به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی «افق» این هفته با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و صالح اطهریفرد، قاری بینالمللی قرآن و سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع 94 و با اجرا و کارشناسی محمدرضا پورمعین به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
سرابی در این برنامه اظهار کرد: ملت شریف ایران با تأسی به اهل بیت سنگ تمام گذاشتند چه در مراسمهای تشییع پیکر و چه در مراسم بزرگداشت و یادبود که همواره حضور بسیار پررنگی داشتند؛ جامعه قرآنی در این دو ماهه بسیار وقت گذاشتند و به صورت مرتب در مجالس متعدد حضور داشتند و چندین مراسم یادبود و بزرگداشت به مناسبت چهلمین روز عروج قاریان مهاجر الیالله برگزار شد.
وی افزود: پنجشنبه، 14 آبانماه نیز مراسم بزرگداشتی با حضور خانوادههای عزیزان از دست رفته قرآنی فاجعه منا در فرهنگسرای بهمن برگزار شد و در این مراسم نمایشی به همت دوستان ما در سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ آماده شده بود که این نمایش در واقع نوعی گریز از داستان قربانی شدن حضرت اسماعیل(ع) بود و اتصال به واقعه کربلا و اتصال آن با فاجعه منا که بسیار تأثیرگذار بود.
تشکیل ستاد قاریان مهاجر الیالله پس از واصل شدن خبر عروج ملکوتی قاریان
سرابی در ادامه گفت: زمانی که خبر عروج ملکوتی پنج عضو کاروان قرآنی واصل شد بلافاصله ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الیالله را تشکیل دادیم. قرار شد بحث مهاجر الیالله که برگرفته از آیه شریفه قرآن کریم است از سوی این ستاد پیگیری شود و شاید این تعبیر اگر نگوییم از بعضی جهات برتر اما از بسیاری جهات تعبیر به همان شهادت است؛ چرا که مهاجر الیالله کسی است که به سمت خدا حرکت کرده و در انتهای آیه هم خداوند اجر چنین شخصی را پذیرفته است و اجر او با خداست.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعبیر شهید برای قاریان مهاجر الیالله اطلاق نمیشود؟ ادامه داد: مقام مهاجر الیالله مقام کمی نیست؛ ما در مورد علمای بزرگ در عین حال که روایات متعددی داریم زمانی که علمای بزرگ رحلت میکنند تعبیر شهید را برای آنها به کار نمیبریم چرا که هر واژهای در واقع آن معنای خاص و ویژه خود را دارد به ویژه در کشور ما تعبیر شهید یک بار حقوقی به دنبال خواهد داشت.
قاریان جهان اسلام از تعبیر شهید برای قاریان مهاجر الیالله استفاده کردند
سرابی عنوان کرد: بسیاری از اساتید قرآنی جهان اسلام تعبیر شهید را برای از دست رفتگان قرآنی به کار برده بودند اما در کشور ما نمیتوانیم عنوان شهید را به کار ببریم؛ چرا که در کتابهای مراجع فقهی، شهید یک سری احکام خاص دارد و شهید غسل و کفن ندارد و این یکی از تبعات فقهی شهادت است اما آنجا گفتهاند این حکم برای کسی است که در معرکه بین حق و باطل با فرمان امام زمان خود یا نائب امام زمان خود کشته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: نداشتن غسل و کفن فقط برای کسی است که در معرکه و در میدان نبرد به فیض شهادت نائل شود. به هر حال یک تبعات حقوقی در کشور ما شهید دارد و کسی که لقب شهید را میگیرد به نوعی عضو بنیاد شهید میشود و ممکن است حمایتهایی از طرف بنیاد شهید از او شود و شاید برخی از دوستان که این مسئله را مطرح میکنند از وضعیت آینده این قاریان مهاجر الیالله نگرانی دارند که این نگرانی درست است و باید به آن توجه شود.
قائم مقام شورای عالی قرآن عنوان کرد: هفته گذشته در خدمت حجتالاسلام والمسلمین قاضی عسکر بودیم که ایشان قول دادند وضعیت قرآنیان جانباخته در حادثه منا و بقیه قربانیان حادثه منا را پیگیری کنند. همچنین با نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف هم قول دادند که پیگیر وضعیت معیشتی بازماندگان این عزیزان باشند.
به کارگیری تعبیر شهید برای مهاجران الیالله امکانپذیر نیست
وی ادامه داد: استانداری سه استان خراسان رضوی، یزد و خوزستان قول دادهاند که پیگیر این موضوع باشند و نگرانی وجود ندارد اما تعبیر شهید برای این افراد امکانپذیر نیست؛ چرا که این تعبیر برای کسانی است که در نبرد با دشمن کشته میشوند اما در شرایط فعلی فکر میکنم ما با طرح چنین بحثهایی، وضعیت خانواده جانباختگان را تشدید نکنیم و تعبیر مهاجر الیالله، مُهری است که بر سینه آنها خورده است.
سرابی در ادامه گفت: دوستان ما آقایان دانش و حاجیحسنی کارگر را در خواب دیدهاند که از وضعیت شادمان این عزیزان دیدهاند که نشان دهنده این است که آنها به اهداف آسمانی خود نائل شدهاند اما به هر حال برای ما دوری از این عزیزان سخت است.
