سیدجواد روشن، مسئول دفتر ارزشیابی و مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتوگو باخبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)گفت: جشنواره «تئاتر فجر» به عنوان بزرگترین رویداد
تئاتری کشور طی سالهایی که از برگزاری آن میگذرد از اعتبار و جایگاه والایی
برخوردار است و آوازه بینالمللی پیدا کرده؛ هر چند که طی سالهای اخیر به دلایل و
عللی دچار آسیبهایی نیز شده است که باید سعی شود به مرور این آسیبها مرتفع شود
تا همچنان «تئاتر فجر» به عنوان جشنوارهای معتبر که به مناسبت سالروز پیروزی
شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار میشود، به حیات خود ادامه دهد.
وی با تمجید از
رویکرد متفاوت دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» در برگزاری
هر چه اصولی و علمیتر این جشنواره گفت: اتفاقاً با چنین رویکردی است که میتوان
به دادههایی جامع در مبحث رفع ایرادات و ضعفهای موجود در این جشنواره پرداخت و
به مرور امیدوار به اصلاح آنها بود، اما نباید از این واقعیت غافل شد که برای رفع
موانع و اشکالات وارد شده بر جشنواره تنها نباید به توان وزارت ارشاد به عنوان
متولی اصلی این جشنواره بسنده کرد.
روشن تصریح کرد: همه
نهادها و سازمان های فرهنگی باید دربرگزاری بزرگترین جشن تئاتری کشور سهیم
بوده و از هیچ کوششی به منظور بهتر و مطلوبتر برگزار شدن آن فروگذار نکنند؛ این
کمکها میتواند از اختصاص سالنهای آمفیتئاتر به منظور اجرای نمایشهای جشنواره
تا کمک مالی و حتی در اختیار قرار دادن مکان تمرین برای گروههای نمایشی را شامل
شود.
این کارگردان تئاتر
ادامه داد: واقعیت این است که در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه هنرهای نمایشی،
مدیران مقدار زیادی جزیرهای عمل میکنند. در راستای انجام فعالیتهای فرهنگی و
هنری، بسیاری از آنها میخواهند که سهمی در تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی
متناسب با اهداف و سیاست های خود داشته باشند؛ از معاونت فرهنگی وزارت علوم گرفته
تا معاونت فرهنگی بنیاد شهید در این حوزه فعال هستند و هر ساله جشنواره هایی را هم
برگزار می کنند، اما اینکه خروجی این جشنوارههای تئاتری چیست و چه کمکی به اعتبار
جشنواره تئاتر فجر میکند مسئلهای است که به دلیل عدم ارتباط و تعامل میان سازمان
و نهادهای فرهنگی، پاسخ روشن و سازندهای نمیتوان به آن داد.
وی با اشاره به
اینکه بودجه قابل توجهی هر ساله صرف برگزاری جشنوارههای تئاتری خارج از بدنه
ارشاد میشود، گفت: علاوه بر بودجه، صرف نیروی انسانی و توان تخصصی گروههای
تئاتری را نیز باید به این فرایند اضافه کرد و متأسفانه این روند به شکوفایی و
طراوت خاص هنر تئاتر منجر نمیشود؛ در حالی که باید به این نکته توجه داشت که
صرفنظر از موضوع و رویکرد جاری در اغلب جشنوارههای تئاتری که اهداف سازمانی خود
را تعریف و تأمین میکنند، اما به هر حال همه آنها در حال فعالیت تحت لوای یک هنر
هستند و آن هم هنر تئاتر است با همه قابلیتها و خلاقیتهای فردی و گروهی که باید
مورد بازشناسی قرار گرفته و به جریان حرفهای تئاتر متصل شود.
روشن در پایان عنوان
کرد: چه بسا اگر ارتباط مناسبی میان دبیرخانه جشنوارههای متعدد تئاتری که مسئول
برگزاری آنها نهادها و سازمانهای مختلف هستند با دبیرخانه جشنواره «تئاتر فجر»
برقرار شود، در این تبادل دانشی و فنی و همچنین تجمیع اعتباراتشاهد آن
نباشیم که هر از چند گاهی یک جشنواره تئاتر به دلایلی از جمله برخورد به بنبست و
اینکه برگزار و یا برگزار نشدن آن تفاوت چندانی نمیکند، شاهد به تعطیلی کشیده شدن
آن نباشیم.