کد خبر: 3465006
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
آیت‌الله حسینی قائم مقامی:

هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است

گروه جامعه: عضو هیئت مؤسس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه با اشاره به شهادت آیت‌الله نمرباقرالنمر اظهار کرد: من این فاجعه را نه به جهان تشیع و جهان اسلام، که به جامعه بشری و جامعه آزادی‌خواهان تسلیت عرض می‌کنم؛ به نظر می‌رسد که هدف آل سعود تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله سید عباس حسینی قائم مقامی، عضو هیئت مؤسس اتحادیه اروپایی علماء و تئولوگ‌های شیعه با اشاره به شهادت آیت‌الله نمرباقرالنمر مجاهد شیعه عربستانی اظهار کرد: من این فاجعه و مصیبت بزرگ را نه به جهان تشیع و جهان اسلام، که به جامعه بشری و جامعه آزادی‌خواهان تسلیت عرض می‌کنم. به نظر می آید که در رابطه با نحوه تعامل ایران با عربستان باید خیلی تأمل کرد. به جهت این که قاعدتا اهداف پنهان این حرکت از اهداف آشکارش باید خیلی بیشتر باشد.
وی با بیان این که آنچه که با رصد کلی تحولات، متبادراً به ذهن می‌رسد این است که بدون تردید هدف اصلی حکام نورسیده سعودی تشدید اختلاف میان شیعه و سنی است، افزود: این‌ها به دلیل ناتوانی‌هایی که دارند و به دلیل شکست‌های پیاپی در منطقه که مشخصا از مسئله برجام شروع شد؛ چرا که آنها پس از برجام و تسلیم دیپلماتیک غرب در برابر ایران‌، احساس کردند که دیگر اعتبار و اعتناء گذشته را در نزد شرکاء و حامیان سنتی خود یعنی آمریکا و کشور‌های غربی از دست داده‌اند. پیروزی در یمن می‌توانست تا حدی این حس حقارت را جبران کند، ولی ناکامی‌های پیاپی‌شان، آنان را به شدت ناتوان و در عین حال خشمگین کرده و خود را ناگزیر می‌بینند که برای حفظ ادعای سیادت بر جهان عرب و جهان اسلام دست به تحرکاتی بزنند که به زعم خود این شکست‌ها را جبران کنند و لذا چاره‌ای نمی بینند جز این که با تشدید اختلافات و ایجاد فتنه فرقه‌ای برای خود موضوعیت ایجاد کنند. فقط در چنین فضای اختلاف انگیز و تخاصمی است که حکام جدید سعودی می‌توانند فلسفه وجودی خود را هم در داخل جامعه خودشان و هم در جهان عرب و جهان اسلام و حتا در جامعه جهانی توجیه کنند.
مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد:به همین جهت ضمن این که ما باید از تمام ظرفیت‌های ممکن‌، اعم از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و ظرفیت‌های رسمی و غیر رسمی نظیر لابی‌ها و ظرفیت‌های عمومی نظیر جمعیت‌ها و سازمان‌های مدنی، به صورت حساب شده و بخردانه برای محکوم کردن این فاجعه بزرگ استفاده کنیم، در عین حال باید کاملا به هوش باشیم که گامی در جهت هدف شوم و نامبارک آل سعود که تشدید اختلافات شیعه و سنی و اختلافات امت اسلامی و نیز ارائه چهره‌ای خشن و داعش‌گونه از پیروان اهل بیت علیهم السلام است، برنداریم.
وی ادامه داد :دقت کنیم که روش فریب‌کارانه سعودی‌ها در همین قضیه این بود که شهید عزیز شیخ نمر را که به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز و منطقی، ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود و شیعیان مظلوم را مطالبه می‌کرد، در کنار عناصر تروریستی القاعده که در اصل دست‌پرورده خود بودند قرار دادند تا به این وسیله فهرست اعدام‌های خود را موجه جلوه داده و به افکار عمومی جهان این جنایت بی سابقه را مقابله با تروریسم نشان دهند.
قائم مقامی با تاکید بر این که باید به شدت به هوش باشیم و از هر گونه حرکت هیجانی، تحریک‌آمیز و ناسنجیده بپرهیزیم، تصریح کرد: مخصوصا روی صحبتم با بعضی از جریانات داخلی است که متاسفانه فارغ از مصالح جهان اسلام و با تمسک به بعضی گزاره‌های ظاهری که انتساب به شیعه دارد به اختلافات دامن می‌زنند و در راستای سیاست‌های آل سعود و استکبار جهانی قدم برمی‌دارند. به شدت باید به هوش بود تا این اتفاقات که دشمن آن‌ها را برای خود فرصت و برای ما تهدید تلقی می‌کند را به فرصت برای خودمان و تهدید برای دشمنان تبدیل کنیم.
رئیس آکادمی الهیات صلح افزود: کاری که آل سعود کرد یک اقدام حساب شده بوده و نمی‌شود آن را یک تصمیم عجولانه دانست و بنابراین ما نیز باید حساب شده و سنجیده با آن برخورد کنیم. بیش از سه سال است که شهید آیت‌الله نمر و مجموعه همراهان ایشان در اسارت بودند. در طول این مدت شخصیت‌های بزرگی اعم از شیعه و سنی و شخصیت‌های جهان اسلام و شخصیت‌های بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری در جهان فشار‌های زیادی را به آل سعود آورده بودند که مانع این اقدام نابخردانه و ظالمانه شوند ولی اکنون سعودی‌ها با این اقدام، خود را با جریان حقوق بشری جهان مواجه کردند.