صالح اطهریفرد، قاری بینالمللی قرآن و سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع 94 در این برنامه اظهار کرد: این داغ، سرد نمیشود و هر روز چندین بار با تصاویر و خاطرات این بچهها مجددا حس و حال نبودشان به ما دست میدهد؛ شنوندگان رادیو قرآن هم بدون شک همین حس و حال را دارند به خصوص کسانی که با این قرآنیان از دست رفته حشر و نشر داشتند.
اطهریفرد افزود: یک نکتهای ذهن مرا درگیر کرده است آن هم این است که ما دوستان قرآنی خود را در این سفر، جدا از دیگر حجاج ببینیم، چرا که این عزیزان ماموریت قرآنی داشتند و هر کدام از اینها اگر بنا نداشتند در موسم حج به تلاوت قرآن و تواشیح بپردازند قطعا به این سفر دعوت نمیشدند و روند اعزام آنها هم متفاوت با دیگر حجاج بود و صرفا برای ماموریت رفته بودند.
قرآنیان در حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند
وی افزود: بزرگوارانی که سالها در عرصه دفاع مقدس زحمات فراوانی کشیدند اما به فیض شهادت نائل نشدند و در سالهای اخیر مشغول به انجام فعالیتهایی بودند که در حین ماموریت برایشان حادثه ایجاد شد و از دنیا رفتند و به آنها شهید اطلاق شد. دوستان قرآنی ما هم در حین ماموریت بودند و در حین ماموریت شهید شدند پس باید فکری شود تا واژه شهید به این عزیزان قرآنی نیز اطلاق شود.
سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در حادثه منا جنایات متعددی به صورت پی در پی اتفاق افتاد؛ شاید اولین حادثه عمدی بوده یا نبوده است اما نمیتوان گفت حوادث بعدی عمدی نبوده است.
وی افزود: شاید اتفاقی راه را بسته بودند، هوا گرم بود، آب نبود و... که اتفاقی است که اتفاقی نیست، اما چرا نیروهای امداد دیر آمد؟ چرا اجازه ندادند هلال احمر کمک کند؟ چرا زنده و مرده را با هم داخل کانتینرها گذاشتند؟ آیا واقعا همه اینها اتفاقی است؟ وقتی که این همه اتفاق میافتد به نظر میرسد که یک خط سیری دارد اما امیدواریم که بررسی شود و نتیجه مشخص شود.
اطهریفرد عنوان کرد: امیدوارم، کسانی که با میهمانان الهی این کار را کردند زودتر به نتیجه اعمال خود برسند؛ این قربانیان مقدمهساز ظهور شدند و مقدمهای شدند تا حجت تمام شود برای کسانی که این جنایتها را انجام دادند.
وی در پایان برای تمامی بازماندگان قربانیان حادثه منا به ویژه پنج عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج آرزوی صبر و اجر داشت.
سلام دوستان.
عرض تسلیت مجدد به مناسبت عروج شهادت گونه قاریان عزیز کشورمون که به واقع، اگر ظرفیت و صلاحیت باطنی و قلبی نداشتند به این درجه از قرب الهی نمیرسیدند.
چند روز قبل که شنیدم برخی از افراد و بویژه مسوولین رسانه ای در بکاربردن لفظ شهیداحتیاط میکنند، شخصا از دفتر مقام معظم رهبری استفتاء کردم که آیا اطلاق کلمه شهید برای مامورین دولت که با « حکم ماموریت» و «درحال انجام ماموریت» بدلیلی بجز بیماری از جمله سقوط هواپیما، سانحه رانندگی و یا فاجعه اخیر منا ازبین رفته اند، صحیح است؟
که فرمودند موارد مختلف است اما احکام خاص شهید در معرکه را ندارند.
اما اکنون سوال دیگری برایم پیش آمده...
و آن این است که آیا این برداشت، صحیح است که اگر به قرآنیان جان باخته در منا شهید نگوییم پس احتمالا به جان باختگان عزیز زیر نیز نتوانیم شهید بگوییم. گو اینکه همگی ان شاءالله مشمول دریافت اجر از خدای متعال هستند.
سرداران رشید سپاه پاسداران که هواپیمای آنان سقوط کرد (شهید احمد کاظمی )
امرای ارتش در سقوط هواپیمای اصفهان (شهید منصور ستاری)
خبرنگاران صدا و سیما ( شهید افشار)
چپ کردن خودروی وزیر صنایع سنگین دردهه ۶۰ (شهید نیلی)
سقوط هلی کوپر وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات (شهید دادمان)
سانحهای که منجر به انفجار مین شد و سالها پس از جنگ، شهید سید مرتضی آوینی را از دست دادیم
و افراد موجه، عزیز، متعهد و انقلابی دیگر.
آیا این عرض من صحیح است که اگر به قرآنیان جان باخته در منا شهید نشود گفت، پس به افراد فوق نیز که در معرکه جهاد نبودند نیز نمیشود لفظ شهید اطلاق کرد؟