کاربری کتابخانه‌های مساجد، معیار حمایت از آنها خواهد بود
کد خبر: 3458799
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

کاربری کتابخانه‌های مساجد، معیار حمایت از آنها خواهد بود

گروه ادب: در سال جاری سطح‌بندی کتابخانه‌های مساجد انجام و بر اساس سطح کاربری از آن‌ها حمایت می‌شود.

ابوالفضل هاشمی، مدیر کل کتابخانه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری کانون‌های فرهنگی مساجد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: در سال جاری سطح‌بندی کتابخانه‌های مساجد انجام و بر اساس سطح کاربری از آن‌ها حمایت می‌شود. در این راستا، میزان حمایت ما از یک کتابخانه‌ای که درجه یک باشد، از نظر سرانه نقدی و چه از نظر تجهیزات بیشتر است.
مدیرکل کتابخانه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: شاخص‌های افزایش یارانه تجهیزات شامل مساحت کتابخانه، تعداد کتاب و تعداد اعضا می‌شود. تعداد اعضا و مساحت بستگی به درجه کتابخانه دارد که در چه سطحی فعالیت می‌کند و نیز فعالیت کتابداران مهم است.
هاشمی با بیان اینکه ستاد عالی برای حمایت از کتابداران راهکارهای قانونی در مجلس و دولت را دنبال می‌کند، تصریح کرد: تلاش داریم از طریق این راهکارها اعتبارات را جذب کنیم تا همه کسانی که در کتابخانه‌های کانون‌های مساجد هستند از این موضوع منتفع شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار کرد: همچنین ستاد عالی ایجاد یک برش فرهنگی در جامعه به‌ویژه در مناطقی که محدودیت‌های بیشتری دارند را دنبال می‌کند.
وی گفت: نیروی انسانی از جمله مزیت‌های ما است و افرادی که فعالانه خدمت می‌کنند و در این عرصه مشتاق هستند از مزایای خاص استفاده می‌کنند.
هاشمی شمار اعضای کتابخانه‌های کانون مساجد کشور را بیش از یک میلیون نفر عنوان کرد و افزود: تعداد اعضا در فواصل زمانی متغییر است.
هاشمی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تفاهم‌نامه‌ای امسال 40 میلیارد ریال اعتبار به کتابخانه‌های کانون‌های مساجد اختصاص داده یادآور شد: کتاب توسط ناشران به انبار ستاد عالی کانون‌های مساجد تحویل داده و سپس بین استان‌ها توزیع می‌شود.
مدیر کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال به دلیل نبود کتاب از ظرفیت و موجودی کتاب‌های انبار استفاده شده است متذکر شد: امسال کتاب تنها به 11 استان که دارای کتابخانه بیشتر بودند و در زمینه کتابخانه‌ای فعالیت بیشتری داشتند ارسال شد و توزیع کتاب به بقیه استانها از مهر آغاز شده است.
وی تعداد کتابخانه‌های  مساجد مجوزدار را در کشور یک هزار و 400 باب ذکر کرد و گفت: تا پایان امسال یک هزار و 100 کتابخانه دیگر مجوز بگیرند که در این راستا تا پایان امسال 50 درصد کتابخانه کانون های مساجد کشور مجوز دار می‌شوند.
هاشمی با تأکید بر اینکه کتابخانه کانون مساجد کشور در چهار سطح دسته بندی و با توجه به سطح سرانه دریافت می‌کنند افزود: اهدای نرم افزار مهر به مساجد از دیگر فعالیت‌ها است که یک هزار نسخه از این نرم افزار بعد از تکثیر امسال در اختیار استانها قرار می‌گیرد.

 

captcha