر ۱۵ برابر افزایش یافته و به ۹۰ هزار رسیده است. هتل‌های حلال نیز که اکثر آنها در آنتالیا واقع شده‌اند، تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان خود را فراهم می‌کنند.

تکمیل ۹۰ درصدی ظرفیت هتل‌های حلال

بر اساس اطلاعات ارائه شده، گرچه قیمت هتل‌های حلال ۵ برابر بیشتر از هتل‌های معمولی است؛ اما بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت این هتل‌ها پر است.

در سال‌های اخیر، هزینه‌های توریستی افرادی که خود را به عنوان مسلمانان محافظه کار تعریف می‌کنند، به غیر از مصارف حج تمتع و حج عمره بالغ بر۱۳۰ میلیارد دلار است. بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از توریست‌های مسلمان، بیش از نیمی از این افراد ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در مکان‌هایی سپری کنند که خدمات توریسم حلال می‌دهند. کشورهای مالزی، ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب ۳ کشوری هستند که مسلمانان بیشترین مسافرت را به آنها انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر، در حالیکه بازار توریسم جهانی ۳.۹ درصد رشد داشته، این میزان در مورد توریسم حلال ۴.۷ درصد بوده است.

انستیتوی تحقیقات استاندارد دینار در ایالات متحده آمریکا با انجام بررسی‌هایی اعلام کرد: حجم بازار توریست مسلمان با ۴.۷ درصد رشد سالانه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۲ میلیارد دلار خواهد شد. رشد بازار توریسم حلال در حدی است که توجه کشورهای غیرمسلمان را نیز به خود جلب کرده است. تایلند، فرانسه و استرالیا نیز با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در این بخش، آمادگی خود را برای ارائه خدمات گردشگری حلال در سال‌های آتی اعلام کرده‌اند.

سال گذشته با همکاری بنیاد بین‌المللی تحقیقات فنی، اقتصادی و اجتماعی و انجمن مستقل صاحبان کار و صنایع ترکیه در ساختمان مرکزی این انجمن کنفرانسی با عنوان «توریسم حلال» برگزار شد. این کنفرانس به بررسی نواقص موجود در این بخش و گام‌هایی که باید برداشته شود، پرداخت. بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده در این کنفرانس در سطح جهان نزدیک به ۴۰۰ مؤسسه در زمینه توریسم حلال به ارائه خدمت می‌پردازند که از این تعداد ۱۵۰ مرکز در ترکیه قرار دارد. با توجه به اینکه اکثر جمعیت ترکیه مسلمان هستند و دسترسی به بخش‌های مختلف از قبیل غذای حلال، فروشگاه حلال، آژانس حلال، پول حلال و نظایر آن در ترکیه بسیار راحت است، بنابراین ترکیه در زمینه توریسم حلال در موقعیت بسیار بالایی قرار دارد.

زمانی که جغرافیای اسلام را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که جمعیت آن بالغ بر ۱.۵ میلیارد نفر است و هر روز بر قدرت اقتصادی افراد آن افزوده می‌شود. بنابراین دسترسی ترکیه به هدف خود در زمینه توریسم حلال بسیار ممکن و آسان است. ترکیه با اقدامات جهش‌گونه خود بر تعداد مراکز توریستی که در زمینه توریسم حلال به ارائه خدمات می‌پردازند، افزوده و سعی دارد با پیشی‌گرفتن از مالزی در این مورد، تبدیل به اولین مقصد گردشگران مسلمان شود. ترکیه هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر تاریخی و فرهنگی در زمینه توریسم حلال از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین هر روز تعداد توریست‌های مسلمانی که ترکیه را به عنوان اولین مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، بیشتر می‌شود.

نویسنده: حسین قراملکی، عضو هیات علمی رشته اقتصاد دانشگاه «کارابوک» ترکیه
مترجم: فریبا اوغوز 

 

captcha