کد خبر: 3468875
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
محسن معینی مطرح کرد:

افزایش جذابیت نمایش‌ دینی با استفاده از شیوه‌های اجرایی متفاوت و آشنایی‌زدایی مخاطب

گروه هنر: در تولید و به روی صحنه بردن نمایش‌های دینی و ارزشی باید از شیوه‌های متداول و مرسوم روایتی اجتناب کرد و با استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف و ابزار فناورانه، موجب آشنایی‌زدایی مخاطب شد.

افزایش جذابیت نمایش‌ دینی با استفاده از شیوه‌های اجرایی متفاوت و آشنایی‌زدایی مخاطبمحسن معینی، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: قالب‌های آشنایی در زمینه تولید آثار نمایشی با موضوع دینی و ارزشی وجود دارد که معمولاً کارگردانان تئاتر براساس آن به تولید و اجرای نمایش می‌پردازند و به همین دلیل است که پس از مدتی، دیده می‌شود که تولیدات با یک سبک و سیاق واحد اجرایی روی صحنه رفته و دیگر چندان جذابیتی برای مخاطبان ندارند.
وی ادامه داد: قالب‌های مرسوم در زمینه کارگردانی آثار دینی که معمولاً به مقاطع تاریخی می‌پردازند به این شکل اجرا می‌شوند که اشخاص نمایش با پوشش و لباس‌هایی مربوط به آن دوران تاریخی در دکور و صحنه‌ای واقع‌گرا که تداعی‌گر آن زمان خاص است حضور یافته و به روایت نمایش می‌پردازند.
کارگردان نمایش «آواز پر جبرئیل» تصریح کرد: استفاده از زبانی فاخر و اصطلاحاً ارکائیک در ادای دیالوگ‌های اشخاص نمایش از دیگر شیوه‌های مرسوم و مکرر تکرار شده آثار نمایشی دینی است که شاید فهم و درک آنها در ابتدای امر برای مخاطب ثقیل و سنگین باشد و به عنوان یکی دیگر از دلایلی محسوب شود که تماشاگر نمایش نتواند به این واسطه با روایت آن همراه شده و ارتباط مؤثری با آن برقرار کند.
معینی در ادامه گفت: به نظر من وقت آن رسیده است که نمایشگران تئاترهای دینی و مذهبی از پرداختن به این قالب‌های تکراری اجتناب کرده و به شیوه‌های نوینی به ویژه در بعد ساختاری در زمینه روایت وقایع تاریخی روی آورده و از آنجا که پیشرفت‌های زیادی در زمینه فناوری و استفاده از وسایل صوتی و تصویری شده است، آنها را در روایت هرچه جذابتر شدن نمایش خود به کار گیرند.
کارگردان نمایش عاشورایی «بر فرس تندرو» افزود: به شخصه در اغلب آثار نمایشی که با موضوعات دینی و ارزشی آنها را کارگردانی کرده‌ام همواره سعی در استفاده از شیوه‌های بکر اجرایی داشته‌ام که به وسیله آنها بتوان هم به سهولت روایت نمایشی کمک کرد و هم در انظار مخاطبان، نمایش از جذابیت بصری قابل قبولی برخوردار باشد.
این کارگردان تئاتر تأکید کرد: خوشبختانه استفاده از شیوه‌های نوآورانه در اجرا و روایت آثار نمایشی که کارگردانی آنها را به عهده داشتم سبب شد این آثار که معمولاً مخاطبان سنتی و خاص خود را داراست، از نقطه‌نظر مخاطبان حرفه‌ای تئاتر و منتقدان نیز آثار مقبولی‌تری به نظر آیند.
وی گفت: براساس تجاربی که در حوزه تولید آثار نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی داشته و دارم و اتفاقاً با استفاده از شیوه‌های نوآورانه روایت آنها را روی صحنه آوردیم و موجب استقبال چشمگیر مخاطبان شد باید بگویم که علاوه بر افزوده شدن دانش گروه نمایشی به واسطه استفاده از این ابزار فناوری در اجرای نمایش، چنین شیوه اجرایی سبب آشنایی‌زدایی مخاطب شده و تماشاگر تئاتر با پیش‌فرض وارد سالن نمایش نشده و همواره منتظر اتفاق نویی بر روی صحنه تئاتر باشند.
کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» در پایان گفت: در نمایش اخیر یعنی «شیر در زنجیر» که به زندگی حاج‌احمد متوسلیان از سرداران دفاع مقدس می‌پردازد نیز سعی در روایتی غیرمتعارف از یک نمایش با موضوع ارزشی داشتیم. فضاسازی، صحنه‌آرایی و نحوه میزانسن و هدایت بازیگران این نمایش نیز متفاوت از تجارب نمایشی در حوزه تئاتر ارزشی و انقلاب اسلامی است که قطعاً برای مخاطب جذابیت‌های خاص خود را داراست.

captcha