به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین ضیاءالدین نعمانی، استاد حوزه علمیه قاسم بن الحسن در جمع منتظران المهدی(عج) که در مسجد باب الحوائج تهران صبح هشتمین روز ماه صفرکه مصادف با وفات حضرت سلمان(ع) است، پیرامون نعمتهای فناناپذیر بهشتی به سخنرانی پرداخت.
وی ادامه داد: اینکه در روز قیامت همه کسانی که کارهای خوب و بد را انجام دادهاند از قبرهای خود طبق آیه صریح قرآن بیرون خواهند آمد را اکثرا شنیدهاید، اما نکتهای قابل توجه است و آن هم اینکه کسانی لیاقت یا به عبارتی توفیق بهشت جاودان را پیدا خواهند کردهاند در واقع این لیاقت و توفیق از همان زندگی دنیای نصیب آنان شده است، به عبارتی دیگر میتوان گفت سرشت آدمی از زندگی ظاهری و دنیای وی نشأت خواهد گرفته و ادامه خواهد داشت.
شهادت اعضاء و جوارح بدن در روز قیامت
حجتالاسلام نعمانی درباره شهادت اعضا و جوارح بدن در روز قیامت افزود: (الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ) این آیه بیانکننده از گوشهای از دادگاهی است که روز قیامت بر پا خواهد شده و شاهدان نسبت به اعمال انسان شهادت میدهند، با این وجود باید دانست که نظام و دادگاه آخرت، نظام و دادگاه ویژهای است و غیر از نظام دنیایی است.
وی ادامه داد: به گفته قرآن، آن روز روزی است که همه چیز متحوّل میشود، زمین غیراز این زمین است و آسمان غیر این آسمان! در دادگاه دنیا مدّعی، منکر، قاضی شاهد داریم که همه از هم جدا هستند و برای هر یک پروندهای جدا تشکیل میشود اما در آخرت همه یک شخص هستند! شاهد، مدّعی، منکر و حتی گاهی حاکم هم خود انسان است، پرونده هم وجود خود انسان است و اینها جدای از یکدیگر نیستند؛ دردنیا تمام اعضا و جوارح تابع انسان هستند اما در آخرت نه تنها تابع میل او نخواهند بود بلکه به مخالفت او بر میخیزند و شهادت به انجام ندادن احکام الهی از جانب او میدهند، همین دست وزبان و پایی که در دنیا به اختیار من کار میکنند، درعالم آخرت برخلاف خواست و میل من، به شهادت علیه من قیام میکنند.
این مفسر قرآن در پایان گفت: نکتهای قابل تأمل است، اینکه طبق روایات بعضی از کفار روز قیامت به نحوی چیزهای که ملائک نشان وی میدهند را تکذیب کرده و آنها را دروغ میپندارد! سؤالی اینجا مطرح است که چرا آنان این کار را میکنند باید گفت، از شدت عذاب الهی طبق صریح روایات این تکاذیب را خواهد نمود.
محمد ایمانیمهر