نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران برگزار شد
کد خبر: 3457187
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
به منظور تبیین فعالیت مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی؛

نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران برگزار شد

گروه دانشگاه: نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران و مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی عصر امروز، چهارم آذرماه، در سالن اجتماعات سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران با مسئولان و مدیران مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی عصر امروز با حضور حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، جمعی از فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران، مهدی بیاتی، معاون اجرایی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و محمدصادق برادران، معاون فناوری‌ این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه به معرفی اجمالی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگا‌هیان کشور و مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی پرداخت و گفت: این سازمان فعالیت‌هایش را از سال ۶۲ در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشگا‌ه‌های کشور با راه‌اندازی کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور و پس از آن با برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان آغاز کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با اشاره به اینکه این مجموعه، یکی از سازمان‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است، ادامه داد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان به مدت ۲۵ سال برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان را برعهده داشت که بعد از آن برگزاری مسابقات به دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها واگذار شد؛ این مرکز از سال ۱۳۸۵مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان را که به عنوان اولین و تنها مسابقات دانشجویان در سطح بین‌المللی است، به صورت دوسالانه برگزار می‌کند. در آخرین دوره این مسابقات که به میزبانی تهران برگزار شد، دانشجویانی از ۴۸ کشور دنیا حضور داشتند.

وی تصریح کرد: این مرکز در سال 1380 از دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان تبدیل شد و در سال 1382 مجموعه خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به این مجموعه اضافه شد. در واقع سازمان با دو فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرآن و همین طور مرکز فعالیت‌های دانشجویی، فعالیت‌هایش را تا این اواخر ادامه می‌داد که مرکز فعالیت‌های دانشجویی متولی برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و فعالیت‌های کانون‌ها و نمایشگاه‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور بود؛ ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان اسلام، بر‌ترین خبرگزاری تخصصی کشور، فعالیت می‌کند، که انتشار اخبار به ۱۹ زبان دنیا این خبرگزاری را در کشور منحصر بفرد کرده است.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان می‌توان به برگزاری طرح دانشجو معلم قرآن کریم اشاره کرد که در طی این طرح دانشجویان ضمن گذراندن دوره آموزشی در دو بخش حضوری و غیرحضوری و حضور در ۲ اردوی آموزشی توانایی‌های قرآنشان را ارتقاء می‌بخشند و پس از طی این دوره در تمام محیط‌هایی که دانشجویان حضور دارند، با گرد هم‌ آوردن دانشجویان و انتقال دانش قرآنی‌شان به ارتقای فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان همت می‌گمارند و نسبت به فعالیتشان نیز حق‌الزحمه‌ای نیز از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان دریافت می‌کنند.

صابرفرزام با اشاره به مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم گفت: این مرکز به تازگی در ذیل این سازمان فعالیتش آغاز شده است که با کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی به فعالیت پژوهشی می‌پردازد و گروه علمی «قرآن و تربیت»، «قرآن و سلامت»، «قرآن و اقتصاد» و «قرآن و ارتباطات» راه اندازی کرده است. در این زمینه نیز آمادگی داریم تا با مراکز دانشگاهی کشور تعامل و همکاری داشته باشیم.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در ادامه افزود: مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی فعالیت دیگری است که راه‌اندازی شده و به دنبال شکوفا شدن آن هستیم. در کشور متجاوز از ۱۱۵ تا ۱۲۰ مرکز رشد داریم که چند سالی است که فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند. عمده این مراکز رشد در حوزه فعالیت‌های صنعتی و پزشکی و سلامت هستند و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی یک یا دو مرکز هستند که البته فعال نیز نیستند. تاکنون در کشور ما مرکز رشدی با محوریت موضوعات قرآنی و دینی تأسیس نشده بود که به همت جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و پس از اخذ مجوز‌های لازم، فضای مناسبی در این خصوص راه‌اندازی و تجهیز شده است. در روزهای آینده فراخوان این مرکز اعلام خواهد شد تا شرکت‌ها و افراد بتوانند ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه خود را مطرح کرده و جذب این مرکز رشد شوند.

صابرفرزام ادامه داد: مراکز رشد برای ایده‌های نخبگان و تحصیل کردگان و افراد خلاق محیط مناسبی را فراهم می‌آورد. برای مثال دانشجویانی که ایده‌ای دارند که آن ایده امکان تبدیل به محصولی جدید و یا متفاوت را دارد، ولی فضا و امکانات لازم را در این زمینه ندارند و نیازمند مشاوره در بخش‌های مختلف‌اند، می‌توانند به مراکز رشد مراجعه کنند و مرکز رشد موظف است ضمن بررسی ایده آنان، در صورت داشتن قابلیت‌های لازم از سوی آن ایده، در تمام زمینه‌های به صاحبان ایده مشاوره داده و از آنان حمایت کند؛ حمایت‌هایی که می‌تواند شامل قرار دادن فضای مناسب در اختیار افراد و شرکت‌ها، فراهم آوردن امکانات، سرمایه گذاری برای تبدیل ایده به محصول، تبلیغات و بازاریابی و... برای آن محصول باشد و پس از ۲ سال آن شرکت باید از مرکز رشد خارج شود و بتواند روی پای خود بایستد.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق تا پیش از این در حوزه صنایع و پزشکی افتاده است ولی در عرصه فرهنگی و بالاخص دینی این اتفاق تا پیش از این صورت نگرفته است؛ در حالی که بازار محصولات دینی در کشور بازار بزرگی است و زیبنده کشور ما نیست که واردکننده محصولات دینی باشیم. در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، اپلیکیشن‌های موبایلی، نرم افزار‌ها، سی دی‌ها و کتاب‌های الکترونیکی، پویا نمایی و بسیاری موارد دیگر مانند تولید قلم‌های هوشمند قرآنی و... این توانایی در کشور وجود دارد و مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی امکانات خوبی را برای صاحبان ایده‌ها در این زمینه‌ها فراهم می‌آورد.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در پایان گفت: شکوفایی ایده‌های جوانان در مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی ضمن اینکه در پناه قرآن ضمانت دینی برای جوانان به ارمغان می‌آورد، به اشتغال زایی آنان می‌انجامد و هر اندازه محصولات دینی و قرآنی در کشور تولید شود در ‌‌نهایت به ترویج فرهنگ قرآنی نیز می‌انجامد.

در ادامه این جلسه مهدی بیاتی، معاون اجرایی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و دبیر این هم‎اندیشی از حاضرین خواست تا در پیدا کردن واژه مناسبی برای جایگزینی «استارت‌آپ‌های» قرآنی، تشکیل شبکه ایده‌های دانشجویی و دانشجویان خلاق در زمینه ایده‌های قرآنی، ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد متخصص و صاحب نظران و ایجاد اتاق‌های فکر دانشگاهی به مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی یاری رسانند.

وی همچنین با اعلام اینکه به زودی اتاق فکر دانشگاهیان در مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی راه اندازی می‌شود، از علاقه مندان به حضور در این اتاق فکر دعوت کرد تا با این مرکز همکاری و هم فکری کنند.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان تهران به طرح سوالاتی پیرامون نحوه همکاری با مرکز رشد پرداختند و پیشنهاداتی نیز به منظور بهبود عملکرد این مرکز ارائه کردند.

captcha