سیدحسین فداییحسین، نویسنده و کارشناس تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در مقاطعی از زمان و برحسب ضرورت و یا احساس نیاز شاهد ایجاد جشنوارههای گوناگون تئاتر موضوعی هستیم که البته به مرور خاصیت خود را از دست داده و پس از طی مراحل ابتدایی برگزاری خود، سرآخر همگی به شکل هم درمیآیند.
وی ادامه داد: جشنوارههای تئاتر دینی از جمله رویدادهای تئاتر موضوعی هستند که اغلب براساس وقوع مناسبتی شکل گرفته و برگزار میشوند و معمولاً در ساختار اجرایی آنها شرکت چند گروه نمایشی با ارائه آثاری مشخص را شاهد هستیم که به انگیزه رقابت و نوعاً تصاحب جوایز جشنواره پای در میان میگذارند.
نویسنده نمایش«مثل ماه برای آسمان» تصریح کرد: متداول شدن چنین شرایطی منجر به این میشود که ما در هیج زمانی شاهد وقوع جریانی هدفمند در حوزه تئاتر دینی نباشیم و آثار ولو با داشتن قابلیتهای فنی و هنری که بعضاً در آنها قابل مشاهده است توفیق نسبی داشته و به زودی به فراموشی سپرده شوند.
فداییحسین در ادامه گفت: این در شرایطی است که تولیدات نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی در اغلب اوقات مورد تأکید مسئولان فرهنگی و هنری بوده است؛ نمایشهایی که بتوانند با ابزار و اقتضائات این هنر در انتقال مناسب پیامهای اخلاقی، ارزشی و دینی به مخاطبان مؤثر باشند اما در عمل جریان جشنوارهای به عنوان تنها مجرای موجود در بها دادن به موضوعات دینی و ارزشی روندی خنثی را طی میکند.
نویسنده نمایش «بانوی بینشان» افزود: روزهای برگزاری جشنوارههای تئاتری باید فرصتی مغتنم باشد برای مسئولان برگزاری تا با برنامهریزی درست و اصولی در کنار فضای پویای رقابتی که برای شرکتکنندگان ایجاد میکنند، با مجموعهای از برنامهها و طرحهای تکمیلی و آموزشی خود، جریانی هدفمند را در هدایت نسل جوان تئاتری به وجود آورند.
این کارشناس تئاتر در پایان گفت: همچنان در ابعاد گوناگون و فنی تئاتر با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم، نمایشنامهنویسی و رویکرد نو به سوژههای نمایشی معضلی است که نیاز به جریانسازی دارد؛ در حال حاضر گروهی از فعالان تئاتر دغدغهمند به شکل سنتی در حال تولید آثار دینی و تاریخی هستند که هرچند مخاطبان خاص خود را دارد اما اغلب به دلیل کلیشهای شدن شکل و محتوای تولید، مخاطبان مؤثر خود را دلسرد میکنند و به نظرم جریان نو و تازه تئاتر دینی باید از دل همین جشنوارهها سربرآورد.