فرافکنی رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه شیعیان
کد خبر: 3453345
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

فرافکنی رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه شیعیان

شعب خارجی: مقامات و رسانه‌های آذری در حالی فعالیت اعتقادی و مذهبی گروه‌ها و روحانیون شیعی جمهوری آذربایجان را به ایران نسبت می‌دهند که این گروه‌ها بارها بر عدم وابستگی به هیچ‌یک از کشورها تأکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز فرهنگی قفقاز، شیعیان قفقاز به‌ویژه روحانیون و فعالان شیعی این منطقه طی دو قرن اخیر به‌ویژه در دوره کمونیست‌ها همواره با تهدید و ارعاب و رفتارهای غیر انسانی برخی حاکمان این منطقه مواجه بوده‌اند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری و استقلال جمهوری آذربایجان به‌عنوان دومین کشور شیعی جهان، این برخوردها در شکل‌های نوینی ادامه پیدا کرد که آخرین نمونه آن، حمله فیزیکی رئیس اداره پلیس رایون یاسامال به روحانی مشهور آذری و رئیس حرکت اسلامی مسلمانان جمهوری آذربایجان حاج طالع باقراف در حال اقامه نماز بود که با اعتراض گسترده جامعه شیعی آذربایجان مواجه شد.

متعاقب این عمل ده‌ها نفر از دینداران آذری که در اعتراض به اقدام فوق در مقابل اداره پلیس سوراخانی تجمع کرده بودند، بازداشت شدند که برخی از آنان از جمله الچین قاسم‌اف، معاون رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان به چند ماه حبس محکوم شده‌اند.

همزمان با این جریان، برخی رسانه‌های این کشور که مأموریت انحراف افکار عمومی از موضوعاتی مانند عدم استقبال مردم جمهوری آذربایجان از انتخابات پارلمانی و نیز بازداشت‌های اخیر مقامات سیاسی و امنیتی را برعهده دارند، سعی کردند با برجسته‌سازی و البته تحریف اخبار پیرامون گروه‌های شیعی و روحانیون آذری، با استفاده از تاکتیک فرافکنی، فعالیت‌های شیعیان آذری را به صورت تلویحی به ایران و برخی مراجع عظام تقلید نسبت دهند.

این رسانه‌ها (چندین سایت اینترنتی و شبکه تلویزیونی خزر جمهوری آذربایجان) طی روزهای اخیر در سلسله اقدامات غیر حرفه‌ای و البته موهن و در قالب چندین گزارش، کلیپ و مصاحبه با مقامات دولتی از جمله معاون کمیته دینی اداره دولتی ثبت آذربایجان و برخی نمایندگان پارلمان باکو سعی کرده‌اند با یادآوری استقبال گرم فعالان شیعی جمهوری آذربایجان از آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در سفر اخیر ایشان به باکو، آن را به‌عنوان مؤید ادعای خود مبنی بر وابستگی گروه‌های شیعی آذربایجان به ایران مورد استفاده قرار دهند.

مقامات و رسانه‌های آذری در حالی فعالیت اعتقادی و مذهبی گروه‌ها و روحانیون شیعی جمهوری آذربایجان را به ایران نسبت می‌دهند که این گروه‌ها به دفعات بر عدم وابستگی به هیچ کشور خارجی تأکید کرده و بر ضرورت توأمان ارزش‌های ملی و دینی جمهوری آذربایجان تأکید کرده‌اند.

در این میان آنچه شایسته توجه است این است که در شرایط کنونی که رئیس‌جمهور آذربایجان بنا به دلایل مختلف از جمله فشار غرب و آمریکا و نیز در نتیجه تحولات اوکراین و احساس واهمه از شدت‌ گرفتن فعالیت گروه‌های وهابی و… سیاست تقویت روابط با ایران را اتخاذ کرده است؛ تکرار ادعاهای اشتباه و غیر واقعی گذشته مبنی بر متهم‌ کردن فعالان شیعی به داشتن روابط غیر معمول با ایران در تضاد با سیاست خارجی فوق باشد.

همچنین ممکن است پس از بازداشت الدار محموداف، وزیر امنیت آذربایجان بنا به دلایل مختلف از جمله ارتباط با گروه‌های وهابی، عناصر طرفدار وی در این وزارتخانه تلاش کنند تا با برجسته‌نمایی فعالیت شیعیان و مرتبط‌ دانستن آن با ایران هم برای وهابیون حاشیه امن درست کنند و هم اینکه در مسیر روابط رو به گسترش دولت جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران مانع ایجاد کنند، موضوعی که خنثی‌ کردن آن اقدام عاجل و صریح دولت آذربایجان را می‌طلبد.

captcha