محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در مورد جشنواره قرآن و عترت این وزارتخانه، گفت: جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، تابعی از مسابقات قرآن دانشجویان کشور است و بخش بینالمللی آن را جهاد دانشگاهی برگزار میکند.
وی افزود: بنابر این این مسیر مشترکاً طراحی میشود، به این معنی که رشتهها، منابع و آزمونها کتبی و شفاهی و ... به صورت مشترک بین دستگاههای دانشگاهی طراحی میشود، بنابر این امکان تغییرات زیاد در جشنواره وجود ندارد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اینکه سال گذشته برخی از رشتههای جشنواره قرآنی حذف و به جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت اضافه شد، تصریح کرد: ما میخواهیم مذاکراتی در این زمینه داشته باشیم تا اگر بتوانیم این رشته ها را مجدد به جشنواره قرآنی اضافه کنیم.
بحرالعلوم اظهار کرد: البته مقدمات این کار باید از قبل صورت میگرفت که از توان ما خارج بوده است، به عنوان مثال مسابقات جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در حال حاضر در حال برگزاری است، یعنی اگر قرار بوده که ما رشتههایی به جشنواره قرآنی اضافه کنیم باید تمهیدات آن چیده میشد.
وی بیان کرد: اگر بتوانیم رشتهها را اضافه کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد که همه چیز بستگی به تعاملات آینده دارد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد دلایل افت جشنواره قرآنی این وزارتخانه به سابقه داوری خود در چندین دوره این جشنواره در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: اینکه شما گفتید افول داشته است، واقعا چنین چیزی نبوده است.
بحرالعلوم در پاسخ به این سؤال که کسب رتبههای معدود در جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور در دوره اخیر به معنای افت فعالیتها نیست، گفت: برنامههایی برای ارتقاء سطح حفظ و قرائت در بین منتخبانی که قرار است در جشنواره حضور داشته باشند، داریم که در زمان مقتضی برگزار خواهد شد.
وی همچنین در مورد اولویتهایی که برای جشنواره در نظر گرفته است، گفت: تلاش میکنیم تا بتوانیم بخشهایی از دانشجویان که نسبت به این برنامه ها کمتر توجه و رغبت و گرایش دارند، جذب جشنواره و فعالیتهای قرآنی نمائیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مذاکراتی با نهادهای دیگر دانشگاهی شده است و به این نتیجه رسیدیم که رشتههایی را راهاندازی کنیم که عمومیتر بوده و شرکت در آن نیز آسان تر باشد. به عنوان مثال در حفظ رشتههای 10، 20 و حفظ کل تخصصی حساب میشود، بنابر این رشته حفظ موضوعی با حجم کمتری را اختصاص دادیم تا دانشجویان جدیدالورود انگیزهای برای ورود به این بحث داشته باشند.
بحرالعلوم همچنین در مورد اجرای طرح ارزیابی وضعیت قرآنی دانشجویان جدیدالورود دانشگاههای علوم پزشکی که از چند سال قبل با شدت و ضعف اجرا شده است، گفت: البته این طرح اجرا شده است ولی باید بر روی آن کارشناسیهایی صورت بگیرد. با برخی مدیران سابق مرکز نشستهایی داشتهایم و طرحهایی برای اجرا در نظر گرفتهایم.