کد خبر: 3464364
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
یادداشت وارده/

30 توصیه برای فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: یکی از اطلاعات در اختیار برای محبوبیت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی برای بدنه جامعه اسلامی عنوان‌شناسی است؛ بدین معنی که تا به حال، از دوست و دشمن عناوینی در کنار اقتصاد مقاومتی در ویترین ذهن‌ها به نمایش در آمده که آثار آن‌را می‌توان از برخورد شهروندان در محیط کار با مباحث اقتصادی و معاش زندگی روزمره آنها به خوبی رصد نمود

حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قرار داده است به بررسی نحوه فعال‌سازی ساختار اقتصاد مقاومتی پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:

مقدمه:

با توجه به طبقه‌بندی تحلیل‌های رسیده از خودی و بیگانه جهت اقتصاد مقاومتی از درون‌مرزی گرفته تا برون‌مرزی، به این مطلب می‌رسیم که حامیان انقلاب اسلامی امکانات و اختیاراتی برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد مقاومتی دارا می‌باشند که باید در سه مرحله به آنها پرداخت.

1- مطالعه و بررسی و معرفی امکانات و اختیارات با توجه به چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی

2- سهم‌بندی وظائف برای نیروی انسانی، با توجه به اولویت سوابق افراد نه مدارک آنها

3- مراحل عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی با توجه به نوع عملیات دشمن

از آنجائیکه مطالعات آفند‌شناسی و پدافند‌شناسی به ما این اجازه را می‌دهد که علل و عوامل لاک‌پشتی حرکت کردن اقتصاد مقاومتی را آسیب‌شناسی نموده و برای آنها برنامه تعریف کنیم.

یکی از اطلاعات در اختیار برای محبوبیت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی برای بدنه جامعه اسلامی عنوان‌شناسی است، بدین معنی که تا به حال، از دوست و دشمن عناوینی در کنار اقتصاد مقاومتی در ویترین ذهن‌ها به نمایش در آمده که آثار آنرا می‌توان از برخورد شهروندان در محیط کار با مباحث اقتصادی و معاش زندگی روزمره آنها به خوبی رصد نموده و به ریسمان تحلیل کشانید، برای مثال تا به حال این عناوین در جراید کثیرالانتشار و رسانه‌های داخلی و خارجی از سوی رجال سیاسی و اقتصادی

تحت عناوین اقتصاد{ ریاضتی- عاریتی- موازی- ترمیمی- دولایه- تهاجمی- تحمیلی- تحریمی- الگویی- تاکتیکی، ایده‌آلی و...} عرضه گردیده که متقاضیان آن، برخی از دوستان دلسوز ارزشهای نظام اسلامی بوده و در مقابل، دشمنان هم برای نفوذ در ذهن‌ها از برخی عناوین عرضه شده استقبال خود را علنی نموده و برای اسباب و ابزار مقبولیت بخشی آن هزینه‌ها کرده و می‌نمایند. مردم شهید‌پرور و نجیب و مقاوم ایران اسلامی با توجه به داشته‌های موجود می‌تواند اقتصاد مقاومتی را با یک جهش در مرحله صادرات انقلاب اسلامی قرار داده و مقدمه و رکن اساسی تمدن برزگ اسلامی را پایه‌ریزی نمایند، به همین جهت ما در ادامه به مباحثی پیرامون داشته‌های مردم شریف ایران برای عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی می‌پردازیم.

الف- اقتصاد مقاومتی در عرصه فردی

ب- اقتصاد مقاومتی در عرصه دولتی

ج- اقتصاد مقاومتی در عرصه علمی

در این مقاله به اقتصاد مقاومتی در عرصه فردی شهروندان پرداخته می‌شود.

1- تعریف اقتصاد مقاومتی برای وظائف فردی شهروندان با توجه به برداشت‌های مردمی

2- سبک زندگی شهروندان متناسب اقتصاد مقاومتی توسط کارهای هنری برای آنها نهادینه‌سازی شود.

3- تولید ثروت را از طریق علمی و توسط کارگاه‌های آموزشی پیگیری نمایند.

4- از مصرف کالای غربی حدالامکان استفاده ننموده و تبلیغ آنرا بیکاری فرزندان خود محسوب نمایند.

5- شهروندان در مسافرت‌های خود برای مردم خارج و داخل کشور راه‌های تبدیل مواد خام به فراورده‌های مورد نیاز را آموزش دیده یا در خواست پک اقتصادی برای دریافت و انتقال اطلاعات را داشته باشند.

6- شهروندان فرزندان با شم اقتصادی خود را برای رشته‌های اقتصادی و ابتکارات پیرامون آن به مرکز مربوطه معرفی نمایند.

7- از استعداد های خانم‌های هنرمند در امور اقتصادی، با ایجاد یک باشگاه تحت عنوان اقتصاد زنان خانه‌دار، زاویه‌های‌ اقتصادی در محاسبه قانونگزاران قرار گیرد.

