بغض و آه و عزلت؛ رهاورد روز تکریم معلولان خمین/ ابتکار فرماندار اشک‌ معلولان را درآورد
کد خبر: 3458859
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

بغض و آه و عزلت؛ رهاورد روز تکریم معلولان خمین/ ابتکار فرماندار اشک‌ معلولان را درآورد

گروه اجتماعی: روز گرامیداشت معلولان خمین که چند ماهی مسئولان میهمانشان با هزینه شخصی در تدارکش بودند، با پیشنهاد فرماندار تبدیل شد به روز اندوه و گوشه‌نشینی، روزی که قرار بود توانمندی‌های آن‌ها اثبات شود جز توهین نشنیدند و البته مسئولان همگی از هم تشکر کرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فریاد می‌زنند از عصای سفیدی که می‌شکند و صندلی چرخداری که گاه از حرکت باز می‌ایستد، آنها رنج می‌کشند از باور انسان‌هایی که نمی‌خواهند آنها را بپذیرند و باور کنند که هستند و وجودشان پر از هستی است.

انسان‌هایی که نمی‌بینند، انسان‌هایی که توان راه رفتن ندارند، انسان‌هایی که سال‌هاست در دنیای خودشان زندگی می‌کنند نگاه پرترحم جامعه و مسئوان را نمی‌خواهند، روز جهانی معلولان روزی است که در آن نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه می‌شود و می‌توان گفت در این روز افراد معلول برای ساعاتی به عنوان شهروند پذیرفته می‌شوند در این روز این قشر نه چندان کم، از جامعه را جور دیگر باید دید.

12 آذر از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، هدف از بزرگداشت این روز ترویج درک صحیح از مسائل و حقوق مربوط به افراد دارای معلولیت و آگاه کردن مردم از منافع حاصل از شراکت این افراد در همه‌ جنبه‌های جوامع است.

جامعه معلولان خمین میزبان مسئولان

به منظور گرامیداشت روز معلولان، جامعه معلولان خمین با تلاش یک‌ ماهه و با هزینه‌های شخصی و کمک خیرین تصمیم گرفتند در صبحی پاییزی کنار یکدیگر همچنان بر صندلی‌های چرخ‌دارشان بنشینند و توانایی‌هایشان در نگاه مسئولان استان و شهرستان محک بزنند.

ابتکار فرماندار

برنامه‌ریزی‌ها انجام و دعوتنامه‌ها برای مسئولان تا قدری پای نگاه و دستان پرتوان این قشر تحمل آورند توزیع شد به ناگاه  فرمانداری خمین اعلام کرد که می‌خواهد بهتر از سال قبل نشست شورای ادارای را با محوریت تکریم معلولان برگزار کند تا هم جلسه را برگزار کرده باشد و هم دعوت جامعه معلولان را اجابت کرده باشد و همه اعضای شورا در جریان امور معلولان قرار گرفته باشند ابتکاری به قول خودش در کشور تکرار نشده است.

فرمانداری طی نامه‌ای فوری به اعضای شورای اداری ساعت این مراسم را 8:15 صبح روز نهم آبان‌ماه اعلام کرد و این در حالی بود که دعوتنامه‌های معلولان که میزبان مراسم بوند و برای مسئولان ارسال کرده بودند براساس ساعت 9 تنظیم و توزیع شده بود.

ساعت 8:15  روز نهم آذرماه اعضای شورای اداری در سالن کوثر اداره ارشاد که از طرف معلولان برای میزبانی مسئولان تدارک دیده شده بود حضور پیدا کردند و این در حالی بود از میزبانان به جز محسن خلج برگزار کننده مراسم کسی در سالن نبود و از این جا به بعد جای میزبان با میهمان عوض شد و مراسم تبدیل شد به یک میتینگ سیاسی.

بیشتر صندلی‌های سالن خالی بودند و موقع اجرای سرود جمهوری اسلامی وقفه‌های پی در پی ایجاد شد، بعد از قرائت قرآن و مداحی توسط دو تن از معلولان به یک‌باره برنامه حالت سخنرانی پیدا کرد و به نوبت، رئیس اداره بهزیستی خمین، مدیرکل بهزیستی استان، فرماندار خمین ، امام جمعه شهرستان و معاون سیاسی امنیتی استانداری سخنرانی کردند.

این سخنرانی‌ها در حالی انجام می‌شد که مجری برنامه بین سخنرانی‌ها از برنامه کودکان مهد کودک خبر می‌داد و ما از ردیف جلوی سالن اجازه بالا آمدن به آنها داده نمی‌شد،  بچه‌های مدرسه استثنایی توحید نیز در جلسه حضور داشتند و سخنرانی‌ها که عمدتاً ربطی به معلولان نداشت برایشان خسته کننده بود و حتی امام جمعه خمین در صحبت‌هایش به خستگی شرکت‌کنندگان در جلسه اشاره نمود.

