به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، اتمام نخستین دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم فرصت مناسبی است تا به منظور آگاه شدن از کم و کیف این طرح با دانشجویان منتخب طرح به گفتوگو بنشینیم.
طرح دانشجومعلم قرآن کریم، با هدف ریشهکن کردن بیسوادی قرآنی، به ویژه در محیطهای دانشگاهی به همت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان در نیمه دوم مهرماه سال جاری اعلام فراخوان داد و با استقبال چشمگیر دانشجویان سراسر کشور آغاز شد.
دوره نخست این طرح پس از چندین مرحله آزمون از میان دانشجویان پسر آغاز شد و پس از انجام آموزشهای قرآنی به مدد بهره بردن از اساتید بنام، برنامه ریزی منسجم و برگزاری ۲ اردوی ۳ روزه در شهرهای تهران و قم، نهایتا ۳۰ دانشجو موفق به کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون پایانی طرح شدند. بر اساس اهداف این طرح، دانشجویان یاد شده باید پس از اتمام طرح، آموزشهای کسب شده را در قالب حلقههای چند نفره به سایر افراد به ویژه دانشجویان منتقل نمایند تا بیسوادی قرآنی به طور کامل از جامعه و خاصه محیطهای دانشگاهی رخت بر بندد. گفتوگو با یکی از این دانشجویان را در ادامه بخوانید:
لطفا خودتان را معرفی کنید؟علی اکبری، ۲۴ ساله، ساکن مشهد و دانشجوی مقطع کارشناسی تربیت مربی قرآن در دانشکده سبزوار هستم؛ فرزند دوم یک خانواده چهار نفرهام و دارای یک باشگاه ووشو در مشهد هستیم و در این زمینه در مسابقات استانی زیادی نیز شرکت کردهام؛ همچنین بخشی از فعالیتهای من به فراگیری زبان انگلیسی میگذرد که در حال حاضر در حال یادگیری روش تدریس مهارتهای چهارگانه زبان انگلیسی هستم.
فعالیت قرآنی شما قبل از ورود به طرح دانشجو معلم چگونه بود؟
بیشترین فعالیت قرآنی من قبل از ورود به این طرح مربوط به صوت، لحن و تجوید بود که خارج از محیط دانشگاه و در مسجد حضرت محمد رسول الله(ص) واقع در شهرک صنعتی مشهد و نیز در منازلی که محافل قرآنی در آنها به صورت مداوم ومستمر، دایر است، پیگیری میشد.
از چه طریق با طرح دانشجو معلم آشنا شدید و انگیزه شما برای حضور در این طرح چه بود؟
ثبتنام در طرح خیلی اتفاقی پیش آمد؛ در روز آخر مهلت ثبت نام طرح دانشجومعلم قرآن، مسئول امور فرهنگی در دانشگاه پس از نماز ظهر فراخوان این طرح را به اطلاع دانشجوها رساند و من به همراه دوستم سعید رحمانی به سراغ آقای صانعی مسئول امور فرهنگی دانشکده رفته و با کمک ایشان در این طرح ثبت نام کردیم.
طرح دانشجومعلم تا چه اندازه توانست به ارتقای سطح دانش و مهارت قرآنی شما کمک کند؟
هنگامی که وارد طرح شدم، اساتید حاضر در دوره، سطح تجویدم را چهل درصد اعلام کردند، پس از اتمام طرح و زمانی که به تجوید قرآن میپرداختم، کسانی که پیش از این تجویدم را شنیده بودند، از این پیشرفت متعجب شدند؛ در واقع تا پیش از این با بسیاری از نکات ریز تجویدی آشنایی نداشتم و این طرح جدا از آموزشهای زیادی که در بر داشت، تلنگری در این باره بود که سطح دانش قرآنیم تا چه اندازه پایین است و تا چه اندازه باید در این زمینه تلاشم را افزایش دهم.
ویژگی بارز این طرح را در چه چیز میدانید؟
به دور از اغراق، طرح دانشجومعلم ویژگی های زیادی دارد، ولی در کنار همه این ویژگیها، این طرح تلنگری است نسبت به اینکه برخیها که تا پیش از این احساس میکردند از معلومات و مهارتهای قرآنی نسبتا خوبی برخوردارند، نسبت به نکات فراوانی که با آن آشنایی ندارند آگاه شده و تلاش دوبارهای را برای فراگیری دانش و مهارت قرآنی در پیش میگیرند؛ همچنین برای کسانی که به تازگی به جرگه قرآن آموزی روی آوردهاند، انگیزه میدهد تا با توان و تلاش بیشتری در مسیر صحیحی که انتخاب کردهاند، گام بردارند. برای مثال تعدادی از دانشجویانی که در رشتههای علوم تجربی مشغول به تحصیل بودند، اذعان داشتند که سطح معلومات قرآنیشان پس از این طرح به نحو چشمگیری افزایش یافته و در خلال دوره نیز که آنها را میدیدم هر صبح با انگیزه بیشتری به قرائت قرآن میپرداختند و به رفع اشکال میپرداختند.
سطح دانشجویان حاضر در این دوره چگونه بود؟
سطح دانشجویان حاضر در این طرح متفاوت بود، و در واقع دانشجویان با سطوح مختلف در این دوره حضور داشتند؛ در واقع دانشجویان به لحاظ مهارتهای قرآنی از تواناییهای متفاوتی برخوردار بودند.
انگیزه شما برای حضور در این دوره چه بود؟
نخستین انگیزهام، رضای خداوند بود و پس از آن نیز تکمیل کردن آموزشهای قرآنیم؛ اینکه با حضور در این دوره میتوانستم درانتقال مفاهیمی که آموختهام به دیگران نیز موثر باشم، انگیزه دیگر شرکت در ان دوره بود.
تا چه اندازه توانستهاید به اهداف طرح دانشجومعلم کمک کنید؟
اتمام طرح دانشجو معلم قرآن، مصادف با آغاز امتحانات شد تا فرصت کافی برای هماهنگ شدن با هدف اصلی طرح را نیابم؛ با این حال، در خوابگاه دانشکده در زمانهای 15 تا 20 دقیقهای تعدادی از دوستانم را در خوابگاه گرد هم آوردهام و به تجوید قرآن کریم میپردازیم؛ دیگر آنکه سی دیهای آموزشی قرآنیم را در اختیار تعدادی از نوجوانهای علاقمند میگذارم تا نقش کوچکی در آشنا کردن آنها با مفاهیم قرآنی داشته باشم؛ پس از اتمام طرح و فراگیری روش تدریس شبهای پنجشنبه در خانه نیز یک کلاس برای اهل منزل برگزار میکنم.
چه پیشنهادی برای کیفیتر شدن طرح دارید؟
در مورد سطح دانشجویان اگر دسته بندی صورت گیرد، میتواند به کیفیت طرح بیانجامد؛ همچنین اگر به دانشجویانی که با اصول ابتدایی تجوید، روخوانی و روانخوانی آشنایی داشتند، مهارتهای صوت و لحن نیز آموزش داده میشد و آنها در خلال این طرح با آهنگهای قرآن نیز آشنا میشدند، به کیفیت بیشتر طرح کمک میکرد.