8- مدارس کشور، والدین دانش‌آموزان را در آموزش فرزندان برای امور اقتصادی خانواده در برنامه آموزش انجمن اولیاء مربیان تعریف نماید.

9- توانمندی اقتصادی پسران و دختران جوان تحصیلکرده توسط کارگروهی در وزرات کار ارزیابی شده و به شرکت‌های مرتبط معرفی و جزء شروط خدمات به آنان قرار گیرد.

10- شهروندان مرزی در تولید کالاهای مورد نیاز استان‌های کشور هم مرز خود، برای تبدیل مواد خام به فراورده‌های مورد نیاز آنان و توریست‌های در تردد آنجا، برنامه‌ریزی داشته باشند.

11- شهروندان کالاهای مورد نیاز خود را با تایید آرم دانشگاه‌های معتبر تهیه نموده و درصدی را به این جهت بابت بررسی علمی آن کالا، که موقعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آنرا بر روی اجناس منعکس می‌کنند پرداخت نمایند.

12- والدین از مدارس درخواست نمایند تا دانش‌آموزان با استعداد در امور اقتصادی را، از طریق فعالیت‌های فضای مجازی رصد نموده تا معادل‌سازی دروس آموزشی برای آنان را در دست اقدام داشته باشند.

13- والدین برای دفع آفت‌های اقتصادی در خانه برای فرزندان خود معلم سر خانه را تعریف نمایند.

14- والدین با استقاده از داستان‌های اقتصادی فرزندان خود را از کودکستان آماده الگوهای اقتصادی نمایند.

15- والدین هفته‌ای یا ماهی یکبار فرزندان خود را به مراکز تفریحی که با تولیدات ایرانی مجهز شده هدایت نموده تا آنان را در کارگاه‌های آموزش عملی، آموزش اقتصاد مقاومتی بدهند.

16- شهروندان در شبکه‌های مجازی پیشنهادات خود را برای معرفی ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و اداری که در خطر و یا در آستانه بهره‌برداری می‌باشند را در گردش داشته باشند.

17- شهروندان از سنت‌های اقتصادی نسل گذشته خود هر فصل یک نمایشگاه تشکیل داده و در جوار آن اقدام به تولید کالاهای مورد نیاز متقاضیان به سبک قدیم و یا نزدیک به آن را داشته باشند.

18- شهروندان به کسانی که با شعار اقتصادی در صدد جلب نظر آنها برای اعطای مسئولیت می باشند احتیاط نموده و پس از نظر کارشناسان بی‌طرف اقدام نمایند.

19- شهروندان دلایل موفقیت مسئولین خود را در سبک زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی تعریف نمایند.

20- زنان خانه‌دار موفق در امور اقتصادی، در مساجد و پایگاه های بسیج به آموزش نمازگزاران اقدام نمایند.

21- هیئت های‌متوسلین به ائمه اطهار سلام الله علیهم، بخشی از فعالیت‌های خود را به زندگی اقتصادی آل‌الله اختصاص بدهند.

22- شهروندان توانمند در امر نویسندگی، امور اقتصادی 2500ساله ایران را هنرمندان در اختیار مردم قرار بدهند.

23- شهروندان برخی از عناوین کوچه‌ها و اماکن و تیم‌های محبوب ورزشی خود را به اقتصاد مقاومتی و ریز برنامه‌های آن، نامگذاری نمایند.

24- شهروندان در همه استان کشور، بصورت زنجیره‌ای، موفقیت‌های اقتصاد مقاومتی خودشان را چشن گرفته، و اعلام آمادگی برای آموزش استان‌های محروم را داشته باشند.

25- شهروندان حتی‌الامکان از ذخیره کالاها بصورت سنتی پرهیز نموده و برای اصلاح الگوی مصرف با باندازه خرید کردن و به جا مصرف نمودن بر رونق تولید اجناس داخلی بیفزایند.

26- شهروندان از مقایسه بین تولید داخلی و خارجی با توجه به اقتصاد مقاومتی قضاوت داشته باشند.

27- شهروندان از صدا و سیما تقاضای سیر برنامه‌های اقتصادی کشور های توسعه یافته را، در قالب فیلم و انیمیشن و کارهای هنری داشته باشند.

28- شهروندان در مجموعه‌های خانوادگی، پس از دریافت تعریف حقیقی اقتصاد مقاومتی افراد تولید کننده در میان خود را همراهی نمایند.

29- شهروندان موفق و متمکن، برخی از سرمایه خود را برای ترویج اقتصاد مقاومتی وقف نمایند.

30- شهروندان مطلع از وصیت‌نامه‌های نوارنی شهدا، برای شفاف بودن پیوند اقتصاد مقاومتی به خون آن عزیزان، توصیه‌های اقتصادی آنها را، یا از طریق فضای مجازی و یا دیگر مراکز فرهنگی در اختیار شهروندان قرار بدهند.

captcha