کودکان مهد کودک به مدت یک ساعت ونیم در هوای سرد محوطه سالن منتظر بودند تا برای اهدای گل به اعضای شورای اداری و معلولان داخل سالن وارد شوند اما به گفته شاهدان فرماندار به آنها اجازه ورود نداد.
 

روز تکریم معلولان تبدیل شد به روز تقدیر مسئولان از یکدیگر برای کارهای نکرده

محسن خلج، عضو هیئت مدیره جامعه معلولان خمین با انتقاد از این مراسم گفت: تغییر ساعت برنامه توسط فرمانداری انجام شد و این برنامه‌ها که از قبل تعیین شده بود را فرماندار تغییر داد و در عمل مراسم معلولان به تقدیر و تشکرمسئولان از یکدیگر تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در کل سال یک روز به نام ما معلولان است افزود: می‌خواستیم در این روز خودمان را به مسئولان اثبات کنیم اما آنچه اتفاق افتاد دور از انصاف بود و کسانی که مهمان ما بودند به جای میزبان تصمیم گرفتند، گروه تئاتر و ناشنوایان مدت دوماه برای این روز تمرین داشتند اما با بی‌مدیریتی فرماندار با دلی شکسته و چشمانی اشکبار ازسالن خارج شدند.

مسئول جامعه معلولان خمین با ابراز تاسف از عملکرد فرماندار در مراسم تکریم معلولان تصریح کرد: هزینه‌های اجرای مراسم و پذیرایی از جیب معلولان پرداخت شد اما بسیاری از بسته‌های پذیرایی را فرمانداری برد و تعداد زیادی از مهمانان پذیرایی نشدند.

یکی از اعضای جامعه معلولان خمین این مراسم را پیش مقدمه انتخابات نامید و گفت: این تعداد سخنرانی در برنامه نبود اما نماینده هر جناحی برای سخنرانی انتخاب شده بود و کسانی که هیچگاه در برنامه‌های معلولان شرکت نداشتند در این روز سخنرانی کردند.

وی ادامه داد: برنامه رونمایی از کتاب و تئاتر بدون حضور مهمانان و در سالن خالی اجرا شد چون فرماندار اجازه برگزاری آنها را نداد و بر این عمل شرم‌آور هیچ نامی نمی توان گذاشت.

این معلول با انتقاد از اهدای جوایز به مسئولان گفت: هیچ دلیلی برای این کار وجود نداشت مگر افراد معلول موفق کم بودند که از روسای بعضی ادارات بی‌دلیل  تقدیر شد، مدت دوسال است که شهرداری در مناسب‌سازی معابر شهر برای معلولان اهمال کاری می‌کند اما از وی تقدیر شد و این عمل برای همه سوال برانگیز است.

وی رفتار یکی از مهمانان را تأسف بار بیان کرد و ادامه داد: این مقام مسئول در پاسخ به اعتراض یک ناشنوای در خصوص اجرا نشدن برنامه اجرای سرود ملی گفت: امروز، روز ناشنوایان نیست بلکه روز معلولان است و این رفتار نشان‌دهنده نا آگاهی مسئولان نسبت به معلولان است.

عفت سیف، مسئول هماهنگ‌کننده تئاتر معلولان بیان کرد: 6 نفر ازمعلولان را برای اجرای این برنامه جمع کردم که حتی برخی از آنها از درس و دانشگاه خود زدند، اما به ما فرصت ندادند که برنامه خود را اجرا کنیم.

تمام امیدها در چند ساعت با بی‌مدیریتی از بین رفت

وی با اشاره به اینکه برنامه امروز توهین بزرگی به معلولان خمین بود گفت: مدت دو ماه از دورترین روستا ی خمین از ساعت 8 صبح تا 9 شب برای هماهنگی گروه تئاتر و ناشنوایان تلاش کردم و وقت گذاشتم اما به بدترین شکل این برنامه اجرا شد، برنامه‌های ما متناسب با ماه صفر بود و دلیلی نداشت فرماندار از برگزاری آنها جلوگیری کند ما هستیم که تلاش می‌کنیم معلولان را از گوشه‌‌نشینی به اجتماع بیاوریم پس چرا مسئولان این رفتارها را دارند.

سیف با انتقاد از کسی که به عنوان نماینده جامعه معلولان صحبت کرد ادامه داد: او برای تبلیغات سخنرانی کردند نه بیان مشکلات معلولان خمین، در قالب این مراسم به توانایی‌های معلولان توهین شد وهیچ دلیلی نداشت ما را برای تبلیغات خودشان به سالن بکشانند.

وی با اشاره به رفتار نامناسب فرماندار با شاعری که کتاب خود را به وی اهدا کرد گفت: چقدر خوب است اگر انسان هستیم پس انسانیت داشته باشیم و در هر سمتی به دیگران احترام بگذاریم.

مراسم بزرگداشت روزمعلولان تمام شد و بغض‌ آنها در بی‌احترامی مسئولان به توانمندی‌هایشان، قطره‌های اشک شد برای بی‌‌اعتمادی، دلسردی از جامعه خمین رهاورد این مراسم بود.

captcha