وی با بیان این که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم افزود: الآن دیگر بحث ایران و آل سعود نیست و علیرغم تلاش دولت عربستان برای ایجاد تعارض و منازعه دوگانه شیعه و سنی یا فارسی و عربی، چنین اختلافی رخ نداده است و اکنون نیز به برکت خون شهید نمر، ظرفیت بزرگی به وجود آمده است که اگر عموم مسلمانان اعم از شیعه و سنی از این ظرفیت استفاده کنند و از امکانات عمومی که در اختیار دارند بهره ببرند، می توانیم آل سعود را در سطوح مختلف در برابر افکار عمومی عدالتخواه و حقوق بشری جهان قرار دهیم. تردید نکنیم که چنین ظرفیتی وجود دارد به شرطی که ما از این ظرفیت سنجیده، حساب شده و بخردانه بهره بگیریم و با رفتارهای کوته‌بینانه آن را ضایع نسازیم و فرصت به دست آمده را با دست خود تقدیم طرف مقابل نکنیم. قطعاً به فضل و لطف الهی خون پاک این شهید اثرگذار خواهد بود و این آغازی برای ریشه‌کنی پایه های ظلم آل سعود خواهد شد.
آیت‌الله قائم مقامی بیان کرد: بعضی گروه‌هایی که به شیعه منتسب هستند و در داخل کشور و حوزه علمیه هم حضور دارند، فارغ از مصالح امت اسلامی و فارغ از مصالح شیعه و برای اهداف خاص خودشان یا احیانا برای ارضای بعضی نفسانیات‌شان به اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند و متاسفانه تصویری فرقه‌گرایانه از مدرس عقلانی و معتدل اهل البیت به نمایش می‌گذارند و در حقیقت پازل مشترک عقل‌ستیزان وهابی و استکبار جهانی را تکمیل می‌کنند. آنها در زمین دشمنان تفرقه افکن بازی می‌کنند و اهدافی را که آنها دنبال می‌کنند، عملی می‌سازند .
رئیس آکادمی الهیات صلح اذعان کرد: خیلی از این جریاناتی که ادعای شیعه‌گری و محبت اهل بیت (سلام خدا بر ایشان) را دارند و از بغض مخالفان دم می‌زنند، در این سه سالی که شهید آیت‌الله نمر و اصحابشان و کل شیعیان عربستان، بحرین و یمن در گرفتاری بودند و حتی غیرمسلمانان زیادی بر اساس روحیه عدالت‌طلبانه و وجدان اخلاقی انسانی‌شان از سراسر جهان از این شیعیان دفاع کرده و در حمایت از حقوق آنان راهپیمایی کردند و به مجامع بین‌المللی نامه نوشتند، اما ما شاهد هیچ حرکتی از این جریان مدعی محبت و پیروی اهل بیت علیهم السلام نبودیم. من ظن قوی دارم که اگر ما یکپارچگی داشتیم و این برادران نیز از اهداف سلیقه‌ای و فرقه‌ای خود دست بر می‌داشتند و هم صدا با امت اسلامی و همصدا با کل جامعه تشیع در این قضیه وارد می‌شدند و در این مدت صدای مخالفت مسلمانان و شیعیان را تقویت می‌کردند، شاهد چنین وضعیتی برای شیخ نمر نبودیم.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما این جریان‌ها گزارش بدهند که در این مدت چه کردند؟ برخی از مراکز وابسته به اینها در این چند سال در عربستان فعالیت داشتند و حتی مراسم عزاداری برگزار می‌کردند. اما دریغ از این که اقدامی و اعتراضی در دفاع از شیعیان مظلوم نمایند، نه به عنوان شیعه بلکه به عنوان انسان‌هایی که ابتدائی‌ترین حقوقشان مورد تضییع قرار گرفته است، انجام داده باشند. حالا دائما بگوییم درصدد احیای شعائر حسینی (ع) هستیم. مگر شعائر حسینی (ع) فقط بر سر و سینه زدن است؟ شعائر حسینی گریه کردن و سیاه پوشیدن و بر سر و سینه زدن است؟ شعائر حسینی یعنی آزادی‌خواهی، اخلاق، دفاع از کرامت انسان و دفاع از حقوق انسان. این آقایان بگویند که در برابر ظلمی که به انسان می شد، این ها چه کردند؟ من فکر می کنم که باید در این فضا این استیضاح ها صورت بگیرد. نه به منظور این که به اختلافات دامن بزنیم، بلکه برای اینکه حداقل این ها دیگر در این شرایط بر مشکلات نیفزایند و اختلافات را تشدید نکنند. باعث ایجاد شکاف هایی نشوند که ثمره اش به سود دشمنان خواهد بود و ضررش به اسلام و مسلمانان و مظلومان برمی‌گردد.
قائم مقامی تصریح کرد: علاوه بر این به جد معتقدم اگر در سال‌های گذشته دستگاه دیپلماسی‌ ما در رابطه با جهان اسلام بهتر عمل کرده بود و دستاوردهایی که ما در سال های پس از انقلاب و مخصوصا قبل از 10 سال گذشته به دست آورده بودیم، حفظ و تقویت می شد و اگر مسئولین سیاست خارجی ما مسئولانه‌تر در این مورد می اندیشیدند و بخردانه‌تر عمل می‌کردند و این دستاوردها را مورد تضییع قرار نمی دادند، من گمان می کنم که می توانست در جلوگیری از بسیاری اتفاقاتی که الآن شاهد آن هستیم بسیار موثر باشد. این‌ها همه باید درس عبرت و منشأ تجدید نظر در خیلی از رفتارهای گذشته ما در سطوح مختلف باشد. انشاءالله بتوانیم این خسارت‌ها را به فضل و لطف الهی و با عنایت امام زمان (صلوات الله علیه) جبران کنیم.
منبع: شفقنا

captcha